Liten kniv till vardags

Jag har en liten Gerber i myntfacket. Den var med en vecka i Polen, kom på det några meter utanför tullen på Arlanda. Och det var på hemvägen, hade till och med använt den ett par gånger utan att tänka på Polska poliser...


Sedan har jag en Victorinox Soldier som är en favorit. Den har allt vardagligt utom sax och pincett. Men vad som är mycket trevligt är att den saknar den där onödiga och utrymmeskrävande korkskruven.
http://www.victorinox.ch/newsite/images/produkte/0-8610-26.jpg

Har även en "vanlig" och en liten Victorionox, minns inte namnen på dem och en Gerber multitång. Tången följer med när jag räknar med att kunna behöva lite extra.
 
Strykarräven; sa:
Men Peter N, menar du att du inte använder kniven? Hur delar du "ditt dagliga bröd" och vad brer du det med? ;-)

Mitt bröd delar jag normalt hemma i köket, där har jag en uppsjö av olika knivar, saxar och andra redskap för olika ändamål.

De gånger jag har använt kniven räknar jag inte riktigt som "till vardags". Det har varit när man varit på utflykt med barnen och delat ett äpple i klyftor eller nåt sånt. Men då har ju ryggsäcken varit packad med en massa annat som man inte har till vardags.
 
nermander; sa:
Mitt bröd delar jag normalt hemma i köket, där har jag en uppsjö av olika knivar, saxar och andra redskap för olika ändamål.

De gånger jag har använt kniven räknar jag inte riktigt som "till vardags". Det har varit när man varit på utflykt med barnen och delat ett äpple i klyftor eller nåt sånt. Men då har ju ryggsäcken varit packad med en massa annat som man inte har till vardags.
Ja, för mig som lever ett kringflackande liv som student utan en endaste fast tid (lögn) så blir det en del bröd "away from home" samt många äpplen och liknande utan att det är utflyktsdags.
 
PK Neelix; sa:
Men vad som är mycket trevligt är att den saknar den där onödiga och utrymmeskrävande korkskruven.

Vafalls?
Korkskruven är ju vardagsknivens hjärta, och verktyg nummer ett för den som vill profilera sig som en vardags-McGyver!
[Ändrat av Nordesjö 2005-05-31 kl 10:10]
 
Re: Re: Re: Re: Minimalist

Mezzner; sa:
thureb; sa:
Man klarar mer än man tror med en så liten verktygsuppsättning.

Och som lungläkare skulle jag ju kunna behöva skära upp luftstrupen på någon patient.

Thure

I en nödsitation med andningsstopp så skulle en sådant verktyg kunna rädda liv :eek:).
Men du kanske inte vill kunna klara upp en sådan situation.

Thure

Du har väl en BIC-penna också? Annars kanske polisen inte tycker att förklaringen är trovärdig...;-)

[/QUOTE]

Inte alltid.
Anledningen att jag har verktyget är inte primärt för att rädda liv utan för att det är praktiskt och kommer till användning i stort sett dagligen i vardagen och ännu oftare i friluftslivet.

Risken att jag skulle som en sista åtgärd behöva använda en kniv eller liknande för att åstadkomma fria luftvägar torde vara mycket liten.

Jag har givetvis mycket större användning för mina kunskaper i hjärtlungräddning även om jag bara behövt dem vid ett tillfälle på drygt 30 år utanför sjukhus.

Knivlagen har en baksida på det sättet att den kanske hindrar en del laglydiga från att ha med sig praktiska verktyg.

Jag tror inte det är speciellt många svenskar som fått ett verktyg med knivfunktion beslagtaget när de bara varit ute på stan. Jag tror att man tryggt kan fortsätta med en Victorinox eller Wenger i fickan om man tycker att det är bra men tycker att man bör avstå från en Morakniv eller samekniv i bältet eller synligt på annat sätt om man rör sig på platser där det finns andra personer än fjällvandrare och liknande. En sån kniv kan man ju placera i ryggsäcken när man går på stan eller åker allmänna färdmedel. Egentligen borde väl även hantverkare som rör sig på stan kunna placera sin Morakniv så att den inte syns.

Victorinoxen eller liknande läggs i det checkade bagaget när jag flyger.

Jag har bara en gång fått problem med anledning av en Victorinox och det var när jag visterades på väg in på en musikpub i London för ca 25 år sedan.

I flygsammanhang så fick jag inte ha en bärbar VHF i handbagaget vid ett tillfälle. Men det var innan mobiltelefoner var allmänt förekommande.

Thure
 
Ännu en som använder sina korkskruvar

Nordesjö; sa:
PK Neelix; sa:
Men vad som är mycket trevligt är att den saknar den där onödiga och utrymmeskrävande korkskruven.

Vafalls?
Korkskruven är ju vardagsknivens hjärta, och verktyg nummer ett för den som vill profilera sig som en vardags-McGyver!
[Ändrat av Nordesjö 2005-05-31 kl 10:10]

Korkskruv är bra på ett lite större multiverktyg. Jag tycker den är umbärlig till vardags men inte till fest.

Jag har korkskruv på majoriteten av mina ca 10 multiverktyg/VIctorinox/Wenger.

Dessutom är korkskruven en bra hållare för den lilla miniskruvmejseln som är så bra för t ex glasögonmeckande.

Om valet står mellan krysskruvmejsel och korkskruv blir det svårt med prioriteringen.

Jag gissar att majoriteten av Utsidans skribenter vill ha korkskruv på multiverktyg över 70 gram.

Thure
 
Favoritfickfällkniven är en EKA med kort blad, fick den av en kompis för 20 âr sedan o den är toppen.
Sedan finns ju nâgon minivictorinox eller en Champ oftast med i ryggsäcken eller väskan.
Leatherman Supertool följer med pâ alla resor och kompletterar Champen bra.
 
Fällkniven

Jag sätter "Fällkniven" högst upp på rankinglistan! Efter många års användning av allt från vanliga moraknivar till knivar av bättre kvalitet har jag fastnat för "Fällknivens" blad. Använder en WM1 till vardags men har även en S1 som "back up" om jag ska göra något större jobb.

Använder mina knivar i allt från älgslakt till matlagning och späntning av stickor till brasan. Uppskattar också den 90 gradiga rygg som dessa har till att tända med eldstålet.
En WM1 är aldrig orätt då det finns användare som vill ha ett kort, starkt och mycket vasst redskap.

Okej, knivarna är inte gratis men "what you pay is what you get".

mvh Jocke
 
Re: Re: Re: Fällkniven

hanspers; sa:
Givetvis ökar inte kvalitéten linjärt med priset.
Däremot kanske den är dubbelt så bra? Eller bara fyra gånger så vacker ;-)

hehe.. nää, prexis som att fällknivarna inte är 10ggr bättre än en röd Mora bara för att dom är 10ggr dyrare, men som sagt dom kanske är 10ggr snyggare än Moran.. ;)


Kör så det ryker..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.