8 svenska glaciärer borta

Jag tycker det är pinsamt när svenskar pratar om brist på dricksvatten i landet som en trolig följd av ett varmare klimat. Titta på kartan om ni undrar vad jag menar. Vad ska torrare länder tänka när svenskar säger så?

Samma sak när svenskar klagar om klimatet skulle bli några grader varmare. Vi skulle tjäna på det, ändå klagar många. Jag undrar vad resten av världen tänker när de hör ett Sverige uppe i norr som oroar sig för några enstaka graders temperaturhöjning.

Om man nu ska fokusera på konsekvenser av ett varmare klimat ska man vara ärlig och visa på både fördelar och nackdelar. Den ärligheten och öppenheten saknas i svensk debatt.
Pinsamt?! Jag tycker att det är pinsamt att vi har skrivit under breda, internationella avtal som vi inte kommer att leva upp till pga nuvarande, aktivt ("berått mod", för att citera en känd högerpolitiker) bedriven politik.

Alla, överallt kommer naturligtvis inte att drabbas av exakt samma problem/fenomen pga klimatförändringar. Det trodde jag var allmänt känt vid det här laget. På vissa ställen i Sverige har man redan problem med grundvatten och dricksvatten, på andra geografiska platser inte lika mycket. Detsamma gäller såklart globalt. Våra problem är dock förmodligen ringa i jämförelse med fattigare länder på mer utsatta platser. I Sverige finns kapital och infrastruktur. Vårt geografiska läge kommer förmodligen också att ge mildare effekter av klimatförändringarna.

Det finns något som kallas empati och solidaritet. Istället för att göra sig lustig över människor som faktiskt försöker hålla fler än två tankar i huvudet samtidigt och även engagera sig, kanske man skulle försöka bekanta sig med de förmågorna. Förutsatt att förmågan att bry sig om andra, än sådana som liknar en själv och ens egna förutsättningar, inte har förtvinat helt och hållet.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Pinsamt?! Jag tycker att det är pinsamt att vi har skrivit under breda, internationella avtal som vi inte kommer att leva upp till pga nuvarande, aktivt ("berått mod", för att citera en känd högerpolitiker) bedriven politik.

Alla, överallt kommer naturligtvis inte att drabbas av exakt samma problem/fenomen pga klimatförändringar. Det trodde jag var allmänt känt vid det här laget. På vissa ställen i Sverige har man redan problem med grundvatten och dricksvatten, på andra geografiska platser inte lika mycket. Detsamma gäller såklart globalt. Våra problem är dock förmodligen ringa i jämförelse med fattigare länder på mer utsatta platser. I Sverige finns kapital och infrastruktur. Vårt geografiska läge kommer förmodligen också att ge mildare effekter av klimatförändringarna.

Det finns något som kallas empati och solidaritet. Istället för att göra sig lustig över människor som faktiskt försöker hålla fler än två tankar i huvudet samtidigt och även engagera sig, kanske man skulle försöka bekanta sig med de förmågorna. Förutsatt att förmågan att bry sig om andra, än sådana som liknar en själv och ens egna förutsättningar, inte har förtvinat helt och hållet.

Stycke 1 om att skriva på avtal mm:
Sverige har lägre koldioxidutsläpp än de flesta andra jämförbara länderna. Det har avhandlats i flera trådar. En forumdeltagare uttryckte det kärnfullt på ungefär följande vis: ”Sverige springer redan före. Frågan är hur mycket framför andra länder vi ska springa.”

Stycke 2 om hur Sverige drabbas:
Vi verkar dela uppfattningen att Sverige inte är så hårt drabbat. Det är Sveriges gnäll om sina egna problem jag tycker är pinsamt i ett internationellt perspektiv.

Stycke 3 om empati:
En text som försöker framställa motståndarsidan som oempatisk. Ett återkommande knep från vissa politiska grupperingar i Sverige. Då kommer jag att tänka på följande tips: För att bedöma människor på skalor som dessa ska man titta på vad de gör och hur de behandlar sina medmänniskor. Inte på vad de säger om sig själva. När någon försöker framställa sig som god är det en varningssignal.

Jag ser med intresse på den svenska klimatdebatten som fenomen.

Tror merparten av deltagarna är flockmänniskor. Följarpersonligheter upprepar det ledarna säger. Några följare tar på sig rollen att attackera de som inte rättar in sig i ledet. Ledarna drar sig inte för att använda klimatfrågan för andra syften (skuldbeläggning, skattläggning och minskad frihet för massorna.)

Sedan har vi de som inte är utpräglade flockmänniskor. Några av dessa kommer efter att ha processat en stor mängd ofiltrerad information landa i en oro för ett varmare klimat. (En del av dem kommer att fokusera väldigt mycket på frågan.) Men detta släkte brukar inte ha så stort behov av att döma andra. För dem är information som syre och en öppen debatt en självklarhet.

Stycke 1 om att skriva på avtal mm:
Sverige har lägre koldioxidutsläpp än de flesta andra jämförbara länderna. Det har avhandlats i flera trådar. En forumdeltagare uttryckte det kärnfullt på ungefär följande vis: ”Sverige springer redan före. Frågan är hur mycket framför andra länder vi ska springa.”

Stycke 2 om hur Sverige drabbas:
Vi verkar dela uppfattningen att Sverige inte är så hårt drabbat. Det är Sveriges gnäll om sina egna problem jag tycker är pinsamt i ett internationellt perspektiv.

Stycke 3 om empati:
En text som försöker framställa motståndarsidan som oempatisk. Ett återkommande knep från vissa politiska grupperingar i Sverige. Då kommer jag att tänka på följande tips: För att bedöma människor på skalor som dessa ska man titta på vad de gör och hur de behandlar sina medmänniskor. Inte på vad de säger om sig själva. När någon försöker framställa sig som god är det en varningssignal.
Vare sig du vill det eller inte, så har folkvalda politiker från Sverige skrivit på avtal som fortfarande är juridiskt bindande. Dessa är nu på väg att brytas, vilket (bland annat) kan få kostsamma effekter. Det är dessutom just pinsamt, då vi som ett relativt välfärdsland har möjlighet att visa vägen i den nödvändiga omställningen. Men visst, om man tex inte tror att människan förändrar klimatet/miljön, så förstår jag att det känns som petitesser. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-bommar-klimatmalet-tidopartierna-oense-om-atgarderna

Jag tycker att det är en "varningssignal" när man lakoniskt ser till sina egna intressen genom ställningstaganden som "att det är gött att det blir lite varmare", eller "jag gillar ändå inte glaciärer" (infantilt uttalande, förövrigt), sett till hur många miljoner/miljarder människor som påverkas mycket mer negativt än vad jag/vi gör av klimatförändringarna nu och i framtiden. Om inte det är brist på inlevelseförmåga och empati så vet jag inte vad som är det?! Men fortsätt du att haka upp dig på så kallade "godhetsknarkare" eller liknande, det känns ju verkligen angeläget på det stora hela.

Vare sig du vill det eller inte, så har folkvalda politiker från Sverige skrivit på avtal som fortfarande är juridiskt bindande. Dessa är nu på väg att brytas, vilket (bland annat) kan få kostsamma effekter. Det är dessutom just pinsamt, då vi som ett relativt välfärdsland har möjlighet att visa vägen i den nödvändiga omställningen. Men visst, om man tex inte tror att människan förändrar klimatet/miljön, så förstår jag att det känns som petitesser. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-bommar-klimatmalet-tidopartierna-oense-om-atgarderna

Jag tycker att det är en "varningssignal" när man lakoniskt ser till sina egna intressen genom ställningstaganden som "att det är gött att det blir lite varmare", eller "jag gillar ändå inte glaciärer" (infantilt uttalande, förövrigt), sett till hur många miljoner/miljarder människor som påverkas mycket mer negativt än vad jag/vi gör av klimatförändringarna nu och i framtiden. Om inte det är brist på inlevelseförmåga och empati så vet jag inte vad som är det?! Men fortsätt du att haka upp dig på så kallade "godhetsknarkare" eller liknande, det känns ju verkligen angeläget på det stora hela.
Finns det något land som kommer klara det de har skrivit under?

Vare sig du vill det eller inte, så har folkvalda politiker från Sverige skrivit på avtal som fortfarande är juridiskt bindande. Dessa är nu på väg att brytas, vilket (bland annat) kan få kostsamma effekter.

Ja, korkade politiker finns det gott om. Varför skriva på något sådant ?? Vi har redan väldigt låga utsläpp per person, bland dom lägsta i EU, och ett väldigt bra läge pga vatten / vind / kärn -kraft. Vi som land behöver inte göra ett skit mer !!

Ja, korkade politiker finns det gott om. Varför skriva på något sådant ?? Vi har redan väldigt låga utsläpp per person, bland dom lägsta i EU, och ett väldigt bra läge pga vatten / vind / kärn -kraft. Vi som land behöver inte göra ett skit mer !!

Tyvärr bara en halv sanning.. Våra territoriella utsläpp (alltså det vi producerar inom landet) är förhållandevis låga. Precis som vissa klimatskeptiker och politiker brukar framhålla.

Men man måste räkna in de konsumtionsbaserade utsläppen också (allt vi importerar men äter/använder/förbrukar i landet). Plus alla transporter t ex flyg, färjor mm. Även om själva utsläppet inte sker direkt i Sverige är vi skyldiga till det och vi kommer också drabbas förr eller senare. Sammantaget hamnar vi på mer än det dubbla nivån. Långt över vad klotet tål.

Plus att co2-utsläppen är bara en del av problemet; andra miljögifter, plast i haven, minskande biologisk mångfald, osv är också viktiga bekämpa.

Så hela sanningen är att vi nog behöver skärpa oss och göra vår del..

Officiell statistik använder territoriella utsläpp. Konsumtionsbaserade är det bara miljömuppar som försöker använda, för att dom vill att det ska se dåligt ut. Och i så fall så ska man dra bort allt som produceras i Sverige och sen exporteras, vilket dom gärna glömmer.

Hur som så har vi väldigt låga utsläpp per person för ett industriland, och behöver inte göra ett skit mer än vad som redan är på G. Sveriges utsläpp har en minskande trend sen många år tillbaka.

Officiell statistik använder territoriella utsläpp. Konsumtionsbaserade är det bara miljömuppar som försöker använda, för att dom vill att det ska se dåligt ut. Och i så fall så ska man dra bort allt som produceras i Sverige och sen exporteras, vilket dom gärna glömmer.

Hur som så har vi väldigt låga utsläpp per person för ett industriland, och behöver inte göra ett skit mer än vad som redan är på G. Sveriges utsläpp har en minskande trend sen många år tillbaka.

Det var ju inte ens en halv sanning, snarare dubbelfel.

Nej vi har inte väldigt låga utsläpp. Officiell statistik använder ofta territoriella utsläpp för att de är enklast att räkna på och får vissa länder att se bättre ut. Som t ex att medelsvensken släpper ut mindre än vad medelkinesen gör, när det i själva verket är precis tvärtom. Konsumtionsbaserade utsläpp betyder just det - vad vi gör av med, per person. Oavsett var det produceras eller konsumeras.

Vi har minskat våra utsläpp i många år men nuvarande regering har ju sett till att det åter ökar igen.

Och det handlar inte om att få någon att se dålig ut. Det handlar om att ge kommande generationer en någorlunda chans till ett drägligt liv och inte bara försöka städa upp efter oss..

Ett inlägg om människors sätt att tänka, ej om klimatet:

Jag ser ett återkommande fenomen i bl.a. klimatdebatten som jag inte förstår. Det är tendensen hos vissa människor att vilja se sig som skyldiga. Exempelvis när de blir upplysta om Sveriges låga utsläpp letar de genast upp något annat som bekräftar deras bild av att vara skyldiga.

Jag vill lära mig mer om vad som ligger bakom det tänkesättet för att förstå det bättre. (Utan att fastna vid klimatfrågan där debatten går i cirklar.) Den som har insikter eller funderingar får gärna skriva.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips