Liten kniv till vardags

Re: Re: Re: Re: Flyg

mlindstrom; sa:
Låter som en skröna. Eller så fanns det en annan hotbild som inte framgick.
Jag tror inte att det är en skröna, känner personen som berättade lite för väl för att han skulle behöva dra rövarhistorier. När diskussionsämnet kom upp i det svenska gänget som var där på konferensen, visade det sig att en annan snubbe (vetenskapsman från England) var 12 timmar sen till samma konferens pga häkte och förhör. Killen var född engelsman, men hade föräldrar från mellanöstern. Han hade således "utséendet inne" för att bli terroristmisstänkt.
Min "källa" blev själv utfrågad om sitt ärende i USA, och när han svarade fick han samma fråga igen: "-Och vad är ditt verkliga ärende?". Folk snackar om att de gamla öststaterna var kontrolland, men tydligen går historien igen...
Till råga på allt fick jänkarna ägna en del av konferensen åt att ursäkta sig å sina paranoida landsmäns vägnar.
 
Mezzner; sa:
Har blivit av med min Läderman Micra på Arland på väg till Tyskland eller nåt.
Den satt på nyckelknippan osv, men de kollade nog specifikt efter den typen av multiverktyg och ficknivar.

Har ju haft betydligt längre och vassa föremål i bagaget med mig, men där har de inte haft rätt "fokus" utan letat efter nagelsaxar och nagelfilar och annat hemskt...
Haha, jag blev stoppad för min klarinett, i Sverige! En kontrollant tog mig avsides, spände ögonen i mig och frågade "det där är ett instrument, va?". Jo, sa jag, det är en klarinett. Jag fattade liksom inte grejen, om vi båda är överens om att det är ett harmlöst (nåja) instrument, varför jiddra? Kontrollanten spände ögonen i mig en lång stund, för att inskärpa allvaret i stunden, och sa sedan: "Det är OK den här gången, men nästa gång kanske den inte passerar." Vafan ska detta betyda?
Nu kapade jag min egen tråd, men i kontexten av knivar till vardags, knivlag och allmän säkerhet så ska man komma ihåg att en del idéer kan gå till överdrift.
 
När jag nu efterläste det jag hade skrivit i mina tidigare inlägg så ser jag att man kan uppfatta det som om jag inte kunde existera utan kniv överhuvudtaget.

Är jag ensam om att alltid ha en viss laddning med mig och om det skulle råka fattas en enda grej så känns det liksom olustigt?

Det här är vad jag har på mig till vardags i stan':
1. Kniv (märke och modell kan variera)
2. Mobil (kör med en gammal, ärvd Nokia 3310)
3. Nyckelknippa i rostfritt stål och skinnpung med en rostfri minikarbinhake för infästning till mitt bälte. Förutom nycklar och fjärrkontroll till bilen: Tracer Glowring (grön), SwissTech UtiliKely, P38 konservburksöppnare och ARC AAA minificklampa
4. En näsduk
5. Plastpåse (att lägga i saker i händelse av regn, t ex mobilen)
6. Gummiband, säkerhetsnål och en bit Paracord
7. Minispegel (har problem med ögonen ibland)
8. US Army Pill Fob med med en liten kompass i locket full med Dextrosol (har diabetes) och Alvedon, samt plåster)
9. Plånbok
10. Tändare (antingen Zippo eller Brunton Helios)
11. Armbandsur (oftast en Casio G-shock, men jag har en del att välja på)

~Paul~
 
Nörd

Det här är vad jag har på mig till vardags i stan':

>>>>
Välkommen till oss i prylnördars klubb " PNK " !!!
Hoppas du tar det som en ära att vara med.
 
dePaul; sa:
Men som sagt, det här var före 9-11 och nu är det andra bullar.

Helt klart. Jag minns för ett antal år sen på en flygplatsen i Wien. Jag hade min multitång i handbagaget och när den åkte igenom röntgenmojjen så stannade tulltjänstemannen bandet, kallade till sig en kollega och diskuterade med honom. Sen tittade han upp och frågade mig:
"Um... is that a Leatherman?"
"No, it's a Gerber"
"Ah. Cool."
:D

Och när min brorsa läste till reservare glömde han sin SRK ("stor kniv") i bältet när han skulle flyga inrikes. Han kom på det på väg in i planet, slet upp kniven och gav den till flygvärdinnan. "Här. Ta den så länge."
Hon visste inte riktigt vad hon skulle göra...
 
Tänkte att det kunde vara kul att visa en del av de prylarna jag skrivit om.

P38.jpg


P38 konservburksöppnare Military Issue
Obs, den ser stor ut på bild men den väger ca 3 g och är endast en tum lång.

PillFob.jpg


US Army Pill Fob
I den här förvarar jag medicin, plåster och Dextrosol

BruntonHelios.jpg


Brunton Helios Stormproof Lighter
En tändare som brinner med 1100 graders låga, är okänslig för vind och är vattentät

TracerGlowring.jpg


Tracer Glow Ring
Skulle man råka tappa nycklarna på en nattpromenad eller under andra omständigheter (har hänt mig) så är det enklare att hitta dem :)

Gaussman.gif


Master of G-Shocks Gaussman
Den ultimata G-Shocken, klarar allt! Antimagnetisk, vattentät till 200 m, shockresistent (fall på betongplatta fr 10 våningshus), mudresistant (lera, smuts och dylikt biter inte på den). Dessutom har den många av de funktioner som Casioklockor är kända för.

~Paul~
 
Paul: Var det du som spelade in den där reklamen för de små mjölkförpackningarna (bärbar mjölk), med en kille vars jeans ständigt hasar ned pga totalt överfyllda fickor? Eller var han en av UL-tomtarna, som skippat ryggsäcken helt?

Efter ditt inlägg vet man iaf vem man ska råna: spana in killen med grymt överfulla fickor och Gällivarehäng, rusa fram och dra ned byxorna till knäna på honom, kapa Casion mha din nyckelkniv och fly i den allmänna förvirringen.

Nä men allvarligt: Har du snickarbyxor, eller hur får du plats med prylarna? Listan låter för övrigt väldigt funkis.
 
Har följt både den här tråden och den om vad man ska ha stora knivar till.
Kan ju inte riktigt låta bli att dra lite på smilbanden.
Jag satte mig ner och tittade igenom lite vad folk har skrivit att dom bär med sig och kom fram till följande..

Ute i skogen/fjället/vildmarken ska man inte ha en stor kniv. Där klarar en liten kniv, såg och yxa jobbet bättre.
Men sen i stan, på hemmaplan, där man lätt kan få tag på de verktyg man behöver.
Där är det helt okej att släpa runt med byxfickorna fulla av diverse kompromissverktyg.
Men det är klart. Man kan lätt gå vilse i storstadsdjungeln och hamna i en överlevnadssituation, och människan är ju det farligast djuret man kan behöva försvara sig mot.
 
dePaul; sa:
Det låter som rena lotteriet. Måste ha haft tur med andra ord. Den enda gången som jag har fått lämna något ifrån mig var på Landvetter 1998. Hade då på mig en liten Puma Cub kniv med låsbart blad.

När tjänstemannen upptäckte den så var det kört. Fick lägga den i ett kuvert, skriva mitt namn på och sedan gick den med det incheckade bagaget.

Samma sak upprepades sedan på Kastrup eftersom jag skulle vidare till Prag. Alla dessa procedurer tog sin tid och på Kastrup var det nära att jag missade flyget (man var tvungen att checka ut och in för att kunna hämta kniven och skriva om adressen!).

En annan gång hade jag på mig en EKA Nordic blev föst stoppad men eftersom bladet inte var låsbart så gick det bra ändå att ha med sig ombord. Jag använde den sedan på planet när det var dags för utspisning :) Ingen sa något. Det var nog år 2000.

Men som sagt, det här var före 9-11 och nu är det andra bullar.

~Paul~

Före "terrorkriget" har jag flygit inrikes med "stor" kniv i bältet utan problem!

När jag blev av med min Micra fick jag minsann inget kuvert, utan den blev jag av med på momangen...:(
Har retat mig lite på det i efterhand med tanke på hur himla futtigt bladet är och med tanke på allt livsfarligt i tillhyggesväg som delas ut under flygmåltiderna...

Att ingen upptäckt din nyckelkniv låter rimligt, de har inte tänkt på att söka efter såna bara. De söker väl efter vissa objekt och då är det lätt att missa annat. Skulle de hitta din nyckelkniv KAN man ju tänka sig att de skulle tycka att den är på agentnivå och då är det nog säkrast att du inte har fel gudstro...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.