8 svenska glaciärer borta

Överbefolkningen är ett stort problem, men ökningstakten minskar numera och världens befolkning beräknas minska mot slutet av seklet. I många länder, inklusive stora delar av Europa och Asien, föds redan färre barn än vad som behövs för att upprätthålla en stabil befolkning.

Nja, enligt FN:s kalkyler så är det väl mest sannolikt att den kommer öka fram till 2100...minst.

1759077372406.png

Lite beroende på var du bor så är ju det inga problem att hitta Glaciärer i södra Norge nära bilväg eller på vandring max någon mil att vandra på leder eller mkt närmare bilväg går även se från bilen för de som har svårt för att gå.
Men ska du ut på vandring i Breeheimen som jag var i sk sommar så räkna med tuffare klimat dvs tyngre utrustning pga kallare och normalt mer regn eller snö.
Är ju även fler kallare vad så tex handduk för att snabbt torka fötter och ben för att bli varm fort igen rekommenderas,lite mer mat och gas kan vara bra än på andra turer.
I Breeheimen är det sämre märkta leder än tex Jotunheimen så bra syn och lite tålamod krävs för att hitta nästa markering.
Jag tackar för tipset.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag tackar för mig i denna tråd...hoppas ni fortsätter att diskutera glaciärer. Vi vet att de smälter och varför.

Senast ändrad:
Jag hade för inte så länge sen en glaciär i frysen hemma. Den var blank och fin, men samtidigt lite störande då den stal utrymme från matvarorna, så bestämde mig en dag att smälta ner den (trots avrådan från miljövänner). Åt upp all mat och ställde in några stora kastruller med kokhett vatten och en plåt på golvet framför för uppsamling av vatten.

Snart va glaciären borta och ny mat kunde ställas in. Och hittills har jag inte märkt av nån klimatförändring i huset, så det får bli min lärdom. Smält på ba', det kommer ändå ny sen!
Du har nog inte en glaciär i din frys, inte enligt vedertagen definition:

Du gör både miljön opch dej själv en tjänst genom att avfrosta din frys, du får mer plats och frysen drar mindre el. Men det har inget med naturliga glaciärer om du har mycket is i din hemmafrys.

/Patrik

• Gilla
Reactions: DaK
Du har nog inte en glaciär i din frys, inte enligt vedertagen definition:

Du gör både miljön opch dej själv en tjänst genom att avfrosta din frys, du får mer plats och frysen drar mindre el. Men det har inget med naturliga glaciärer om du har mycket is i din hemmafrys.

/Patrik
Det beror väl på hur elen produceras, om man nu ska tro de koldioxidfrälsta...
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips