Vandringstips längs hela fjällkedjan

Mer tips & åsikter...

Intressant. Undras hur man skall kunna ta ut såpass lång semester idag dock. :) Hur mycket skrapade du ihop inför resan till mat o. dyl. borträknat utrustning såsom kläder och tält? Det mesta samlar man ju på sig allt eftersom eller lånar och jag är mer intresserad av priset per dag ute i vildmarken.
Det är väl bra det? Jag tror att det är nyttigt att få lite distans från samhället i bland. Det ger perspektiv på saker och ting.

Av antalet läsare att döma till den här tråden är tydligen ämnet om att vandra längs hela fjällen intressant. Från att i början bara varit några korta infall ifrån olika ‘intresserade’ som har diverse synpunkter om fiskespön och dylikt och är allmänt intresserade så måste ju en vandring längs hela fjällkedjan faktiskt innehålla en planering.
Alltså: Som man planerar sin vandring så får man även ta konsekvenserna utav den.

Det tar ett tag att få ihop en sådan här vandring kan jag säga.
Först och främst är det maten och depåerna och vad man väljer att äta och ta med sig. I och med att jag gick solo så måste jag själv ta ansvar för allting självt. Nu valde jag att ändå ta med mig min hund eftersom han är det bästa sällskapet. Fru, barn och annat får helt enkelt lämnas hemma. Dom passar inte in. tyvärr. Man släpar inte barnblöjor med sig, osv. Går man själv rår man sig själv!

Ett annat råd är att börja planeringen drygt ett år innan. Då rekar man allt. Kollar upp affärer och fixar ihop vad man ska ha i dessa paket. På den tiden det begav sig, fanns det postpaket som kördes ut till gårdar och till affärer.
Det finns inte idag. I dag tror alla att man kan ‘vandra via Internet’ och klicka sig fram till en sådan här vandring.
I stället bygger det på vettiga och sociala kontakter. Man ringer, pratar och frågar. Utbyter idéer och läser.

Sommaren innan (83)jag gick den här sträckan gick jag Falsterboudden i Skåne upp till Torsby i Värmland. Även här var det viktigt att sy ihop det hela på ett njutbart och vettigt sätt. Själv vill jag inte gå på trafikerade vägar utan ville mer se den delen som en kulturell och vildmarksmässig väg. Även här ville jag inte gå på någon ‘led’ Utan det blev att läsa karta och använda sunt förnuft. ‘Gröna Kartan ‘hade då kommit ut minns jag och den var viktig.
Man kommer inte vidare långt heller och det är inte så viktigt. Kohagar, regn och jobbig terräng är nått som jag allmänt minns.
Den andra delen jag gjorde (sommaren 85) var att gå Treriksröset till Norska Nordkap. Det var på den här tiden krav på vaccinationsintyg för hund i Norge och Finland. Den sista delen, den över Porsangerhalvöya är jobbig, då det innebar ett evigt snirklande på krokiga stigar i otroligt branta fjäll. Det är även här, hela världens turistbussar trängs på matplatser och i affärer för att köpa souvenirer och äta mat.

Jag upplever aldrig att jag är ute och sträck-går när jag vandrar, märkligt nog.
Hur lyckas jag med det då? Jo, jag tänker såhär: Varje dag ska ge mig en upplevelse olik den andra. Det ska finnas nått kul att göra under dagen, ett problem att lösa. Mentalt tvättas hjärnplåten ren ganska snart och man vaggar runt på dessa fjällhedar som ett slags skepp som på en ocean. Tankar kommer och går och det är som att lyssna på radio nästan, där man själv innehar huvudrollen. Man pratar, sjunger och gör ramsor. Och man löser alla vardagliga problem hemma i Stockholm väldigt fort.
På det tidiga åttiotalet var jag nybakad polis i yttre tjänst och jobbade då som en bäver och såg till att jobba in komptid och tillsammans med semester fick jag ledigt. Ledighet är inget man får, utan nått man förtjänar. Var alltså ute i god tid med semesteransökan
En viss fältmässig grundläggande ABC-kunskap om packning och vad man dessutom orkar med utav sig själv och uthållighet och fantasi är väldigt, väldigt viktigt här.
Jag skrev tidigare i tråden här, om att man helt enkelt måste ha en back-upp’ hemma. Vissa postpaket kanske inte kommer fram och då måste man ju ha ‘den där metalltråden’ eller ‘tejpen’ man räknat med! Spritköket blåste bort och ner i ett vattenfall. Ja, vad gör man då? Jo, man får tyvärr gå hungrig tills man hittar någon hjälp. Jag kan inte säga att det vare sig är jättekul eller lärorikt med olyckor. Det går inte att bära med sig dubbla uppsättningar av utrustning heller.

