Aeropress med ut? (kaffe-press)

Någon här på utsidan som testat en Aeropress? Fick en nu i julklapp, torde vara den ultimata kaffemaskinen att ha med sig på vandring, gör enormt gott kaffe, är gjord av plast, väger lite, tar mycket litet plats. Ska tveklöst testa (med positivt resultat är jag säker på) vid stundande säsong.
Länk för den nyfikna: http://aerobie.com/products/aeropress.htm
 
Inte rätt "känsla" i den där men den funkar säkert bra. jag dricker mycket kaffe ur presskanna hemma då jag gillar nybryggt. Jag föredrar annars att koka kaffe i Trangia ute, antingen i köket eller på eld.
trangia-kaffepanna-serie-27--1281335.jpg
 

avslutad210712

Gäst
Finns den att köpa i Sverige? Har hittat den i England och eftersom jag dricker mycket presskaffe hemma så vore det inte helt fel att ha möjlighet till det i naturen också.
 

avslutad210712

Gäst
Hittade deras adress hos tillverkaren men jag trodde att de bara var grossister/distributörer. Fast på deras sida hittade jag den hos www.kaffecompagniet.se och som av en slump så skulle jag lika beställa lite andra saker hos dem så nu beställer jag en sån också :)
 
Jag är rätt insatt i kaffebranschen och kör själv antingen aeropress eller ett swissgold-filter när jag är ute i skogen. Problemet är att få med en kaffekvarn i lättpackningen! Men viktigaste faktorn för att få ett gott kaffe är nybryggt kaffe!

Aeropressen gör fantastiskt kaffe hemma också! Problemet är att man måste ha filter med sig (eller skära till ett eget i tex swissgold)

Swissgold är jobbigare att rengöra men behövs inget filter + mindre bök att göra kaffet!
 

avslutad210712

Gäst
Kan nämna at jag köpt ett antal kaffepressar i lexan av den typ som ser ut som en vanlig bodum-press som man har hemma. Problemet har varit kvaliten på dem. De två första var trasiga i kökskåpet när jag skulel använda dem. Själva lexanbyttan hade spruckit på båda!!!!!!! Ingen aning om hur någon hade kunnat vara så våldsam. Köpte tvåp till och båda de har inte hållit mer än fem pressar. Inte behållaren som gått sönder utan hållaren som hållaren som håller filtret längst nere är bara pressad ihop och den går sönder och går inte att sätta ihop igen. Tyvärr har jag såklart inte sparat kvittona på något av inköpen men avråder från att köpa den typen av pressar.
 
Dålig kvalitet

Kan nämna at jag köpt ett antal kaffepressar i lexan av den typ som ser ut som en vanlig bodum-press som man har hemma. Problemet har varit kvaliten på dem. De två första var trasiga i kökskåpet när jag skulel använda dem. Själva lexanbyttan hade spruckit på båda!!!!!!! Ingen aning om hur någon hade kunnat vara så våldsam. Köpte tvåp till och båda de har inte hållit mer än fem pressar. Inte behållaren som gått sönder utan hållaren som hållaren som håller filtret längst nere är bara pressad ihop och den går sönder och går inte att sätta ihop igen. Tyvärr har jag såklart inte sparat kvittona på något av inköpen men avråder från att köpa den typen av pressar.

Detta känner jag igen. Köpte en kaffepress i lexan som användes hemma i köket ett par gånger under några månader. När den sedan fick följa med på tur i juni sprack redan första dagen infästningen mellan filtret och pinnen det sitter på. Tog med pressen till Kanotcentrum i Göteborg som gav mig en ny trots att jag inte hade kvittot kvar. En stor eloge till dem för det, men den nya kaffepressen törs jag inte ta med ut på tur utan den får tjäna som reserv hemma i köket.
 

avslutad210712

Gäst
Kan nämna at jag köpt ett antal kaffepressar i lexan av den typ som ser ut som en vanlig bodum-press som man har hemma. Problemet har varit kvaliten på dem. De två första var trasiga i kökskåpet när jag skulel använda dem. Själva lexanbyttan hade spruckit på båda!!!!!!! Ingen aning om hur någon hade kunnat vara så våldsam. Köpte tvåp till och båda de har inte hållit mer än fem pressar. Inte behållaren som gått sönder utan hållaren som hållaren som håller filtret längst nere är bara pressad ihop och den går sönder och går inte att sätta ihop igen. Tyvärr har jag såklart inte sparat kvittona på något av inköpen men avråder från att köpa den typen av pressar.

Nej jag hade inte startat nyårsfirandet lite tidigt men att skriva samtidigt som man jobbar utan att läsa genom innan man trycker på "Skicka" gör att texten ibland blir lite felaktig *L*
 
Pendlar till skolan (ca 1h enkel väg) och har haft mycket glädje av min kaffekopp. Den sparar mig många minuter på morgnarna och jag får avnjuta kaffet på tåget istället för att hetsdricka det för att inte missa det. Muggen har även följt med mig ut i naturen och är tämligen hållbar. Dock läcker den lite i locket.....

http://www.bodum.com/se/en-us/shop/detail/11067-01/?navid=61

Bästa köpet för pendlare! och ett bra köp för friluftsaren.
 
Kom i kontakt med den första gången ute på fjolårets tur i Sarek och kan bara rekomendera den. Inörskaffade sedan en själv, det blir nästan uteslutande kaffe från den numera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Betongbarn Brygga kaffe? Friluftsmat 11
avslutmedlemskap0904 Koka inte kaffe Friluftsmat 37
avslutmedlemskap0904 Kaffe kokare Friluftsmat 41
avslutatmedlemskap160620 Kaffe Friluftsmat 62
Dan B Kaffe. Grower's Cup Friluftsmat 25
jacobi72 Självuppvärmande kaffe? Friluftsmat 34
Rufus555 Kaffe Friluftsmat 15
hubbex Kaffe Friluftsmat 14
MoAnders Kaffe Friluftsmat 35
magbe238 kaffe i det fria? Friluftsmat 2
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
hendberg Kaffe! Friluftsmat 51
Qwerty_123 Snow Peak French Press? Friluftsmat 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.