8 svenska glaciärer borta

Det är ändå fascinerande att fullt fungerande (ja, nu gissar jag lite i och för sig) vuxna människor tycker att en uppvärmning orsakad av människor är nåt bra, "för att jag ogillar glaciärer" eller "det är skönt väder här just nu"...
Att det riskerar att göra vår del av världen obeboelig om två generationer för att AMOC stannar av, eller om den nu inte stannar av, att vi riskerar att drabbas av en ström av klimatflyktingar som får "flyktingkrisen" från 2016 att likna en fjärt i storm, eller .... lika kortsiktigt som riskkapitalisters kvartalstänkande, eller politikers 4-årsperspektiv. Jag får väl anta att ni är barnlösa eller att ni hoppas att ni ska slippa barnbarn.
Nån skrev att "naturen har sin gång", ja, men det är som ett fyllo på en landsväg som vinglar fram och tillbaka längs vägen men oftast rätar upp sig innan han far ner i diket. Problemet nu är att vi människor går bredvid fyllot och knuffar honom mot ena dikeskanten hela tiden. Än så länge håller han sig på vägen...
Jag "lever mitt liv" och har inte anpassat mig nåt särskilt, men jag tror ändå att de 97 % av klimatforskarna har mer rätt än de andra 3 % (varav åtminstone hälften har visat sig vara sponsrade av oljeindustrin). Jag förstår att Sveriges möjligheter att påverka världens totala utsläpp är försvinnande små, men att vi åtminstone bör försöka fortsätta påverka resten av världen. Visst, det är delvis att lura sig själv, men ändå bättre än att helt förneka sambandet, eller att förstå sambandet men tycka att vi ska skita i att göra något...

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Det är ändå fascinerande att fullt fungerande (ja, nu gissar jag lite i och för sig) vuxna människor tycker att en uppvärmning orsakad av människor är nåt bra, "för att jag ogillar glaciärer" eller "det är skönt väder här just nu"...
Det beror ju lite på var du lägger ribban för "fullt fungerande". Om man med det menar "har körkort, kan klä sig själva, har nån typ av inkomst, klarade grundskolan med knapp marginal" så kvalar nog många av dessa in i gruppen. Men höjer man ribban till "vuxna och tillräckligt utvecklade för att vara med och bestämma över vårt samhälle och framtid" så hamnar nog många utanför spärren.

Tror nog de flesta bryr sig, men kanske inte på all alarmism vi ser överallt. Den köper inte jag iaf. Sverige går knappast under för att det kommer mer vatten i forsarna. Sen kanske det dyker upp försvunna personer också, som fallit ner och försvunnit i glaciärer. Nu kan anhöriga få avslut. Det är positivt.

Den här rörelsen med varmare klimat är inget vi kan stoppa iaf. Kansek bäst bara låta "snöbollen rulla ner till slutet av backen" och se vad för spännande den för med sig.

Glöm inte att det var betydligt varmare på bronsåldern och då fanns det flera blomstrande högkulturer i världen, så som Egypten, bördiga halvmånen m.fl.

Å nu går vi mot en ny världsomspännande högkultur med internet, AI m.m.
/Niklas

Det beror ju lite på var du lägger ribban för "fullt fungerande". Om man med det menar "har körkort, kan klä sig själva, har nån typ av inkomst, klarade grundskolan med knapp marginal" så kvalar nog många av dessa in i gruppen. Men höjer man ribban till "vuxna och tillräckligt utvecklade för att vara med och bestämma över vårt samhälle och framtid" så hamnar nog många utanför spärren.

Kanske dom som inte kan se att Sveriges kanske största och effektivaste möjlighet att bidra i klimatfrågan är att sälja mera klimatsmart känkraftel till övriga Europa men samtidigt är emot byggandet av nya kärnkraftsreaktorer ?

Det är väl ett klockrent exempel på att motsätta sig i klimatfrågan av skäl som närmast påminner om religiösa.

Ibland är det uppenbarligen svårt att se skogen för träden står ivägen.

Senast ändrad:
Din oförmåga att förstå vetenskap är inte ett giltigt argument emot den.

Det råder väl närmast konsensus kring att kärnkraftsel är att föredra sett till klimatpåverkande utsläpp än el som produceras i verk som bränner fossilt bränsle ?

Vad är det inte att förstå och argument emot vetenskap ?

Klart vi gör klimatet en stor tjänst genom att sälja vår överskottsel till länder som lagt ner sin kärnkraft eller aldrig skaffat någon, än större blir klimatvinsten när våra nya reaktorer som planeras är i drift.

Ska vi försöka rädda klimatet så varför inte plocka dom lägst hängande äpplena först ?

Det är kanske snarare din oförmåga att vilja förstå klimatvinsten i detta som spökar här ?

Det råder väl närmast konsensus kring att kärnkraftsel är att föredra sett till klimatpåverkande utsläpp än el som produceras i verk som bränner fossilt bränsle ?...

Vattenkraften är avsevärt billigare per kWh än kärnkraft, och är minst lika planeringsbar som kärnkraft, och mer driftsäker än både vind- och kärnkraft.
Vattenkraft är billigare än vindkraft, som i sin tur är billigare än kärnkraft (men inte planeringsbar).
Kärnkraft är hyfsat stabil, men ny kärnkraft beräknas bli minst dubbelt så dyr som vattenkraft, i värsta fall betydligt dyrare. Om det går åt pipan blir en mkt stor yta av Sverige obrukbar för överskådlig tid.
Om målet är att vi ska producera billig planeringsbar el i överskott för att sälja åt tyskarna borde vi bygga ut alla stora vattendrag genast...

Kärnkraften är redan framröstad en gång att den ska bort, och det vore ett hån mot den demokratiska processen och folkomröstningen om man skiter i resultatet. Beslutet måste gälla. Tar elen slut så tar den slut. Låter bara roligt om det släcks ner nån vecka då och då.

Tja, enligt folkomröstningen 1980, så skulle den svenska kärnkraften vara helt avvecklad till år 2010. Men till år 2010 hade ju bara de båda kärnkraftverken i Barsebäck stängts, så redan där kan man snacka om ett hån mot folkviljan...
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips