Liten kniv till vardags

Ni har på sätt och viss rätt och fel allihopa. Till att börja med: Jag väljer mina småprylar med omsorg. Dvs, jag har inte på mig något som antingen är för tungt eller som inte är praktiskt. Här är en sammanställning som visar vad de olika prylarna väger:

Zippo tändare eller Brunton: 54 g vardera
G-shock: 67 g
Glowring: 5 g
ARC AAA: 19 g
P38: 3 g
Pill Fob (fylld): 23 g
Mobil: 118 g
Plånbok: 151 g
Diverse fodral: 15 g
Nyckelpung, nycklar och kedja: 130 g
Kniv: 50-130 g

Tillsammans på sin höjd: 715 g. Rätt fördelat på alla mina fickor (oftast en Cameljacka med 12 fickor och Fjällrävenbyxor med 7 fickor) samt runt bältet så kan jag inte säga att jag känner den här vikten/bördan över huvud taget. Som ni ser så är det mobilen, plånboken och nycklarna som väger mest. Dvs sakerna som de flesta har på sig ändå. Resten är så lätt att det är försumbart.

~Paul~
 
WM1:an är rätt smidig med nack-kydex - antingen runt nacken (surprise!), i fickan eller omgjord att bära i bältet:

wm1_malice_01.jpg

wm1_malice_04.jpg


Tycker man att den är för stor så finns ju andra modeller...
ti_arrowhead_2.jpg
 
Vad är det för kniv den andra modellen? Ser ut som ett veritabelt stämjärn :) Kan man verkligen skära med den?
7.gif
Låt oss säga en mjuk Barkislimpa?

~Paul~
 
Mmm, WM1:an ser som vanligt fin ut. Om vi levde i ett mindre hyperciviliserat samhälle, alternativt Den Bästa av Världar, så skulle jag också ha en sån runt nacken. I dagsläget känns det lite overkill att ha en sån med sig jämt dock.

Igår gjorde jag en snabbvisit i Sthlm, och råkade ut för en av alla de urbana överlevnadssituationer där en kniv/multitång är bra:

Var på svältgränsen, handlade mig en yoghurt (enliters, med skruvkork) och några brödbitar. Det där plastiga "handtaget" innanför skruvkorken på yoghurtförpackningen gick naturligtvis av, och där satt jag med en oöppnad yoghurt, hålögd och missmodig. Inte kunde jag på något lämpligt vis dela mina brödbitar heller, utan jag fick bita sönder korken på yoghurten och slita brödet i bitar med naglarna... Där hade en kniv suttit fint, eller en riktig lön så jag hade haft råd att köpa varm mat.
 
Strykarräven; sa:
en riktig lön så jag hade haft råd att köpa varm mat.
Mitt hjärta blöder för dig Anders, vet hur det känns :) Men så fort du kommer upp dig lite så tycker jag att du skall satsa på en riktig kompanjon, t ex Outrider ;)

~Paul~
 
Ulf M; sa:
WM1:an är rätt smidig med nack-kydex - antingen runt nacken (surprise!), i fickan eller omgjord att bära i bältet:
Tycker man att den är för stor så finns ju andra modeller...

Tycker nog båda dessa knivarna känns mer som de är gjorda i ett fängelse eller liknande anläggning.

tex den undre hur slipar du den ??
man får ju slipa skitmycket för att få en egg.
dvs typisk värdelöst för en som vill använda kniven men fullt godtagbart för engångsanvändande...

Den övre känns som ngn slipat till en sked och sedan lindat isoleringstejp runt skaftet... liten för att vara lätt att gömma undan.

Det finns säkert ngt riktigt användningsområde för dem men den direkta känslan jag får på båda är att de är knivar som tillverkas i fängelser...

inget av dem är något jag skulle vilja ha med mig..
 
dePaul; sa:
Vad är det för kniv den andra modellen? Ser ut som ett veritabelt stämjärn :) Kan man verkligen skära med den?
7.gif
Låt oss säga en mjuk Barkislimpa?

~Paul~
Eftersom jag inte har en aning om vad "mjuk Barkislimpa" är så kan jag inte svara på det...
Men visst går den att skära med, även om titaniumet är rätt mjukt, spec. om man vant sig vid VG10 eller lam. pulverstål.
Huvudeggen håller 30° och är "chisel ground", dvs 15° verklig eggvinkel, eller hur man nu vill uttrycka det.

ti_arrowhead_4.jpg
 
hobbes; sa:
Ulf M; sa:
WM1:an är rätt smidig med nack-kydex - antingen runt nacken (surprise!), i fickan eller omgjord att bära i bältet:
Tycker man att den är för stor så finns ju andra modeller...

Tycker nog båda dessa knivarna känns mer som de är gjorda i ett fängelse eller liknande anläggning.

tex den undre hur slipar du den ??
man får ju slipa skitmycket för att få en egg.
dvs typisk värdelöst för en som vill använda kniven men fullt godtagbart för engångsanvändande...

Den övre känns som ngn slipat till en sked och sedan lindat isoleringstejp runt skaftet... liten för att vara lätt att gömma undan.

Det finns säkert ngt riktigt användningsområde för dem men den direkta känslan jag får på båda är att de är knivar som tillverkas i fängelser...

inget av dem är något jag skulle vilja ha med mig..
Aha! Vad skönt det måste kännas att uttala sig om saker utan att ha någon som helst jävla aning om vad det rör sig om! Super!

Speciellt Fällknivens WM1 ("den övre") hör verkligen hemma i ett fängelse! Nöt!
 
Ulf M; sa:
Aha! Vad skönt det måste kännas att uttala sig om saker utan att ha någon som helst jävla aning om vad det rör sig om! Super!

Speciellt Fällknivens WM1 ("den övre") hör verkligen hemma i ett fängelse! Nöt!

Har vi inte yttrandefrihet?

Jag vet att det tillverkas svindyra knivar med snörlindnindade skaft, men kan också hålla med om att den nedre ser ut som ett fängelsebygge.
Smaken är olika och självklart får alla säga vad de tycker. Vill du bara ha positiv kritik bör du nog välja ett annat forum, som bara har medlemmar med samma smak som du själv.
 
Nu tycker jag att det är dags att lugna ner sig lite. Visst, det finns personer som inte kan knivar speciellt mycket, men jag tycker inte att man behöver ta till så starka ord.

Nu skall vi se hur vi skall hantera de senaste inläggen.

Barkis är en brödsort, mjukt vitt bröd. Speciellt framtaget för oss "gottegrisar" västkustbor.

Barkis.jpg


När det gäller den senare kniven av dina två, dvs den med chisel ground så antog jag att du förstod vad jag menade med uttrycket "veritabelt stämjärn". Stämjärn = chisel.

Ok, kniven är väldigt liten, kort blad, diminutivt handtag, och dessutom om jag förstått det rätt så är bladet tillverkat i titan??

Med beakttagande av alla dessa uppgifter så lutar det år att kniven är designad för självförsvar. Det är inte riktigt det som ämnet i den här tråden gäller. Läs rubriken så förstår du vad jag menar.

~Paul~
 
PK Neelix; sa:
Ulf M; sa:
Aha! Vad skönt det måste kännas att uttala sig om saker utan att ha någon som helst jävla aning om vad det rör sig om! Super!

Speciellt Fällknivens WM1 ("den övre") hör verkligen hemma i ett fängelse! Nöt!

Har vi inte yttrandefrihet?
Jo, och tyvärr även för folk som bara tycker utan att ha varken begåvning eller kunskap.

PK Neelix; sa:
Jag vet att det tillverkas svindyra knivar med snörlindnindade skaft, men kan också hålla med om att den nedre ser ut som ett fängelsebygge.
Tyvärr verkar ni ha varit för nära fängelser eftersom ni kan uttala er "vad det liknar" - förhoppningsvis som personal då.
Annars gissar ni väl bara, eller?

PK Neelix; sa:
Smaken är olika och självklart får alla säga vad de tycker. Vill du bara ha positiv kritik bör du nog välja ett annat forum, som bara har medlemmar med samma smak som du själv.
Det kallas folkbildning... *garv*
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.