Båttransporter går inte att undvika och det finns heller ingen möjlighet att ta sig över vattendrag som ligger i vägen. Det går inte att trolla alltså. Det kan kanske synas så idag på Google-kartor eller att folk inbillar sig det. Men varje del-etapp i en sådan här vandring måste granskas till 100% om det ska funka. Det går inte att komma fram till en brusande älv och det då är miltals till nästa bro, bara för att nästa eftermiddag komma fram till en annan. Att gå fel är heller inget vidare kul.
En annan viktig grej jag tidigare tog upp är att starta i tid och tyvärr så funkar det bara att gå vid en viss tid om sträckan ska vandras (ifrån Syd till Nord) och det är snön. Ska man starta ifrån Torsby/Sälen/Grövelsjön eller var man ‘nu tycker Fjällen börjar’ måste man starta i mitten av Maj.
Turister och vandrare möter man först i de höglänta Fjällen, vid Kebnekaise och vid Kvikkjokk. Dom tycker naturligtvis att fjällen är fjällen ,där dom går, och att fjällen söderut är ointressanta, flacka eller rentav fula. Dom har fel, men samtidigt är dom fulla av åsikter om det dom själv upplever som viktigt. Men som det är med det mesta, så får man låta att folk har åsikter. Det är uppenbarligen väldigt provocerande att gå på andra platser än kanske i just Sarek om vildmark ska upplevas.
Kan du en massa om djur, växter och fåglar är detta nått obeskrivligt vackert och nått som få människor får möjlighet att uppleva. Du får en kontinuitet över en natur som är svårslagen, och du får dessutom möjlighet att följa din egen utveckling i samband med en hel sommar. Det är inte alls så, att du får en massa skavsår eller diskbråck eller ser ut som en uteliggare på slutet. Snarare tvärtom. Du blir starkare, i den bättre bemärkelsen.
Jag är inte vidare intresserad av att prata utrustning eller kläder. Jag tror bäst på det man trivs i det man har och som fungerar bäst för en själv. Man får sin egen stil och man lär sig att fungera tillsammans med det man nu har. Men att införskaffa en massa nya flashiga prylar med snoddar och dragkedjor hit och dit, är inte vidare praktiskt inför en sådan här långvandring..
Det ska hålla. Få friluftgrejor idag håller måttet. Dom (fabrikanterna) gör saker som just ska gå sönder, för att vi ständigt ska köpa nya. Lundhags hjälpte mig dock med tre par kängor ändå.
I dag gör dom nog inte det.
Jag tror att den totala kostnaden för varje vandring var ca: 20 000 kronor och det, i den tidens pengar. Alltså, det här är inte gratis ändå.
Mat kostar. Jag minns ifrån Gäddede att jag var så uthungrad att jag åt flera lagade mål mat samma dag, alltså jag åt upp mig. Jag blev som en slags Anaconda efteråt som var så full med mat att det inte gick att gå förrän efter en hel dag.

mvh. Anders
 
Båttransporter går inte att undvika och det finns heller ingen möjlighet att ta sig över vattendrag som ligger i vägen. Det går inte att trolla alltså. Det kan kanske synas så idag på Google-kartor eller att folk inbillar sig det. Men varje del-etapp i en sådan här vandring måste granskas till 100% om det ska funka. Det går inte att komma fram till en brusande älv och det då är miltals till nästa bro, bara för att nästa eftermiddag komma fram till en annan. Att gå fel är heller inget vidare kul.
Jag tycker att det låter konstigt att det inte skulle gå att undvika båttransporter. Från Treriksröset till Abisko kan man gå Nordkalottleden som (såvitt jag vet) inte kräver båttransport, från Abisko kan man ta sig söderut via Kungsleden och sedan Nordkalottleden igen för att runda Áhkájávrre (alternativt gå över dammen vid Sitasjaurestugorna och följa Vägen Västerut, österut, till Suorva), sedan genom Sarek, på Padjelantaleden någonstans, ta en bro över Darrhaädno, ner till broarna vid Miehkak, till Ammarnäs via Vuoggatjålbme, vidare på Kungsleden och andra leder till Hemavan. Då är man redan nästan halvvägs till Sälen.

Från Trondheimsjärnvägen vet jag att man kan ta sig söderut hela vägen till Dalarna utan båt. Det som återstår är då norra Jämtlands län och Västerbottens län från Hemavan och söderut. De områdena kan jag inte särskilt bra, men jag tycker att det borde gå. Det är klart att det blir längre man jag tror absolut inte att det är omöjligt.

Mat kostar. Jag minns ifrån Gäddede att jag var så uthungrad att jag åt flera lagade mål mat samma dag, alltså jag åt upp mig. Jag blev som en slags Anaconda efteråt som var så full med mat att det inte gick att gå förrän efter en hel dag.
Men mat kostar hemma också. Om man inte köper vansinnesdyr Real-mat eller liknande utan använder pasta/couscous/mospulver med sås och tubost så blir det antagligen billigare än det man äter hemma, även om man skulle äta mer än vanligt.
 
Jag tycker att det låter konstigt att det inte skulle gå att undvika båttransporter. Från Treriksröset till Abisko kan man gå Nordkalottleden som (såvitt jag vet) inte kräver båttransport, från Abisko kan man ta sig söderut via Kungsleden och sedan Nordkalottleden igen för att runda Áhkájávrre (alternativt gå över dammen vid Sitasjaurestugorna och följa Vägen Västerut, österut, till Suorva), sedan genom Sarek, på Padjelantaleden någonstans, ta en bro över Darrhaädno, ner till broarna vid Miehkak, till Ammarnäs via Vuoggatjålbme, vidare på Kungsleden och andra leder till Hemavan. Då är man redan nästan halvvägs till Sälen.

Har du hackat dig in i min dator och hittat min tänkta färdplan? Eller är det helt enkelt enda sättet att ta sig (utan båtskjuts) den sträckan?

Det finns andra vägar att ta utan båtskjuts men detta är nog den kortaste som går att uppbringa. Jag har räknat och räknat och vrängt kartor ut och in och hittat en möjlig sträckning (utan båtskjuts) där det blir ungefär 125 mil. Men jag har en del osäkra vägval i Jämtland, där det inte finns några riktiga leder dvs mellan Åretrakten och Gäddede. Men jag lär nog hitta ett intressant och bra vägval innan det blir dags att traska, det här är ett långtidsprojekt för mig.

Dock är det intressant att se att det finns så många som går och tänker i samma banor. Ett av problemen som Anders tar upp är ju möjligheterna till att hämta utskickade paket med mat och andra förnödenheter. Men vill man så går det, det tar bara lite längre tid att fixa.
 
Kan bara hålla med. mina skissartade planer ser ganska mycket så ut...
Och ja det det långtidsprojekt. Det är området mellan hemavan och storlien som är lite av ett pussel...

Om vi nu börjar bli ett antal med våra små skrivbordsplaner kanske vi skall slå våra påsar ihop och utbyta funderingar?
 
Har du hackat dig in i min dator och hittat min tänkta färdplan? Eller är det helt enkelt enda sättet att ta sig (utan båtskjuts) den sträckan?
Haha, ja. Det finns nog inte så många i alla fall, om man vill hålla sig i fjällen. Det finns några få stora vattensystem som man antingen måste runt eller över och det är inte så överdrivet gott om broar.

Dock är det intressant att se att det finns så många som går och tänker i samma banor. Ett av problemen som Anders tar upp är ju möjligheterna till att hämta utskickade paket med mat och andra förnödenheter. Men vill man så går det, det tar bara lite längre tid att fixa.
Jag har funderat på om Bussgods kanske vore rätt metod. Det är lite dyrare än postpaket, 204 SEK istället för postens 150 SEK för ett paket på 3 kg från Stockholm till valfri fjällby, men man behöver ingen egen adress att skicka till och det verkar finnas terminaler vid alla civilisationens utposter (Abisko, Kvikkjokk, Hemavan, Borgafjäll osv). Eller skulle det gå att lösa med poste restante på något sätt?
 
Fast å andra sidan, om det kostar 150 eller 204 spänn att skicka 3 kg så är det nog mer ekonomiskt att handla längs vägen även om priserna är hutlösa jämfört med mataffärer längre österut.
 
Jag tycker att det låter konstigt att det inte skulle gå att undvika båttransporter.

Det handlar om mer och andra saker..

Får jag fråga pojkarna här.. just de nu som här tror man kan krympa vandringen via ‘Internet‘..
Hur har ni tänkt lösa en sådan här älv? Den existerar faktiskt.. Den är bred.. Det hela påminner om: Har du sett Umeälven i vårflod? He-he!!

Betänk.. Ska ni vandra hela fjällkedjan och det längs gränsen så innehåller det sjöar, svåra vad, och komplicerade övergångar..och betänk: uppförsbackar är även uppförsbackar, även om dom nu finns i banala Dalarna.

Jag har inte tagit upp videkratt, enorma uppförsbackar och geggiga rölkahål som man försvinner i..
Ni.. Som kanske gått i mera välkända Lapplandsfjällen.. Öh.??. Vad tänkte ni när ni kom till Aktse i Sarek? Till Teusajaure.? Eller i Jäkkvik? Hade ni då tänkt gått runt sjöarna?
Men varsågod, och kolla kartan.. Hela trakten ovanför Storlien upp mot och mot Jävsjön är just en enorm sumpmark. Kanske den största i hela fjällkedjan..
Jag vill inte sitta här som grinig gubbe och missunna er, eran planering, men nånstans tycker jag den blir lite sne’

Grejen är.. Det finns inget ‘quick.fix‘.
Är ni rädda att bli blöta om fötterna så ska ni inte gå.
 

Bilagor

  • Gunnan1 (2).jpg
    Gunnan1 (2).jpg
    77.1 KB · Visningar: 1,833
Man löser det genom att lägga rutten nedströms över nästa bro (i det här fallet söder om Torrön) eller uppströms där älven är tillräckligt liten för att man ska kunna komma över. Naturligtvis blir det längre.
 
Man löser det genom att lägga rutten nedströms över nästa bro (i det här fallet söder om Torrön) eller uppströms där älven är tillräckligt liten för att man ska kunna komma över. Naturligtvis blir det längre.

Jo visst. men jag vadade. och det uppe i Norge.. Det är en enormt företag kan jag lova.
Grejen är, att man slipper inte undan sånt här. Vill man gå torrskodd så måste man inse att det går inte att gå runt.
Går du upp mot ett vadställe och inte kan vada så går du inte nedåt mot ett annat. Torrönsjön är ändå en av landets större sjöar, Du går inte runt den på några timmar direkt.
Det är det jag menar, när jag skrev att var och en som gör en planering för en sådan här vandring måste även ta konsekvenserna för sitt eget val.
 
Självklart så krävs det ju en ordentlig planering för att kunna genomföra en sån här grej på ett säkert och bra sätt. En stor del av rutten klarar man av att lägga upp med hjälp av befintliga kartor, internet etc men vissa ställen måste man få kontakt med folk som redan varit där för att få veta OM tex jåkken är vadbar eller om man måste planera att gå på ett annat ställe. Som du skriver så är det ju inte så kul att komma till en jåkk som visar sig vara omöjlig att ta sig över och sen inse att man måste gå en omväg på flera mil för att ta sig runt sjön. Utsidan är ju en stor hjälp i forskningarna kring ruttplaneringen.

Sen så är jag ju sån att jag gärna vill hitta egna vägar och egna rutter att gå. Att gå i andras fotspår går väl an på delar av sträckan men man vill ju gärna lägga en personlig touch på det hela. Därför kan det nog bli en del oväntade vägval.

Ett annat problem är att möjligheterna att få mat etc utskickat har minskat rejält. Jag har kollat litegrann (men är inte klar ännu) och det är många ställen som tidigare tog emot tex bussgods som numera inte gör det, trots att bussen passerar platsen fortfarande och att det finns en bussstation. Det gör ju att man måste lösa logistiken på ett helt annat sätt och då är det ju personliga kontakter som gäller.

Min tur är ett långtidsprojekt, tidigast 2012 kan det gå av stapeln och ska man tro Mayaindianerna så är det väl knappast fjällvandring som står högst upp på dagordningen det året.....
 
Treriksröset - Grövelsjön

Kortversion för den som inte orkar läsa allt:
Jag drömmer om att vandra Treriksröset - Grövelsjön, Vill besöka ensliga trakter och undvika Kungsleden. Har spånat på ett ruttförslag som även kan undvika båtöverfarter.

Frågeställningar:
Är det för tidigt att starta vid treriksröset redan 20e juni? Hur svåra är vaden längs Nordkalottleden; Treriksröset - Björkliden? Nya/raserade broar?

Går det att vada Suorggejohka ovan Dievssajávri samt Gáidumjohka någonstans mellan Passglaciären och Viddjajohka?

Hur ser leden ut som verkar sluta ovanför Skalmodal? Går det att ta sig ner för fjällsidan där? Går det att vada utloppet från Arevattnet?

Alternativ till den blöta leden Väktarmon - Gäddede?

Hur är det markerade vadet över Rutsälven i Skäckerfjällen? Går det att ta sig över myrarna från ovan Mansjön till Strådalen?




Hallå!
Så här års när temperaturen faller är det skönt att vara inne i stugvärmen och drömma sig bort, lutad över ett gäng fjällkartor (och/eller Google Earth...).

Senaste tidens dagdrömmande har resulterat i olika ruttförslag mellan Treriksröset och Grövelsjön, d.v.s. vad en del skulle kalla "Gröna bandet" (Är lite tveksam till att punga ut med tusen kronor för en middag och ett diplom och vill därför inte kalla mitt ruttförslag för detta (skyddade?) namn...).

Har läst ett antal bloggar skrivna av "Gröna Bandare" och deras mål med en vandringstur av det här slaget verkar vara väsensskilda från vad jag är ute efter. De flesta verkar vilja sätta hastighetsrekord och stressar sig genom landet. Dessutom verkar de gå en hel del efter landsvägar, ibland knappt ens i närheten av fjällkedjan.

Mitt mål med en vandring av det här slaget är att i egen lugn takt upptäcka vår fjällvärld, passera platser som man länge drömt om, komma till spännande öde trakter man knappt visste fanns, återupptäcka gamla tältplatser från de tidiga tonårens fjällturer, m.m. Sträckan blir naturligtvis längre och krokigare så här. Som en bieffekt skulle det kunna vara möjligt att undvika alla båtpassager. Sträckan blir ungefär 130 mil på kartan (men säkert längre i verkligheten...). Jag har tittat på möjliga matdepåställen som i.a.f. skulle kunna funka i teorin men eftersom inga förfrågningar har gjorts berör jag ej dessa funderingar närmare.

För att traska den planerade rutten i en lagom lugn takt skulle jag behöva ca 110 dagar, d.v.s. egentligen hela barmarksperioden (och kanske lite till...?) Jag tänker att det är bäst att starta i norr och traska söderut (bl.a. för ljusets skull). Jag vill dessutom helst undvika Kungsleden och hellre upptäcka ensligare trakter.

Om man har Pältsastugans öppningsdatum som riktmärke skulle man kunna börja gå redan den 20e juni. Är det naivt att försöka sig på en vandring från Treriksröset så tidigt?


Huvudalternativet ser ut ungefär så här:

Nordkalottleden från Treriksröset till Björkliden. Hur är det med besvärliga vad längs den här sträckan (Det lär ju vara höga vattennivåer så tidigt på säsongen)? Tror jag läste något om att en ny bro byggts, men också att någon bro hade spolats bort? Någon som har aktuell info?

Vidare från Björkliden: Gohpasvággi - Frippes fall - Kårsavaggestugan, Valfojåkka - Unna Allakasstugorna - Caihnavaggehytta - Gautelishytta - Ivarstenen (om det går att vada) - Hukejaurestugan.

Efter Hukejaurestugan finns några olika alternativ: Det kortaste (och i mitt tycke mest spännande) är att gå förbi Bearttaljávri, Passglaciären, runda Nulppučohkka för att därefter vada Surggejohka. Sedan väster om Gáppetjåhkkå till Vakkotavare.

Frågan är just hur bra idé det är att försöka att vada Suorggejohka? Visserligen har Vattenfall berövat jokken en stor del av sitt naturliga flöde men det är ju fortfarande ett stort vattendrag. Man kan ju alltid gå dit och titta men vara beredd på att gå ner till Teusajaurestugorna och båtleden istället (vilket såklart skulle vara väldigt retligt då det i.s.f. sannolikt blir enda båtöverfarten).

