Abisko - Kiruna i slutet av november/början av december

Hej, har ett par frågor som jag verkligen skulle behöva svar på från någon/några med mer erfarenhet. Är nämnligen lite orolig vad gäller väderförhållanden under denna tid.

Jag har bra kläder, jag har ett Hilleberg Soulo, har MSR Evo 22 snöskor och jag har relativt bra med erfarenhet av uteliv runt om året samt i diverse miljöer. Däremot har jag inte någon erfarenhet av fjällen under vinter, och har inte heller någon -20 säck, och när jag kollar tidigare lägsta temperaturer så ser jag att det förra året blev neråt -25 i Nikkaluokta under den tid jag tänkt vara i området, vilket säger mig att det säkert kan bli mycket kallare än så, och med vind som blåser på o.s.v så känns det ju som att det är bäddat för totalt misslyckande med för dålig sovsäck...
Jag har verkligen ingen lust att köpa en sovsäck med comfort -20 då inte ser någon för mig större användning av en sådan i relation till vad det skulle kosta, och hade istället tänkt ta en -0 comfort i dun, samt en syntet med runt -5 comfort. Är detta rimligt? Om jag får en riktigt köldknäpp, kommer detta hålla mig vid liv isf?
Har inte heller några sorts byxor för just vinterbruk. Har klarat mig förr med underställ och Fjällräven vidda, och om det blivit för kallt bara satt på ett par andra lite mer allmänna friluftsbyxor. Har även ett par hardshells. Men vet inte om detta är vettigt för fjällen under vinter. Betvivlar ju att det vore några problem, men tänker på värsta scenario.
Har inte heller några riktiga vinterkängor, utan bara ett par Lundhags Alaska.
Min plan är att börja från Abisko, ta mig upp till Abiskojaure och se hur bra min utrustning håller samt vad den allmänna känslan inför att ge mig ut ensam i mörket säger mig, för att därefter avgöra om jag fortsätter vidare.
Är det någon idé att genomföra vad jag tänkt mig ifall man inte vill ta en allt för stor risk? Bryr mig inte om jag får frysa lite, vill dock helst inte dö.

Vore mycket uppskattat med info, även allmänna tips om vad att tänka på angående säkerhet om någon har lust.
 
Det är en svår tid att vara på fjället nov-dec det kan vara mycket lös snö, korta dagar, kallt.
22 tums snöskor är för små om du väger över 70kg med packning förutom på skare under våren. Satsa på ett par 25-30 tums snöskor ju större desto bättre ligger du på 100kg med packning välj 30". Breda långa skidor funkar med.
Du behöver ett par rejäla vinterkängor/stövlar de behöver inte vara dyra. Ytterlagret bör vara vindtätt ex skiddress/militär snödräkt och ha gott om plats under t.ex. för ylleunderställ och hellyhansen/dunjacka.
 
Jag hade börjat med att kolla upp hur det ser ut med broar den tiden. Finns det platser där en sk sommarbro kommer skapa problem?
Sedan är det korta dagar speciellt om det är mulet, vilket är normalt väder den årstiden.

Att hålla värme bör inte vara det största problemet. Bara att klä på dig mer, kanske ha varmvattenflaska i sovsäcken. Bra liggunderlag.

Vilken väg har du tänkt på vidare från Abiskojaure?
 
"Helst inte dö"...hahaha. Men d funkar i värsta fall?

Jag har använt dunsäck med t-limit -1 (t-comfort ca +5) innanför en syntetsäck med t-limit ca 0. Ovanpå ett exped downmat ul 7. Myste mig igenom flera nätter med temperatur på -15 till -20 (enligt termometer). Iförd ett ullunderställ, tunna löparhandskar och rånarluva (som blev obekväm att använda pga mitt långa skägg). Inga somhelst problem. Det "problematiska" var varmaste natten då det var -6 grader och detta sovsystem blev för varmt. Sätter mitt liv på att -25 inte heller hade varit problem, såpass bekvämt var det. Viktigt med isolerande liggunderlag/madrass!!
Dina andra frågor kanske någon annan kan svara bättre på. Jag tror mycket har att göra med hur mycket du tänkt stå stilla vs röra på dig.
Jag kan heller inget om det generella vädret i området vid den tidpunkten.
 
Om du väljer att fortsätta Kungsleden söderut kan du gå in och sova i rastskydd eller stugornas nödutrymmen om det blir för kallt - förutsatt att du har något under fötterna som gör att du tar dig fram. Mycket extrabatterier till pannlampa och gps känns som bra att ha i mörkret.
 
Färdväg

Vad hade du tänkt dig för färdväg ? De stora sjöarna är mycket osäkra, tex Torneträsk har ingen is över huvudtaget
 
Kombinera sovsäckar

Det finns flera trådar just nu om att kombinera sovsäckar och hur varmt det blir.

Lite förenklat är temperaturgradering endast beroende av hur hög/tjock sovsäcken är ("loft"). Materialet spelar inte så stor roll i det avseendet.

Alltså; lär känna dig själv var någonstans på sovsäckstemepraturskalan du är (och här verkar vi vara väldigt olika när jag ser till vad andra skriver och jämför med egna erfarenheter) och sedan är det bara att mäta tjocklek/loft och jämföra med t.ex. Marmot eller WM som gör bra säckar och anger både temperatur och loft.

Se t.ex. http://www.westernmountaineering.com/sleeping-bags/ klicka dig vidare för att se hur många centimeter du behöver komma upp i med dina säckar. Detta förutsätter givetvis att säckarna inte komprimeras utan kan "lofta ut" helt och hållet.
 
Jag tycker inte det stämmer med att det endast är loftet som spelar roll och inte materialet. Av egen erfarenhet upplever jag det varmare med dun innanför syntet än tvärtom (samma säckar användes, samma natt). Värmeskillnaden upplevdes så stor att skillnaden var att småhuttra (syntet innanför dun) eller nästan svettas (dun innanför syntet). Men denna upplevelsen är icke vetenskaplig :), givetvis, och rent krasst borde höjden på loftet vara det enda som spelar roll, men...
Av samma anledning, plus några fler, använder jag alltid naturmaterial innanför syntetmaterial i kyla.
 
Förutom all diskussion om lämplig utrustning tror jag de största utmaningarna är mörker, kyla och ruskväder den tiden på året. Enligt statistik är solen över horisonten knappt 3 timmar den sista november (10.02-12.52 i Kiruna som ref), och from 10/12 går solen helt under horisonten vilket inte medger några längre förflyttningar varje dag.
 
Förutom all diskussion om lämplig utrustning tror jag de största utmaningarna är mörker, kyla och ruskväder den tiden på året. Enligt statistik är solen över horisonten knappt 3 timmar den sista november (10.02-12.52 i Kiruna som ref), och from 10/12 går solen helt under horisonten vilket inte medger några längre förflyttningar varje dag.

Det är inte riktigt korrekt. Om vädret är klart är det bra förhållanden att röra på sig under vecka 45 46 då det är fullmåne och näst intill fullmåne. Sedan dröjer det flera veckor innan månen är hel igen.

Att vara ute den tiden så tycker iaf jag att det är kalas att vara ute i gnistrande månsken. Det är en fantastisk dimension i vildmarkslivet
 
Mycket korta dagar, dålig bärighet på snön och luriga vattenpassager är nog de tre största problemen.
Utrustningsmässigt behöver du tältpinnar för såväl barmark som snö.
/HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Friluffarna Samåkning taxi Kiruna-Abisko 14 juli Fjällvandring 0
geraldine.boudart_gmail.com Taxi from Kiruna to Abisko Fjällvandring 0
Daniel K Transportalternativ Kiruna-Abisko juli Fjällvandring 2
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
Insektsnyckel Transport Kiruna flp - Abisko Fjällvandring 4
tomhylsan Parkering Kiruna/Abisko? Fjällvandring 10
etxctiv Gas i Kiruna/Abisko ? Fjällvandring 5
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...