Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ?

jag är i funderingarna kring ett friluftskök och jag vet inte vad jag ska köpa, jag vill ha ett så litet efektivt och lätt kök som möjligt utan att komptomisa med att köket blir ostabilt som dom mindre primus köken blir genom att man bara skruvar på dom på gas flaskan , pengar är inget hinder

masbut95@studen.umu.se (Magnus)

Gäst
Mitt Kök

Om du inte skall använda köket vintertid är antagaligen ett gaskök av spindel model det bästa alternativet.
Jag har ingen egen erfarenhet av MSR dragonfly men av Primus MFS´och en uppsjö andra kök.

Det som fram för allt talar för Primus MFS är möjligheten att använda gas, fotogen och bensin - gas ger ett lätt, stabilt, säkert och BEKVÄMT kök på sommaren. När temperaturen sjunker använder man bensin eller fotogen istållet för gas.

Det finns billigare alternativ till både primus MFS och MSR dragonfly.

Primus har en variant av MFS som bara kan användas med fotogen och bensin (VariFuel 3278) och en variant för gas (EasyFuel 3277). Easyfuel har fördelen att den har en inbyggd piezo tändare och båda dessa kök är lättare än MFS.

Optimus har också ett spindekök (explorer II, obs! prisvärt i Sverige) och ett intressant fotogenkök i låda (Ranger 10).

MSR har också två billigare spindel kök för bensin/fotogen (wisperlight och XGK II) och en gas variant. Har erfarenhet av wisperlight - fungerar men kräver som alla bensn/fotogenkök lite mer av användaren än ett gas kök. Har en acceptabel stabilitet och är lättast av de nämnda bensin/fotogen köken.

Jag anser dock MFS vara en bättre konstruktion än wisperlight och möjligheten att köra gas när jag är ute med familjen på sommaren gör valet mellan MSR XGK II, Optimus Explorer II och Primus MFS lätt. Efter som jag inte gillar konstruktionen på MSR dragonfly var den diskvalificerad. Optimus kök i lådor skulle jag gärna köpa men pga den integrerade tanken får man inte flyga med köken. Med primus MFS kan jag flyga med de mesta flygbolagen om jag lämnar bränsle flaskan hemma.

MvH

Magnus

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

slm@sl-konsult.k.se (Stefan)

Gäst
MSR Dragonfly !!

Har använt detta kök på allt från kajakveckor till fjällvandringar via strömavbrott hemma.
Visst är bensin lite struligare men jag tvekar idag inte ens att tända mitt MSR i tältet eller hemma i köket.
Det är helt suveränt och regleringen är den bästa på marknaden ( har kört ostfondue )
/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips