Abisko - Kiruna i slutet av november/början av december

Mycket korta dagar, dålig bärighet på snön och luriga vattenpassager är nog de tre största problemen.
Utrustningsmässigt behöver du tältpinnar för såväl barmark som snö.
/HåkanF

Gissar att det är tjäle vid barmark i dessa trakter slutet av november, så kan nog vara ganska kämpigt att spika fast tältet;)
 
Färdväg

Som jag ser det är den realistiska färdvägen kungsleden. Att vara ute då kräver en del utrustning. En pulka hade vart mumma, bara det att Abiskodalen är det lite snö den tiden & då är pulkan allt annat än mumma. Kanske går det att dra en pulka genom Abiskodalen ändå för du kommer att tjäna på att ha den senare tänker jag. Du kan till och med ha skidor på pulkan. Har du tur så kommer snön först sedan en blida och kyla på det. Då har du en dröm resa framför dig :)

Svårigheten med pulkan är nog bla vid Abiskojaure. Du kommer nog bli tvungen till att följa sommarleden för det finns garanterat inga spår över jokken och efter vinterleden upp i Kieronpasset. Det betyder att du kommer att gå sommarleden till bron över jokken upp mot Kieronpasset. Att ta pulkan över bron blir lite trixigt. Du kommer att behöva lina som du knyter bak på pulkan och håller emot när du samtidigt drar i en lina fram på pulkan.

Tänker att dag1 Abiskojaure dag2 Radunjarga Dag3 Alesjaure Dag4 Vindskyddet mot Tjäktja dag5 Sälka Dag6 Singi osv.

Spännade tur ! har själv en ide att ta mig till Allesjaure i månadsskiftet Okt Nov beroende på hur höstvintern ser ut med snö och kyla

Lycka till !
 
Mycket informativa svar =) Tackar alla för det.

Snöpinnar har jag, detsamma med en del övrigt som nämnts. Mycket extra batterier packas. Plockar även med mig spik. Beställde även "floatation tails" på 6" till mina snöskor så de är uppe på 28" nu.
Vattenpassager är något som jag kommer hålla i tankarna, och jag kommer även skicka ett mail upp till Abisko senare i november och se vad de kan ha att säga om tillstånden för tillfället och vad de tror.
Pulka låter intressant, har dock aldrig gått med någon. Men ja, en första gång för det mesta. Kanske kunde göra någon sorts blandning...50liter säck och sen en mindre pulka...Ska fundera på det, ett bra tips, låter rimligt. Såg även den där rulken, ska läsa igenom artiklarna där.
Mina sovsäckar verkar som de borde vara tillräckliga.

Färdväg hade jag tänkt hålla mig till kungsleden (och vad som verkar bli sommarleden där) rent allmänt utefter märkta spår i så stor utsträckning möjligt(tar med gps och karta+kompass), sen över mot Nikkaluokta och bort mot Kiruna. Det hela beror dock också på vilka distanser jag kan röra mig per dag, vilket jag väl först kommer kunna avgöra då befinner mig däruppe. Så inget är hugget i sten. Vad du nämner Stallo låter dock som en intressant potentiell tur-retur ifall jag inte vågar riskera hela vägen till Kiruna (det är tydligen just där vid Nikkaluokta-området som det blir så otroligt kallt pga av luft som sjunker ned i dalen som jag förstått det).
I vilket fall tror jag det blir precis i början av December. Kommer åka upp, sen får jag helt enkelt se hur rimligt det känns att ta mig hela vägen till Kiruna med den mat jag har med mig och med den tid,utrustning jag har tillgänglig.

"Helst inte dö"...hahaha. Men d funkar i värsta fall?
Sålänge jag har förberett mig, har vettig utrustning och vet en del om vad jag ger mig in på så ja, då är det i värsta fall något jag kan acceptera :) Men ja, sannolikheten är ju minimal.

Åter igen, tackar så mycket för alla svar. Hör av mig med hur det blev!

Kan ju ge ett tips själv vad gäller snöpinnar bara och nån kanske läser det här nån gång, då när letade för några veckor sedan tyckte de var väl högt prissatta. På tradera hittade jag ett 5-pack för 99kr med frakt inräknat, röda och tillverkade i vad som verkar så gott som samma aluminium-variant som MSRs snöpinnar. Skickas från kina så tar någon vecka dock.
 
Senast ändrad:
Tänkte uppdatera denna tråd med hur det gick. Är dock egentligen inte så mycket att säga då jag endast tog mig till Abiskojaure.

En vecka innan jag skulle ge mig av mailade jag STF samt fjällsäkerhetskommiten i Kiruna, och av alla de tre personer jag kontaktade fick jag svar att jag inte kunde lita på isen. Däremot tänkte jag att jag åker upp ändå, ser hur långt jag kan ta mig, hoppas på ett norrsken, får lite erfarenhet av fjällen under vintern osv.

Fick se ett väldigt fint norrsken, fick lära mig förankra mitt tält i lössnö, samt en del annat.

För någon med mer erfarenhet hade det säkert gått att genomföra det jag hade tänkt, men ja, av många olika orsaker kändes det då jag var uppe där orimligt att försöka ta mig till Kiruna. Dels på grund av lössnön som gjorde att jag rörde mig i 1 km/h oftast, dels på grund av min yttre syntetsäck, dels på grund av att jag inte kände mig säker på att kunna förankra mitt tält säkert nog i riktigt dåligt väder, dels på grund av min tidsbegränsning. Av alla orsaker så var det dock isen som fick mig att definitivt strunta i det hela. Bodde även hemma hos en kvinna och en man en natt då väntade på tåget tillbaka, och de också sa att man inte skulle lita på isen under tidig vinter och de hade bott där hela sina liv och mannen hade även jobbat som fjällräddare.

Känns surt att var tvungen vända om. Hade gärna iallafall gett det ett riktigt försök.

Det jag tänker på till framtiden:
Börja gå i slutet av Januari/mitten av Februari. Ha 17-19 dagar ifall det kommer en storm. Helst ha ett större tält än ett Soulo då blir lite trångt på vintern. Även se till att skaffa en pulka så kan dra det mesta av vikten.
 
Tack för din rapport, intressant för oss alla att läsa!

Jag tycker du ska känna dig nöjd med ditt försök. Klokt av dig att vända när förhållandena var så svåra. Du var ju också förberedd på det värsta. Men du har ändå prövat på något som de flesta av oss inte skulle våga!

Nu har du fått viktiga erfarenheter för framtida turer. Februari är nog tillräckligt mycket äventyr, men då blir det väl ändå skidor?

Hälsn Pelle
 
Det är väl inte helt omöjligt. Har aldrig provat åka skidor någon längre distans heller, så varför inte. Har så skulle kunna låna också tror jag. Definitivt vet jag att jag vill upp igen när det är riktigt kallt, riktigt mörkt. Väldigt speciell stämning med snön som i månskenet yr från fjälltopparna, fukten från utandningen som fryser till is, norrskenen som sveper fram under stjärnorna, tystnaden. Kanske finns en lämplig tidslucka nästa år :)

Tänkte även tillägga en sak vad gäller att jag skrev att min syntet-säck inte höll måttet, så inte lämnar felaktig info. Detta berodde inte på att den tänkta kombinationen av säckar inte var tillräcklig, för det hade den förmodligen varit, precis som Kogoyo gav ett personligt exempel gällande. Problemet var att jag använde min morfars 35-40 år gamla. Den hade om inte använts mycket, så komprimerats sönder, och hade sämre komfort än min dun med -2 t-lim. Kunde inte köpa en ny dock på grund av begränsningar i budget så tänkte kunde lika väl testa.
Så, hade den verkligen haft -5 i komfort, tillsammans med min dun, då skulle de antagligen inte varit några problem att sova bekvämt i -30.
Vet inte vad komfort var på den, men kanske +8 något, och i kombination med dunen gjorde detta att jag vaknade av kylan de kallaste nätter som rörde sig runt -23. Detta med underställ, baslager, tunn dun och softshell på överkropp, samt det övriga vanliga.
Mitt r-värde på liggunderlagen var 5.2.
 
Tack för rapporten

mycket mer lärorikt än turer där allt går perfekt.

På den typen av snö använder jag Tegsnäs rajd som flyter bra på riklig nysnö, breda moderna turskidor funkar bra med.

Kanadensarna använder 180cm långa och riktigt breda snöskor för att få flyt på kall nysnö för lasten så drar de en toboggan/pulka i mjuk plast som ryms i snöskospåret. En del har med ett par moderna snöskor på kälken för att springa runt tältet med.
 
Riktigt varm sovsäck är en klok investering!

Hejsan,

Kan inte annat än hålla med om att midvintern är en både fascinerande och vacker årstid, dock en som ställer ganska stora krav på friluftsmänniskan. Har varit uppe i Kebnekaisefjällen kring nyår ett par gånger på veckolånga turer och det är både mäktigt och vackert!!!

Tycker att din tidsplanering verkar vettig. Ett första tips om du vill ta dig ända in till Kiruna är att skaffa antingen skidor eller snöskor med riktigt god bärighet. Så tidigt på säsongen som slutet av Januari kan snön vara näst intill bottenlös i skogen! Själv hade jag tagit mina 2.5 meter långa Tegsnässkidor. Vanliga turskidor som de flesta använder senare på säsongen uppe på kalfjället har i de flesta fall på tok för dålig bärighet och är dessutom för styva!!!

Sen gör du nog klokt i att försöka hitta en riktigt varm sovsäck. Går ju alltid att kolla på loppis/blocket och liknande efter begagnade!! Kollar man till exempel in smhi´s statistik (http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/kartor/monYrTable.php?myn=1&par=tmp) och kollar på Januari 2016 så ser man att det var -20 i medeltemperatur i området som du tänkt skida genom. det medför många många nätter en bra bit under -30 det!!!

/ Stefan
 
De där Tegsnäs Rajd vill man ju nästan införskaffa bara för vilket vackert hantverk det ser ut att handla om.

Vad gäller sovsäck tänkte jag att jag nästa gång tar min dun t-lim -2(känns som -2 är komfort i den. Mountain Equipment gör bra säckar tycks det.), sen skaffar mig något likt Mountain Hardwear torch syntet på 1900g med komfort -15, samt tar med en Sea to Summit reactor extreme liner. Känns som borde kunna hålla mig varm iaf ett antal grader under -30. Men ja, det märker jag väl då ligger där! Aldrig varit ute i kallare än -23 så det är ju svårt veta exakt hur stor skillnaden blir, rent praktiskt, därifrån till -35 eller ännu kallare. Ibland säger inte siffror så mycket tycker jag. Min vän som pluggar elektrofysik håller dock inte med.

På tal om det att snön kan bli nästan bottenlös i skogen. Jo de var något jag började fundera över. Det var iaf en halvmeter på olika ställen, och jag började tänka hur det skulle vara att gå där med mina 28" snöskor ifall det plötsligt föll en halv meter till. Kändes som inte var helt orimligt att man kunde bli nästan insnöad. Det hade väl alltid gått ta sig fram, men vet inte på vilket specifikt sätt detta hade tett sig :)

Jaja, jag har nog blivit övertygad^^ I framtiden blir det dels en kälke av någon sort, samt förmodligen skidor som huvudsakligt transportmedel.

Kan då det blivit av uppdatera denna tråd.

PS. Ett inköp jag var väldigt glad över däruppe, var min Black Diamond Icon Polar. Har en separat behållare för batterierna, så kunde ha den i bröstfickan i baslager. Räknade inte timmar, men höll starkt ljus bra länge.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Friluffarna Samåkning taxi Kiruna-Abisko 14 juli Fjällvandring 0
geraldine.boudart_gmail.com Taxi from Kiruna to Abisko Fjällvandring 0
Daniel K Transportalternativ Kiruna-Abisko juli Fjällvandring 2
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
Insektsnyckel Transport Kiruna flp - Abisko Fjällvandring 4
tomhylsan Parkering Kiruna/Abisko? Fjällvandring 10
etxctiv Gas i Kiruna/Abisko ? Fjällvandring 5
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.