Är apan en anka?

http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/3730574.stm

_40118335_gorillab_ap_203.jpg


Afrika är ett rätt stort ställe...

/ G
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
På senare år har man hittat ytterst få nya däggdjur, några i sydosasien. Men oftast har det varit däggdjur som man trott varit utdöda men som man återfunnit. Det här har varit "på tapeten" i över 2 år, och så lång tid tar det inte att göra ett DNA prov .http://www.google.com/search?as_q=P...=&as_occt=any&as_dt=i&as_sitesearch=&safe=off


Jag tror inte att det är något nytt däggdjur, jämfört med sydostasiens djungler är Kongo civilicerat och välutforskat. De senaste årens våldsamheter har bara gjort det mycket svåråtkomligt just nu.
 
KLAGER; sa:
......
jämfört med sydostasiens djungler är Kongo civilicerat och välutforskat. De senaste årens våldsamheter har bara gjort det mycket svåråtkomligt just nu.
Å andra sidan har Afrika bara ca. 20 invånare per kvadratkilometer, medan Asien har ca. 70 invånare per kvadratkilometer.

Kan Yetin i Asien och Bigfoot i Nordamerika hålla sig undan, så ska väl en apa i Afrika kunna göra detsamma. Kanske finns några färre bara, eftersom inga bilder alls tagits;)

Raskesven
 
Raskesven; sa:
KLAGER; sa:
......
jämfört med sydostasiens djungler är Kongo civilicerat och välutforskat. De senaste årens våldsamheter har bara gjort det mycket svåråtkomligt just nu.
Å andra sidan har Afrika bara ca. 20 invånare per kvadratkilometer, medan Asien har ca. 70 invånare per kvadratkilometer.

Kan Yetin i Asien och Bigfoot i Nordamerika hålla sig undan, så ska väl en apa i Afrika kunna göra detsamma. Kanske finns några färre bara, eftersom inga bilder alls tagits;)

Raskesven

Då undrar man vad som kan gömma sig i centrala Australien. Där är det nämnligen 1 stackars invånare per 14 kvadratkilometer (ja just det, fjorton km)!!:) Snacka om öde!

/m
 
Raskesven; sa:
Kan Yetin i Asien och Bigfoot i Nordamerika hålla sig undan, så ska väl en apa i Afrika kunna göra detsamma. Kanske finns några färre bara, eftersom inga bilder alls tagits;)

Don´t get me goin´... ;)

Såg för ett tag sen ett fantastiskt program på Discovery om det inre av Kongo. Kanske var det http://www.wcs-congo.org/noubio.htm. Stället var i alla fall hyffsat outforskat. De enda människor som levde där var kringvandrande pygméer. Man hittade också ett slags tidigare okända gläntor i regnskogen där djur av alla möjliga slag samsades.

Kolla in på http://www.michaelnicknichols.com/gallery/ndoki/

eller http://www.nationalgeographic.com/congotrek/

/ G
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Det är värt att fundera på att de gamla fina vita koloninasatörernas, och upptäckarnas tankesätt skiner igenom i denna nyhet. Hur kan apan vara oupptäckt när det finns folk att berätta hur den kan ta ihjäl lejon?

//A
 
andersmossing; sa:
Det är värt att fundera på att de gamla fina vita koloninasatörernas, och upptäckarnas tankesätt skiner igenom i denna nyhet. Hur kan apan vara oupptäckt när det finns folk att berätta hur den kan ta ihjäl lejon?

//A

Men det är väl ändå en viss skillnad på en ny vetenskapligt dokumenterad / beskriven art och en av håriga svarta män påstådd mördarapa?

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Men det är väl ändå en viss skillnad på en ny vetenskapligt dokumenterad / beskriven art och en av håriga svarta män påstådd mördarapa?

Det där var riktigt roligt. Inget om vithudade hårlösa jätteapor? :)

Visst är det skillnad, men i Aftonbladets formulering:
"En tidigare helt okänd typ av apa har upptäckts i Centralafrikas djungler" anar man att allas åsikter inte riktigt räknas...

//A
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.