Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm

Like Nallo2..? Wind from behind. Also the easiest & only way to put it up in a storm, start with the tentpeg for the guyline in the back, hammer it down, then the rest is easy... !!
 
NejNej, Hilleberg har fel. Mkt enklare att sätta upp tältet om man börjar med en pinne därbak, och sen fixar resten. Och då blir det ju lite lä fram vid absiden när man ska gå in, och sen fixa med prylar osv. Och såklart när man lagar mat i absiden !
 
Med Nammatj GT-version har jag i vinter omvänts till att sätta absiden mot vinden. Men då har jag dörröppningen på sidan.

Jag håller med om Hasses poäng ovan avseende non-GT. Hård vind får ett jäkla grepp om tältet när en måste öppna dörren.
Vårt gamla Nallo 3 kommer jag nog fortsätta resa med fotändan mot vinden, när allt efterdragits brukar innertältet vara fritt och vi har sällan fått blöta fotändar på sovsäckarna.
 
Med Nammatj under barmarkstid tycker jag att absiden ska vara i lä. Nammatj har ju ventiler åt båda hållen och jag upplever inte att fotänden deformeras så särdeles i hård vind, ventilen gör jobbet och kanaliserar vind genom tältet.

På vintern gör jag tvärtom, precis som filmen beskriver det så drevar lössnö till läsidan och om ingången är där så får man gräva sig ut.

//J
 
Håller helt med HasseQ i denna fråga, fördelarna med ingången på läsidan överväger stort. Dessutom kommer vind (på sommaren) ofta inte ensam utan i kombination med regn. Det vill man inte tampas med i onödan när man ska ut och in. Och på vintern driver finkornig snö gärna in genom ventilationens myggnät så man måste stänga till helt. Sedan är det dragkedjorna - hur mycket tryck klarar de innan de rivs sönder? Hillebergs vindmaskin sades ge 30 m/s, men det är ju konstgjorda förhållanden. I riktigt fjällväder "exploderar" ju lufttrycket och vindstyrkan ibland, det frestar på ett tält. Men för stabila vindförhållanden och på Hillebergs gräsmatta spelar det nog ingen större roll hur tältet sätts upp.
 
Tar vi ett tält som Nammatj 2GT har det fyra kraftiga fästen för markspik (förutom stormlinorna) vid fotändan medan bara två fästen på GT absiden. Förutom att hålla isär vävarna vid fotändan hjälper givetvis de extra markspiken vid kraftig vind, så jag instämmer att jag sätter upp ett sådant tält med fotändan mot vinden sommartid. Dessutom är tältgavelns lutning på det tältet lite mindre brant i fotändan än på adsidsidan.
På ett symmetriskt tält som ex Kaitum 2 spelar det ju ingen till vilken sida man vänder mot vinden men även här föredras jag utgången i lä.
 
Jag såg i kommentarerna på den där videon att någon tvivlade på att vindmaskinen verkligen gav 30 m/s. Det gör jag också, om vi talar om vindstyrkan på själva tältduken (kanske inte direkt framför maskinen). Vid 30 m/s är det väldigt svårt, både för människa och tält, att ens hålla sig upprätt. På vintern måste man ha en snömur och på sommaren är risken stor att tältet blåser sönder på kalfjället vid sådana vindstyrkor.
 
Jag måste säga att Hillberg tappade en hel del anseende hos mig när jag såg filmen. Att dra slutsatser och ge rekommendationer hur deras tält skall sättas upp när de gör en så pass amatörmässig "test" är lägsta TicToc nivå.
Om det hade nu varit en random youtubare som jagar likes, då hade jag bara ryckt på axlarna, men att HB distribuerar på sin kanal en sånt bullshit känns konstigt.
 
Jag såg i kommentarerna på den där videon att någon tvivlade på att vindmaskinen verkligen gav 30 m/s. Det gör jag också, om vi talar om vindstyrkan på själva tältduken (kanske inte direkt framför maskinen). Vid 30 m/s är det väldigt svårt, både för människa och tält, att ens hålla sig upprätt. På vintern måste man ha en snömur och på sommaren är risken stor att tältet blåser sönder på kalfjället vid sådana vindstyrkor.

Förra sommaren blåste det rejält när barnen och jag tältade i Láddjujávri, vinden fick ordentlig fart i dalgången. Medelvinden var 21m/s med byvind upp mot 24m/s. Dottern hade svårt att gå stadigt och klängde på mig. Vårt Kaitum3GTs fästpunkter fick vi förstärka med några stenar och det smällde rejält i tältduken av och till. Jag oroade mig lite för hur det skulle gå, barnen tyckte mest ljudet var jobbigt men de sov ändå gott den natten. På morgonen fick vi reda på att andra tält blåst sönder och skrämda fjällvandrare tagit sig inomhus mitt i natten. Nu kanske jag är partisk men jag såg inte ett enda sönderblåst Hillebergtält…så jag litar på mitt tält, så länge jag satt upp det rätt! (I detta fall var GT-absiden åt lähållet, tror det skulle svårt att ta sig in annars…)
6BCDA4AB-430F-4D80-85CC-6ABEB72591EA.jpeg
 
Även jag tvivlar starkt på att det var några 30m/s på den plats tältet stod. Möjligen kan det vara så om de mätte precis framför vindmaskinen men i fria luften avtar vindstyrkan snabbt med avståndet. För att uppnå korrekta mätvärden behövs en vindtunnel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll NORDISK Oppland 3 LW tunneltält Bo och sova 12
TheDude Från tunneltält till kupoltält? Bo och sova 18
nisseni Marmot Haldor Tunneltält Bo och sova 10
Jocke_latorp Tunneltält Bo och sova 4
JohnnyL Tunneltält med två ingångar? Bo och sova 3
Pezeb Kupol eller tunneltält? Bo och sova 22
thureb Tunneltält med liggriktning längs med bågarna Bo och sova 16
christer42 Helsport - Tunneltält Bo och sova 5
Gun-valld Bara tunneltält till fjälls?? Bo och sova 11
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
brigas Tunneltält eller kåta Bo och sova 8
Jocke B Vettiga tunneltält - tips? Bo och sova 5
Carassius Tunneltält Bo och sova 30
ala Korrekt uppsättning av tunneltält- med bilder Bo och sova 16
anomifo Reservdelar till tunneltält? Bo och sova 2
ec8or Vaude Kupol- vs Tunneltält Bo och sova 1
Sunky Kupol eller tunneltält Bo och sova 20
stina30 Tunneltält eller kupoltält Bo och sova 2
Christian71 Skydd under luftmadrass mot kyla Bo och sova 33
Nordiska Motorcyklister MSR Hubba Tour 1, tält med garage och myggnät mot dörren. Bo och sova 13
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
Jackiie Saker mot tältduken - går fukten igenom? Bo och sova 8
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Jocka Liggunderlag eller luftmadrass mot backen? Bo och sova 19
nermander Bot mot hala liggunderlag Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.