8 svenska glaciärer borta

Kärnkraften har sina utsläpp av koldioxidekvivalenter under sin livstid.
Det enda som är bra för klimatet är att man låter bli att använda energi, det vill säga slutar slösa.

Finns det någon elproduktion som inte gör det ? :unsure:
Dom ska alla tillverkas, drivas och rivas.

En skillnad mellan kärnkraft plus vattenkraft och dom andra är att verken kan vara mycket långlivade om inte dom som har otur när dom fattar beslut tillåts stänga och riva dom i förtid för att sedan satsa på att bygga nya.
En till fördel är att dom producerar väldigt mycket el under sin livscykel.
Bättre hade varit att tidigt bestämt att livstidsförlänga dom vi stängde.

Energibesparing är bra, det kan jag hålla med om.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Om jag ska svälja din ignoranta smörja får du nog krydda den med lite faktaunderlag eller åtminstone några logiska resonemang som bygger under argumenten.. Nä just nä, det sysslar ju inte du med. Du bara vet ändå.

Jag tror inte driftchefen på Svenska kraftnät sitter och far med osanning öppet i media.
Svensk elexport skulle kunna ha gjort mycket större klimatnytta om vi behållit alla våra Reaktorer än vad en omställning till att alla Svenskar ska övergå till köra elbilar någonsin kan göra så som verkligheten ser ut.

Dom som låg bakom stängningen av 6 av våra Reaktorer borde få stå i klimatskamvrån ända till dom nya Kärnkraftverken är på plats.

Om vi ska göra något för klimatet, hade det inte då varit vettigt att använda sig av något som gjort stor skillnad på riktigt som redan var byggt och stod på plats ?

”Svensk elexport gör stor skillnad för hela Europa”​

Räknar man med att exporten i praktiken oftast ersätter fossil el, så gör varje exporterad kWh el minskade utsläpp på minst 400 gram. Exporten hittills i år ligger på netto 24 TWh, det motsvarar då 9,6 miljoner ton CO2, eller beräknat på helåret sannolikt bortåt 13 -14 miljoner ton.

– Svensk elexport gör stor skillnad för hela Europa. Vi är det land som exporterar mest el i hela EU, vissa tider, säger Erik Ek driftchef på Svenska Kraftnät.

Senast ändrad:
Finns inget svar, det är sanningen. Det finns inget du kan göra. Oavsett hur du lever så är det kört. Lev ditt liv istället och sluta oroa dig.
Men det är bra att medveten, vara försiktig och bevaka. Man kan själv råka illa ut om man felbehandlar naturen. Jag menar att man alla måste ta förnuftigt ansvar utan att sväva ut alldeles för mycket av de normala förmågorna som man har lärt sig när man var barn. Okej att man fick påsägning om att inte elda i brasan för mycket för att inte brassa på utsläppen osv.

Senast ändrad:
Det finns en glaciär jag ska besöka...kanske nästa år. Blåmannsisen, Norges 5:e största glaciär.
Det finns en del fina platser att se och uppleva om man utgår från Kvikkjokk.
Jag har denna stora glaciär som ett delmål på en vandring...

För att återgå till att glaciärer som försvinner anser jag att det är oerhört trist. De kommer ju inte tillbaka av sig själv.
Har en idé om att se/besöka några glaciärer,

För att återgå till att glaciärer som försvinner anser jag att det är oerhört trist. De kommer ju inte tillbaka av sig själv.
Trevligt.
Själv har jag bara besökt Nigardsbreen på nära håll trots att jag naturligtvis sett fler, tog lite is från den till kvälls Whiskyn.

Jodå, dom återkommer av sig själv även om det tar ett tag.

Senast ändrad:
Vi har ändå cirka 270 glaciärer kvar i Sverige. :)

Tänk på att för cirka 5000år sedan hade vi i stort sett inga.
För 5000 år sedan fanns det inte 1400 miljoner människor i dagens Indien som skulle kunna få för sig att flytta norrut när Ganges och Indus torkar ut, vilket de kan göra när Himalyas glaciärer försvinner (de krymper redan snabbt). Och Indien är inte det enda land där vattenbrist hotar. Då kan vi tala om okontrollerad invandring.

För 5000 år sedan fanns det inte 1400 miljoner människor i dagens Indien som skulle kunna få för sig att flytta norrut när Ganges och Indus torkar ut, vilket de kan göra när Himalyas glaciärer försvinner (de krymper redan snabbt). Och Indien är inte det enda land där vattenbrist hotar. Då kan vi tala om okontrollerad invandring.

Människor har i alla tider behövt flytta när omständigheterna kräver, så även i Sverige.
Rent krasst är problemet att Världen i dag är överbefolkad mycket större än att Glaciärer minskar i antal och storlek.

Fast det problemet är inget som belyses i media på samma sätt som klimathotet.

Människor har i alla tider behövt flytta när omständigheterna kräver, så även i Sverige.
Rent krasst är problemet att Världen i dag är överbefolkad mycket större än att Glaciärer minskar i antal och storlek.

Fast det problemet är inget som belyses i media på samma sätt som klimathotet.
Du kan inte göra det så enkelt som att bara betrakta ETT problem som om det var oberoende av andra problem. Just genom att världen är överbefolkad blir glaciärernas tillbakagång ett stort problem. Människor behöver dricka vatten för att överleva, och i Indien har grundvattnet på vissa platser, särskilt i nordvästra Indien, sjunkit med 2 meter per år, vilket har lett till stor vattenbrist. Därför blir norra Indien mer beroende av smältvatten.

Överbefolkningen är ett stort problem, men ökningstakten minskar numera och världens befolkning beräknas minska mot slutet av seklet. I många länder, inklusive stora delar av Europa och Asien, föds redan färre barn än vad som behövs för att upprätthålla en stabil befolkning. Under tiden har världen inte råd att strunta i övriga problem, speciellt inte av ideologiska skäl ej grundade i vetenskaplig forskning.

Lite beroende på var du bor så är ju det inga problem att hitta Glaciärer i södra Norge nära bilväg eller på vandring max någon mil att vandra på leder eller mkt närmare bilväg går även se från bilen för de som har svårt för att gå.
Men ska du ut på vandring i Breeheimen som jag var i sk sommar så räkna med tuffare klimat dvs tyngre utrustning pga kallare och normalt mer regn eller snö.
Är ju även fler kallare vad så tex handduk för att snabbt torka fötter och ben för att bli varm fort igen rekommenderas,lite mer mat och gas kan vara bra än på andra turer.
I Breeheimen är det sämre märkta leder än tex Jotunheimen så bra syn och lite tålamod krävs för att hitta nästa markering.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips