+5 ute, 0 komfort sovsäck = fryser

Jag har en sådan. Det blir varmare med den. Dock räcker den på mig bara upp över axlarna. Om jag vill täcka huvudet får jag ligga hopkrupen.
Bra att veta att den funkar. Det står att den är till en användare som är 195, nu vet jag inte hur lång du är men du är nog längre än mig. Jag och mina hela 157cm klarar nog oss med lite rum ;)

Brukar ha tre fyra värmeljus i en Trangia kastrull nattetid. känns som att det tar bort lite av råheten i tältet..
Skillnaden känns tydligt då man kommer in i tältet efter att ha varit ute en stund..
Använder ett tipitält utan golv så risken för brand/kolmonoxidförgiftning är obefintlig..
Använder du tipin för vinter camping eller tur?
Tänker dels att dem väger en del och har sätt en del välta i medelvindar. (obs kan vara uppsättar fel har hört att dom ska vara stabila)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Både och och inte? 🙂
Sommartid gillar jag tarp eller inget tält alls om väder medger..

Oftast tält vintertid men ibland tarp eller inget tält av samma skäl som ovan..

1000000294.jpg

Tältet är ett Mountain Hardwear Kiva..
Det går i pension i år och kommer troligtvis ersättas av ett Argali Absaroka

Har inte upplevt några av de problem du anger.. tvärtom så har det alltid känts tryggt och säkert i vind..

• Gilla
Reactions: Imp
(...) Då har jag flaskan ej i en strumpa. Gör det att den håller längre?
Den totalt avgivna energimängden blir ju densamma, men emitteras långsammare. Vilket ju är det man är ute efter, då kan vattnet vara relativt skållhett utan att man bränner sig, samtidigt som fflaskan värmer längre med lagom yttemperatur.
Har en elfleece, "hemmagjord". Men har också jobbat i butik och fått en hel del reklamationsförsök på flera oftast för att kontakten mellan powerbanken och elen knäckts. Är ju då inte en reklamation med vill man att den knäcks när man sover? Lite det jag var orolig över sist och vågade ej slå på den. Strumpor där är nog bättre.
Har dålig koll på detta, måste bero på sovställning och hur mycket man rör på sig. Värmestrumpor funkar ju t o m i skor. På just det understället verkade värmepunkterna sitta på rätt så skyddade ställen, och man behöver väl inte vara kopplad till powerbank, om de räcker i 7 timmar?
Behöver man bara lite "underhållsvärme" så finns ju mjuka tunna engångsvärmare som håller i 10 timmar, men det blir lite dyrt i längden.

• Gilla
Bra att veta att den funkar. Det står att den är till en användare som är 195, nu vet jag inte hur lång du är men du är nog längre än mig. Jag och mina hela 157cm klarar nog oss med lite rum ;)
Då är det inte exakt den modellen jag har, för vore min 195 cm lång skulle den inte vara för liten för mig. Av bilden att döma trodde jag att det var samma modell som jag använder.

• Gilla
Denna vore kanske något för dig. En powerbank som avger värme. Den har tre olika effektlägen.

• Gilla
Hur gott om plats har du i sovsäcken?
Är det så att du utan problem får plats med en tunnare sovsäck inuti den första sovsäcken?

• Gilla
Jag skulle nog också titta på liggunderlaget först och främst, för jag tror inte -7 i r-värde räcker. Är man frusen när man sover så behöver liggunderlaget klara riktigt låga temperaturer, plus att den verkligen måste vara ordentligt uppblåst för att ha r-värdet som står på. Jag släpper gärna ut lite luft när jag ligger på liggunderlaget så att den ger sig runt rumpan annars får jag ont i höfterna men är det ordentligt kallt så kan jag inte göra det för då går kylan genom liggunderlaget och resultatet blir att jag fryser, trots bra sovsäck. Att ha ett cellplast under är klokt också ur flera aspekter, inte bara temperaturmässigt, men det hjälper till att stoppa kylan från marken. Mössa på i sovsäcken hjälper till att hålla hela kroppen varm. Inte för stor sovsäck för då blir det för mycket luft som ska hållas varm. Att tvätta av sig innan man ska sova hjälper till att ge bättre sömn och även om man inte är kissnödig så spänner sig kroppen innan blåsan signalerar att den är full, så kissa innan du ska sova.

Sen tänker jag att det är klokt att öva i trädgården eller på något ställe hyfsat nära hem så skiter det sig så kan man fly hem och in. Det är en vanesak att vara ute. Jag har jobbat många år utomhus och tar generellt både kyla och värme bättre än den som sitter på kontor hela dagarna i klimatkontrollerad miljö. Det är inte bara kondition och vana att bära tung ryggsäck som kan behöva tränas.

Kolmonoxid, vilket med god marginal är den största risken, bildas bara vid ofullständig förbränning. Så om man ser till att ha ventilerna öppna så det kommer syre till lyktan bildas det mycket lite kolmonoxid.

Vill bara dubbelkolla detta då det är så mycket olika information om kolmonoxid. Att man öppnar ventilerna har väl mer att göra med att öka luftutbytet och på så sätt hela tiden vädra ut den kolmonoxid som bildas, snarare än att ge brännaren tillräckligt med syre så att inte så mycket kolmonixid bildas? (något jag inte trodde stämde, då kolmonixid alltid bildas)

Att brännaren kyls ner av en snöfylld gryta eller kylflänsar på kastrullen, det ska däremot påverka förbränningen och öka kolmonoxidbildandet.

Vill bara dubbelkolla detta då det är så mycket olika information om kolmonoxid. Att man öppnar ventilerna har väl mer att göra med att öka luftutbytet och på så sätt hela tiden vädra ut den kolmonoxid som bildas, snarare än att ge brännaren tillräckligt med syre så att inte så mycket kolmonixid bildas? (något jag inte trodde stämde, då kolmonixid alltid bildas)

Att brännaren kyls ner av en snöfylld gryta eller kylflänsar på kastrullen, det ska däremot påverka förbränningen och öka kolmonoxidbildandet.

OT om kolmonoxid
Det är både och, i olika grad beroende på omständigheter. Får inte elden tillräckligt med luft tilräckligt snabbt, så bildas en större andel CO i stället för CO2, helt enkelt för att syret inte räcker till. Bra "drag" i ventilationen ökar, om det fungerar som avsett, tempot i lufttillförseln och minskar därför risken för ofullständig förbränning, men det är en gradfråga.

Att ventilera bort bränngaser är viktigt oavsett, höga halter av CO2 och vattenånga i tältet är inte heller så kul fast inte lika farligt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips