Pinsamt?! Jag tycker att det är pinsamt att vi har skrivit under breda, internationella avtal som vi inte kommer att leva upp till pga nuvarande, aktivt ("berått mod", för att citera en känd högerpolitiker) bedriven politik.Jag tycker det är pinsamt när svenskar pratar om brist på dricksvatten i landet som en trolig följd av ett varmare klimat. Titta på kartan om ni undrar vad jag menar. Vad ska torrare länder tänka när svenskar säger så?
Samma sak när svenskar klagar om klimatet skulle bli några grader varmare. Vi skulle tjäna på det, ändå klagar många. Jag undrar vad resten av världen tänker när de hör ett Sverige uppe i norr som oroar sig för några enstaka graders temperaturhöjning.
Om man nu ska fokusera på konsekvenser av ett varmare klimat ska man vara ärlig och visa på både fördelar och nackdelar. Den ärligheten och öppenheten saknas i svensk debatt.
Alla, överallt kommer naturligtvis inte att drabbas av exakt samma problem/fenomen pga klimatförändringar. Det trodde jag var allmänt känt vid det här laget. På vissa ställen i Sverige har man redan problem med grundvatten och dricksvatten, på andra geografiska platser inte lika mycket. Detsamma gäller såklart globalt. Våra problem är dock förmodligen ringa i jämförelse med fattigare länder på mer utsatta platser. I Sverige finns kapital och infrastruktur. Vårt geografiska läge kommer förmodligen också att ge mildare effekter av klimatförändringarna.
Det finns något som kallas empati och solidaritet. Istället för att göra sig lustig över människor som faktiskt försöker hålla fler än två tankar i huvudet samtidigt och även engagera sig, kanske man skulle försöka bekanta sig med de förmågorna. Förutsatt att förmågan att bry sig om andra, än sådana som liknar en själv och ens egna förutsättningar, inte har förtvinat helt och hållet.