Älgjakten närmar sig :)

Idag blev älgarna kvar i skogen!
Tjurförbud till efter brunsten, ko med enkelkalv fredade till alla hondjur är skjutna.
Jag hade älgobs idag på morgonen när jag kom till passet ca 200 m bort på ett hygge.
Älgen svängde åt fel håll och gick in i skogen medan jag stod kvar på marken. :(
-2,7 där jag parkerade bilen innan jag gick till passet! Mygg-, knott- & svirronfritt? Ja!:)
Vinden tilltog under morgonen och det var nästan så att det ven runt öronen på mig.
IMG_20200919_104002665_HDR.jpg

Gott om ved i vedboden vid slakthuset när vi ska grilla korv och fläsk.:) Snälla markägare som ser till så att vi har ved.:)
IMG_20200919_110813277.jpg
 
För många jägare är älgjakten viktigare än något annat på hela året.
Det är också en industri som omsätter miljarder.......så är det!

Ja, så är det.
För många platser så fungerar jakten även som en "hemvändar magnet" och hjälper lokala butiker, värdshus och bensinmackar att fungera på glesbygden.
Dessutom så gör den att avfolkningsbygder hus får chansen till fortsatt liv i form av deltids/fritidsboenden.

Jakten är bra för ekonomin och en levande landsbygd på många sätt.
 
Ingen pang ännu bara kor och åter kor och vi skjuter inga kor men det gör inget det är länge kvar på älgjaket så snart börjar tjurarna visa sig också som vanligt........
 

Bilagor

  • älg.JPG
    älg.JPG
    234.5 KB · Visningar: 77
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Minskad avskjutning under älgjakten 2019 Jakt 12
KLAGER Älgjakten är inledd och de skjuter ihjäl varandra! Jakt 68
Sverker G Klä sig varmt vid jakt? Jakt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.