Förkylningstiden är kommen..

Och så var den här, åtminstone för min del, för min del.. FÖRKYLNINGEN...
Jag har en tendens till att få en seeeeg långlivad variant, en sådan som precis hämmar mig från att träna men inte nog för att bli sjukskriven av. Den kur jag har tagit har varit "enchinacea c+" (något osäker på stavningen här..)
Tycker den har fungerat förhållandevis bra, men jag vill höra mig för om det finns någon annan som har tipps på kurer, mat, mm..

I väntan på träning…..
 
tackaråbockar

Ja det verkar ju vara ett par matnyttiga sidor....
Antar att det bara är att pröva sig fram.
 
Inget bevisat !

Echinacea har aldrig bevisats ha några positiva effekter. Däremot har djurstudier visat att spermiekvaliteten blir sämre när man tar preparaten. Naturläkemedel heter det, men hur naturligt är det att käka ett växtextrakt motsvarande 60kg blommor i en ampull....Nä, lägg pengarna på bra mat istället. Det håller bättre i längden !
 
Hata förkylning!

I senaste Runners World ska det stå lite om hur man undviker vinterförkylningen. Jag återkommer när jag studerat deras tips.

Jag funderar annars på att flytta till Kalifornien (motsv), det lär funka rätt bra...
 
Bygg upp ett bra imunförsvar

Det hela handlar väl om att äta och dricka rätt alltid, för att bygga upp ett bra imunförsvar. Det har du nytta av hela tiden, inte minst när du är förkyld.
När det väl är så dags så finns det nog inga underkurer.

Stoppar själv i mej massor av c-vitamin och vitlök vid förkylningssymtom, men är medveten om att det bara är som man lurar sig själv. Men kan man lura sig själv blir det nog ändå någon form av mental lindring.

/g
 
Re: Bygg upp ett bra imunförsvar

strand; sa:
Stoppar själv i mej massor av c-vitamin och vitlök vid förkylningssymtom, men är medveten om att det bara är som man lurar sig själv. Men kan man lura sig själv blir det nog ändå någon form av mental lindring.

/g

Kör precis som du vitlök och c-vitaminer i de känsliga skiftena, vet inte om det funkar eller inte..
 
Det är ju gott med vitlök i de flesta maträtter även om det inte har någon effekt mot förkylningar. De vanliga förkylningarna orsakas av virus och dem kan man bara förhindra genom att undvika kontakt med andra människor (lite tråkigt men annars mycket effektiv metod, Grönland kanske). Drar det sedan ut på tiden mer än 5 dagar eller så så har man fått en följdinfektion, som kan vara bakteriell. Följdinfektionen kan botas med antibiotika (om den är bakteriell) eller kanske i viss mån förebyggas genom att kroppen är i bra status.

Att i övrigt försörja vitaminmaffian genom att köpa deras produkter finns det inge anledning att göra.
 
Re: Inget bevisat !

Peddan; sa:
Echinacea har aldrig bevisats ha några positiva effekter. Däremot har djurstudier visat att spermiekvaliteten blir sämre när man tar preparaten. Naturläkemedel heter det, men hur naturligt är det att käka ett växtextrakt motsvarande 60kg blommor i en ampull....Nä, lägg pengarna på bra mat istället. Det håller bättre i längden !

Jag håller definitivt med dig att det e bättre att lägga pengarna på mat istället.. Men jag kollade med Läkemedelsverket för att det var kul och där stod att påståendet att spermakvaliteten skulle försämras för människor var tvivelaktig, desutom så är Echinacea ett av läkemedelsverket godkänt naturläkemedel..

[ http://www.mpa.se/frame_index.html ]
 
Re: Re: Inget bevisat !

FJS90/91; sa:
desutom så är Echinacea ett av läkemedelsverket godkänt naturläkemedel..

[ http://www.mpa.se/frame_index.html ]

Kraven för vad som får kallas naturläkemedel är helt vansinniga. Som jag nämde tidigare koncentrerar man totalt ofysiologiska koncentrationer av annars ofarliga ämnen. Det enda som krävs är att ämnet inte framställs på syntetisk väg. Att man sedan renar dem med industrimetoder spelar ingen roll...

...Men placeboeffekten kan ju ge en viss effekt.

Frågade förövrigt an anställd på en hälsomedelsbutik varför ett av preparaten var så bra.
- För att många köper den.

Bra argument !
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.