8 svenska glaciärer borta

Kärnkraften är redan framröstad en gång att den ska bort, och det vore ett hån mot den demokratiska processen och folkomröstningen om man skiter i resultatet. Beslutet måste gälla. Tar elen slut så tar den slut. Låter bara roligt om det släcks ner nån vecka då och då.

Kör du fortfarande på vänster sida i trafiken enligt folkomröstning 1955 för att manifestera demokratin ?

Folkomröstningar i Sverige är bara rådgivande, förutsättningar kan ändras.

Nu verkar det som om folk tycker klimatfrågan är en mycket viktigare fråga att förhålla sig till än vad oklippta snubbar i Fjällräven Jacka, palestinasjal och näbbstövlar tyckte om kärnkraft för 45år sedan.

Senast ändrad:
Kör du fortfarande på vänster sida i trafiken enligt folkomröstning 1955 för att manifestera demokratin ?

Folkomröstningar i Sverige är bara rådgivande, förutsättningar kan ändras.

Nu verkar det som om folk tycker klimatfrågan är en mycket viktigare fråga att förhålla sig till än vad oklippta snubbar i Fjällräven Jacka, palestinasjal och näbbstövlar tyckte om kärnkraft för 45år sedan.
Men framför allt är väl klimatfrågan viktigare än vad obildade män med alkoholproblem, isterbuk och taskig attityd gentemot kvinnor tycker om kärnkraften? Det är ju den väljargruppen som i stor utsträckning styr svensk energipolitik nu.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Men framför allt är väl klimatfrågan viktigare än vad obildade män med alkoholproblem, isterbuk och taskig attityd gentemot kvinnor tycker om kärnkraften? Det är ju den väljargruppen som i stor utsträckning styr svensk energipolitik nu.
Kan vi få en kvalificerad killgissning på vad denna raljant grovt generaliserade grupp tycker om att glaciärer försvinner i Sverige? :cool:

/Patrik

Kan vi få en kvalificerad killgissning på vad denna raljant grovt generaliserade grupp tycker om att glaciärer försvinner i Sverige? :cool:

/Patrik
Det har de väl redan själva bjudit på i den här tråden!?

Fritt citerat:
"Det är skönt att det blir varmare, infrysta kroppar kommer att komma fram och ge avslut till de efterlevande, temperaturen/klimatet har alltid fluktuerat, vi i Sverige gör redan tillräckligt, ny kärnkraft är allt vi behöver osv".

Det har de väl redan själva bjudit på i den här tråden!?

Fritt citerat:
"Det är skönt att det blir varmare, infrysta kroppar kommer att komma fram och ge avslut till de efterlevande, temperaturen/klimatet har alltid fluktuerat, vi i Sverige gör redan tillräckligt, ny kärnkraft är allt vi behöver osv".
Tack! Hade inte kunnat säga det bättre själv. :)

/Patrik
De bryr sig inte mycket. De fokuserar på problem som invandring, organiserad kriminalitet och att transor får uppträda för barn. Allt enligt instruktioner från överheten. Att glaciärer smälter, det sjätte massutdöendet eskalerar och att psykisk ohälsa ökar är tjafs. Om det inte kan kopplas till något av de tre övre problemen förstås.

• Gilla
Reactions: HPT
observera att man kan både va emot kärnkraft och samtidigt inte bry speciellt mycket om att svenska glaciärer smälter ner.
Man kan ju bygga ut vattenkraften mer när det blir mer vatten i forsarna av glaciärerna. Vore dumt att inte utnyttja den gratisenergin. Borde gå att skala upp den mer.

Odla vindruvor kan man redan göra. Känner folk här i sörmland som har det ute på tomten/verandan.

nåt jag själv märkt som kanske har med klimatförändringarna är att det är fullt med rödmaneter i östersjön längs kusten. De fanns inte förut. Fiskar ser jag aldrig, men en massa små maneter.

Snart kanske vithajen kommer också, vore häftigt, men frågan är vad de ska äta om det inte finns fisk? kajakpaddlare?

Precis, detta är ju betydligt mer relevant för människor än 8 pyttesmå isklumpar som försvunnit ...

Skönt med lite varmare väder ! Man kanske kan odla vindruvor på balkongen snart ?
Jag gillar också varma höstdagar. Har skördat nästan åtta kilo vindruvor från min vinranka i år. Väldigt orolig för alla miljöproblem (inklusive klimatförändringarna) dock och anser att den enda långsiktiga lösningen är minskad konsumtion (och därmed produktion), men inte genom att vänta på att folk ska ändra på sig själva, utan genom politisk styrning mot en cirkulär ekonomi med fokus på hållbarhet och förnybarhet.
Människor som inte kan greppa att jorden är ett slutet ekologiskt system med begränsade och ändliga resurser och som på grund av detta motsätter sig denna förändring kan tyvärr inte tillåtas delta i beslutsprocesserna. Ungefär som att barn inte kan få vara med och fatta beslut om viktiga saker.

• Gilla
Reactions: HPT
Jag tycker det är pinsamt när svenskar pratar om brist på dricksvatten i landet som en trolig följd av ett varmare klimat. Titta på kartan om ni undrar vad jag menar. Vad ska torrare länder tänka när svenskar säger så?

Samma sak när svenskar klagar om klimatet skulle bli några grader varmare. Vi skulle tjäna på det, ändå klagar många. Jag undrar vad resten av världen tänker när de hör ett Sverige uppe i norr som oroar sig för några enstaka graders temperaturhöjning.

Om man nu ska fokusera på konsekvenser av ett varmare klimat ska man vara ärlig och visa på både fördelar och nackdelar. Den ärligheten och öppenheten saknas i svensk debatt.

Jag tycker det är pinsamt när svenskar pratar om brist på dricksvatten i landet som en trolig följd av ett varmare klimat. Titta på kartan om ni undrar vad jag menar. Vad ska torrare länder tänka när svenskar säger så?

Samma sak när svenskar klagar om klimatet skulle bli några grader varmare. Vi skulle tjäna på det, ändå klagar många. Jag undrar vad resten av världen tänker när de hör ett Sverige uppe i norr som oroar sig för några enstaka graders temperaturhöjning.

Om man nu ska fokusera på konsekvenser av ett varmare klimat ska man vara ärlig och visa på både fördelar och nackdelar. Den ärligheten och öppenheten saknas i svensk debatt.

Exakt så. Debatten är snedvriden, och många inlägg i media är skrivna av skrikande extremister. Det framgår aldrig att Sverige orsakar ett ytterst litet bidrag, har väldigt låga utsläpp, och att inget vi gör spelar någon som helst roll.

Globalt är det såklart ett allvarligt problem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips