Älgjakten närmar sig :)

Tack! Ja, det var det!
På det första blåste det rejält snålt idag i ryggen.
Tur att man har kläder som man kan klä sig med.
Älgobs på första passet ca 250 m bort.
Den tjuren var hormonstinn.
Han gick o viftade med hornen i slyn så det snart parningstid för honom bara han inte blir utkonkurrerad av en större tjur.
På em. satt jag i lä inne i skogen.
Där såg jag bara en stövare som sökte jösse.
Någon från grannlaget. Jag hade rågången ca 200 m bakom ryggen.

Nya friska insatser idag på ett mindre hygge mitt inne i skogen.☺️ Fullt ståndskall söder om mig.
IMG_20200927_083915739.jpg

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
3 kalvar blev dagens resultat efter ett kort em.pass som blev hela em. istället. Kalvarna skjutna av hundförarna som var 3 st idag samt 4 passare. Stora luckor i passlinjen.:)

Spar man för mycket kalv så sänks medelåldern på Älgstammen efter ett tag och låg medelålder betyder lägre reproduktion.

10st fullvuxna älgkor föder tex fler och större kalvar än 10st förstfödande kvigor.

Så en stark stam bör innehålla förutom rätt könsbalans tillräckligt många äldre produktiva kor och även kapitala tjurar för att kunna betäcka dom.

Dessutom har kalvar och unga individer en förmåga att ryka först i Varglänen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips