Vandringstips längs hela fjällkedjan

Visst är det kul att planera, mitt ruttupplägg är mest en dröm så här långt. Även för mig är tid en begränsande faktor, men också ekonomi. Ett sätt att komma runt dessa faktorer kan kanske vara att dela upp turen på två somrar. För mig är det i.a.f. viktigt att ha så gott om tid att jag kan stanna till en stund extra på en fin plats eller göra dagsutflykter, toppturer, m.m. när jag känner för det.

Vill inte heller skriva någon blogg, förstår dig precis. Vill du skriva en artikel på Utsidan eller ett inlägg här på tråden efteråt så räcker det gott för mig (men inte heller det ett krav).

Som du skriver så är det bara att ge sig ut och prova om ett prokekt av det här slaget är något man klarar av/tycker är kul. Men om du av någon anledning bestämmer dig för att bryta, se det inte som ett nederlag. Alltid får man ut något av ett sådant här projekt (även om det så skulle stanna vid planeringsstadiet...).

Jo, i den bästa av världar så skulle jag också dela upp det på två vändor. Men det skulle aldrig gå för mig med jobb, sambo osv.

Jag har inget mot att skriva här på Utsidan. Tror folk här har mer realistisk inställning till större projekt och förstår värdet i att över huvud taget göra ett försök.

Min plan är att filma mycket, för att sen eventuellt göra små sammanfattningar av varje etapp. Har en GoPro 3+ med två extra batterier så jag kan filma minst 45 min om dagen om jag skulle vilja.

Att kunna filma, läsa och lyssna på musik/ljudböcker är nog en bra grej för att inte känna sig ensam. Sen ska jag försöka nyttja STF stugorna så mycket det går (får till studentpris) för att träffa folk.


Är lite nyfiken på din meny; blir det mycker frystorkat, hemtorkat eller vad har du för plan? Planerar du att skicka matpaketen med post eller bussgods?

I normala fall kör jag frystorkat till lunch och hemtorkat till middag. Men till det här så kör jag frystorkat både lunch och middag. Visserligen skulle hemtorkat vara billigare, men att torka över 90 portioner är ett jäkla jobb och tidskrävande. Den tiden lägger jag hellre på andra förberedelser. När jag går med andra (sambon, farsan, vänner) så blir det nog hemtorkade middagar.

I övrigt så kommer maten bestå av bars (MealPro och Cliffbar), Beef-Jerky och min trailmix: valnötter, macadamianötter, mandlar, frystorkade jordgubbar, blåbär och hallon. Jag är ingen stor frukostälskare så jag börjar dagen med en bar och nötter.

Landar runt 850g mat per dag och 3250 kcal. Det är lite för lågt så jag kommer komplettera efter vägen med det jag är sugen på för tillfället. När möjlighet ges så kommer jag försöka äta lagad mat. Tänker mig att det är motiverande att se fram mot en festmiddag, och ger välbehövlig variation.

Jag har faktiskt redan fått hem en rejäl laddning frystorkat. Backcountry.com hade rea på frysisar för ett tag sen så det blev över 80 påsar. Landande på runt 45 kr påsen med frakt (mycket tack vare dollarkursen).
Sedan flera år så svär jag vid Backpackers Pantry, som är ett helt oslagbart märke. Runt 7-800 kcal per påse, betydligt mycket mer grönsaker än andra och mycket roligare smaker än vad som finns i Sverige. Lite dyrare än exempelvis Mountain House (i USA) men det är så sjukt gott. Många rätter är dock vegetariska, oftast med soja eller bönor, men det stör mig inte. Högt proteininnehåll ändå. Pastarätterna har massa parmesan som är helt underbar.

Smaker jag har testat (och gett toppbetyg)

Black Bart Chili
Wild west chili
Pad thai
Lasagne
Sweet and sour chicken
Kathmandu Curry
Italian beef
Pasta Alfredo
Kung Pao Chicken
Pasta Puttanesca
Cuban Coconut and black beans
Pasta Primavera
Teriyaki kyckling

Behöver jag fler så köper jag några svenska, typ Real.

De flesta verkar ha använt bussgods, som verkar funkat bra. Har inte kollat så noga på det än.
 
Fjällkartan uppdateras väl bara vart femte år eller så? Jag tror att den 'topografiska webbkartan' alltid innehåller den senaste informationen, eller åtminstone nyare än specialkartorna.
 
Kul att läsa era inlägg om långvandring.
Jag planerar att gå Treriks - Grövel när vårfloden gör det möjligt nästa år. Eftersom jag inte ser det som en tävling utan istället hoppas få uppleva fjällvärlden på dess egna villkor och inte har några tidskrav, får det ta den tid det tar.
Mina planer inkluderar nog Rapadalen, så nu är Kungsleden alternativet. Det viktigaste nu är nog att bestämma depåer, planera och torka mat.
Sedan tror inte jag på detaljplanering, utan försöker planera så jag kan hantera olika situationer och att jag kan vandra vart jag vill i 10-dagars perioder.
 
Kul att läsa era inlägg om långvandring.
Jag planerar att gå Treriks - Grövel när vårfloden gör det möjligt nästa år. Eftersom jag inte ser det som en tävling utan istället hoppas få uppleva fjällvärlden på dess egna villkor och inte har några tidskrav, får det ta den tid det tar.
Mina planer inkluderar nog Rapadalen, så nu är Kungsleden alternativet. Det viktigaste nu är nog att bestämma depåer, planera och torka mat.
Sedan tror inte jag på detaljplanering, utan försöker planera så jag kan hantera olika situationer och att jag kan vandra vart jag vill i 10-dagars perioder.

Måste säga att jag är djupt avundsjuk på dig Magnus, som kan göra det här utan någon tidsgräns.

Vad det gäller planering så gör jag helt tvärt om. I Basecamp har jag ritat upp exakta dagsetapper. Naturligtvis så är det något som varken går eller som jag vill följa, men gillar att på förväg få en uppfattning om dagen vad det gäller terräng och lämpliga lägerplatser.

Har du bestämt dig för att gå söderut?

Vad har ni andra för åsiker om att gå norr respektive söderut?
 
Ja det får nog bli från norr! Såg några bra argument för att vandra med solen i bröstet och nordvästan i ryggen...
Dessutom känns det enklare och roligare att avsluta med en kall öl, än logistikproblem med finska båttransporter.
Även jag har väl tidsgränser, men med en tydlig prio på den här vandringen så får andra perspektiv stå tillbaka mellan vårflod och första snöfallet. ..:-D
 
Det är tveklöst starka argument. Min plan skulle dock funka bäst om jag börjar kring midsommar, och det lär vara i tidigaste laget. Det är ju en del jokkar som ska passeras på norska sidan ner till Abisko.
 
I normala fall kör jag frystorkat till lunch och hemtorkat till middag. Men till det här så kör jag frystorkat både lunch och middag. Visserligen skulle hemtorkat vara billigare, men att torka över 90 portioner är ett jäkla jobb och tidskrävande. Den tiden lägger jag hellre på andra förberedelser. När jag går med andra (sambon, farsan, vänner) så blir det nog hemtorkade middagar.

I övrigt så kommer maten bestå av bars (MealPro och Cliffbar), Beef-Jerky och min trailmix: valnötter, macadamianötter, mandlar, frystorkade jordgubbar, blåbär och hallon. Jag är ingen stor frukostälskare så jag börjar dagen med en bar och nötter.

Landar runt 850g mat per dag och 3250 kcal. Det är lite för lågt så jag kommer komplettera efter vägen med det jag är sugen på för tillfället. När möjlighet ges så kommer jag försöka äta lagad mat. Tänker mig att det är motiverande att se fram mot en festmiddag, och ger välbehövlig variation.

Jag har faktiskt redan fått hem en rejäl laddning frystorkat. Backcountry.com hade rea på frysisar för ett tag sen så det blev över 80 påsar. Landande på runt 45 kr påsen med frakt (mycket tack vare dollarkursen).
Sedan flera år så svär jag vid Backpackers Pantry, som är ett helt oslagbart märke. Runt 7-800 kcal per påse, betydligt mycket mer grönsaker än andra och mycket roligare smaker än vad som finns i Sverige. Lite dyrare än exempelvis Mountain House (i USA) men det är så sjukt gott. Många rätter är dock vegetariska, oftast med soja eller bönor, men det stör mig inte. Högt proteininnehåll ändå. Pastarätterna har massa parmesan som är helt underbar. ...
Tack Christoffer för tips om Backpackers Pantry, de verkar ha en hel del ekologiskt också, vilket uppskattas. Bars till frukost verkar som ett bra alternativ. Är ingen storätare direkt på morgonen, vanligtvis här hemma brukar jag hoppa över frukost men på fjällturer brukar jag trycka i mig havregrynsgröt (mixade havregyn med div. torkad frukt och nötter), trots att jag egentligen inte gillar det, bara för att jag vet att jag kommer att behöva äta rejält så att jag klarar mig till lunch. Men energibars kan vara bra att variera med och dessutom slipper man ju disk (jag brukar vara seg om morgnarna och ha svårt att komma iväg tidigt så att minska ner på mängden morgonbestyr är klart tilltalande). Ska läsa på om att tillverka egna bars tror jag...

Annars är väl huvudplanen för min del att torka så mycket mat som man hinner/orkar, kolla hur mycket som saknas och därefter komplettera med frystorkade färdigrätter.
 
Bron över Laisälven finns inte med på den topografiska webbkartan på http://kso2.lantmateriet.se/ heller.
Det är sant, men fjällkartan är viktigare. Klicka längst upp till höger i bild så får du upp den aktuella fjällkartan och ser då två broar vid Laisstugan.
Fjällkartan uppdateras väl bara vart femte år eller så? Jag tror att den 'topografiska webbkartan' alltid innehåller den senaste informationen, eller åtminstone nyare än specialkartorna.
Gjorde en liten koll på olika kända broar på den topografiska kartan och de flesta var faktiskt med. (exempelvis bron över Gådokjåhkå) Däremot saknades bron över Guhkesvákkjåhkå. Kanske svårt att dra några slutsatser av detta men fjällkartan känns ju mer pålitlig när den är färsk i.a.f.
 
Kul att läsa era inlägg om långvandring.
Jag planerar att gå Treriks - Grövel när vårfloden gör det möjligt nästa år. Eftersom jag inte ser det som en tävling utan istället hoppas få uppleva fjällvärlden på dess egna villkor och inte har några tidskrav, får det ta den tid det tar.
Mina planer inkluderar nog Rapadalen, så nu är Kungsleden alternativet. Det viktigaste nu är nog att bestämma depåer, planera och torka mat.
Sedan tror inte jag på detaljplanering, utan försöker planera så jag kan hantera olika situationer och att jag kan vandra vart jag vill i 10-dagars perioder.
Kul med fler med liknande planer! Tror att vi har ganska lika idéer om vad man vill ha ut av en långtur av det här slaget. Jag vill ej heller planera i detalj hur långt man ska hinna varje dag eller exakt sträckning. Däremot kan man säga att jag håller på med detaljplanering genom att jag vill läsa på så detaljerat som möjligt om områdena som jag vill färdas igenom; hinder, besvärliga passager, lämpliga tältplatser, trevliga toppturer, m.m. Från denna information lägger jag ett huvudalternativ A och sedan funderar jag på olika alternativ B-Ö om något gör att man inte kan följa alternativ A (exempelvis om bron över Laisälven saknas). Men jag vill också vara öppen för att göra om rutten om man exempelvis får tips om en trevlig plats från någon man stöter på längs vägen.

Du skriver att du planerar att starta från treriksröset "när vårfloden gör det möjligt", vad har du för uppfattning om när detta kan tänkas bli? Läste på en blogg av en av årets gröna bandare att Nordkalottleden hade fått lite annorlunda dragning samt att en bro hade spolats bort. Har också för mig att jag läst om en ny bro men hittar det inte nu. Frågan är ju hur detta påverkar vilka svåra vad som finns längs den här sträckan och därmed påverkar hur tidigt man kan ge sig iväg. Har du någon färsk info?
 
...
Vad har ni andra för åsiker om att gå norr respektive söderut?
Ja det får nog bli från norr! Såg några bra argument för att vandra med solen i bröstet och nordvästan i ryggen...
Dessutom känns det enklare och roligare att avsluta med en kall öl, än logistikproblem med finska båttransporter.
Även jag har väl tidsgränser, men med en tydlig prio på den här vandringen så får andra perspektiv stå tillbaka mellan vårflod och första snöfallet. ..:-D
Det är tveklöst starka argument. Min plan skulle dock funka bäst om jag börjar kring midsommar, och det lär vara i tidigaste laget. Det är ju en del jokkar som ska passeras på norska sidan ner till Abisko.
Magnus har bra argument tycker jag. Dessutom vill jag utnyttja ljuset maximalt. När det är ljust dygnet runt har man större flexibilitet att anpassa sig efter väder, man kan exempelvis traska tills sent på natten om man känner för det (själv har jag ganska lätt att vända på dygnet lite hur som).

Men precis som du skriver Christoffer är det vaden längs sträckan som kan ställa till det. Har fortfarande en liten förhoppning att börja däruppe kring midsommar men känner att jag behöver läsa på mer...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
baffinguarapo Vandringstips Fjällvandring 3
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
Elin75 Vandringstips i Norge? Fjällvandring 13
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
tjej_91 Vandringstips Sarek på 7 dagar Fjällvandring 6
fredrik82 Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m. Fjällvandring 3
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
AFe Vandringstips i Lyngen, Norge? Fjällvandring 1
i95_lab Vandringstips norrut från Björkliden/Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 5
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
Michaela Önskar vandringstips till sommaren! Fjällvandring 15
HelenS Vill ha vandringstips i sommar! Fjällvandring 18
felix_sors Vandringstips sökes Fjällvandring 2
efred Vandringstips för nybörjare Fjällvandring 9
Stordrulen Vandringstips Nordkapp Fjällvandring 6
lirrran vandringstips Fjällvandring 5
body Vandringstips önskas! Fjällvandring 6
alexander3 Vandringstips, Abisko Fjällvandring 3
DIF-Larson Vandringstips Fjällvandring 6
månsb Vandringstips i Toscana Fjällvandring 1
sturesture Tälttips o Vandringstips Färöarna Fjällvandring 2
nilkas Vandringstips, inre Troms (Norge) Fjällvandring 3
thodan Fina vandringstips för Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
pjurka Vandringstips? Fjällvandring 3
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
unna Sareknovis, vandringstips. Fjällvandring 3
carver Vandringstips i Norrbotten? Fjällvandring 6
VAndringstips centrala Jotunheimen Fjällvandring 0
Vandringstips Fjällvandring 4
Fler vandringstips Fjällvandring 5
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
pal2 Tältövernattning längs vildmarksvägen Fjällvandring 6
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
gunwen Vandring längs Höga kusten med krav på säng Fjällvandring 3
Valpish Vandringskompis(ar) längs med fjällkedjan. Fjällvandring 0
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.