Ett annat frågetecken med det här alternativet är att ta sig över Gáidumjohka någonstans mellan Passglaciären och Viddjajohka. Det är ju en glaciärjokk så man kan ju i.a.f. invänta tidiga morgontimmar vid behov.

Det säkrare alternativet från Hukejaure är att gå till Sitasjaurestugorna och därefter hyllan på södra sidan av Gállaktjåhkkåmassivet.

Efter Vakkotavare blir det tyvärr en bit tråkig bilväg innan det är dags för Sarek: Suorva - Sliehkkojávrre - övre Guhkesvágge - Nijákvágge - tvärsöver Låvdak/Ruohtes - Násasvágge - bakom Álggavárre - Niejdariehpvágge - Luohttoláhko - Tjuoldagårsså. Vägvalet genom Sarek må se lite udda ut men beror på att jag inte vill gå där jag gått innan samt att jag gärna vill ha en (ny) chans att göra toppturer på vissa toppar längs rutten.

Därefter: Slihtavágge - Tarradalen (till Tarraälvshyddan) - Miekak - västra sidan av Njuoŋŋerjávrre - Vuoggatjålme - Laisstugan - Vindelkroken - Ältsvattnet - Väster om Gábbie - Jirestugan (för att spåra en fjälltur från unga år...).

Över Umeälven på fördämningen - över Artfjället - väster om Tängvattnet - Joesjö till Atoklinten/-stugan.

När det gäller att korsa Vapstälven finns tre olika alternativ; antingen går man över till norska sidan och följer leden som går där (Nordlandsruta) för att passera älven vid Grannes.

Eller följer man leden på svenska sidan till Skalmodal, tar sig ner i dalen, över bron och rundar öster om Giemsies toppar. Dock ett väldigt krävande vägval eftersom det är många höjdmetrar (och brant) upp och ner. På kartan ser leden ut att ta slut på kanten ovanför Skalmodal, någon som vet hur det ligger till i verkligheten? Går det att ta sig ner för fjällsidan här? såg en gammal karta där det var en stig utritad ner för sluttningen som vek av mot öster ner mot kapellet till ungefär. Det ser ut att vara lite mindre brant om man svänger in lite i Norge vid Rr209A, någon som vet hur besvärlig vegetationen är här?

Ett tredje alternativ skulle kunna vara att vada utloppet från Arevattnet - över Arefjället - Nedre Vapstsjön - Daarnege. Någon som har synpunkter på om utloppet från Arevattnet är vadbart?

Vidare söderut är i alla fall planen att på något vis korsa Børgefjell N till S. Här har jag inte planerat någon rutt i detalj ännu men Kvigtinden blir nog en för stor omväg på en tur av det här slaget.

Tillbaka till Sverige vid Leipikvattnet och Bjurälven, därefter Ankarvattsliden - Ankarede - Sielken - Väktarmon - Gäddede. Leden verkar visst inte vara så trevlig här på sommaren (blöt) även om den är markerad som en sommarled också. Någon som har tips på ett bättre alternativ, kanske lite högre upp i fjällen på östra sidan?

Efter Gäddede vidare genom Lierne Nasjonalpark till Strivasshytta och stig till Sørli - väg till Jule och över älvarna - mindre vägnät åt SV. In i Sverige igen vid Serviesgaejsie - dammen vid Lill-Burvattnet - Mjölkvattsfjället - Överäng - Kolåsen.

Genom Skäckerfjällen på den markerade leden fram till Mansjön och därefter till Strådalen. Denna sträcka har dock frågor i behov av svar; Hur är det markerade vadet över Rutsälven? Är det ok att vada här vid medelvattennivå? Myrområdena Ö om Strådalen är givetvis också ett osäkert kort, går det att ta sig över? Enligt kartan är det ganska brant lutning, nästan så att man kan kalla dem backmyrar? Sådana borde väl inte vara så genomblöta att det inte går att ta sig fram (Man tycker ju att det borde finnas en del fast massa för att hålla allt vatten på plats...)?

Efter Strådalen, led på norsk sida till S om Sandvika - Ö om Storsjön - V om Hallsjøfjellet - led till Storlien.

Sista delen Storlien - Grövelsjön får bli på lederna. Om man sträckgår har man nog fått nog av äventyr vid det här laget samt behöver skynda sig innan första snön kommer...

Som sagt detta är mest bara dagdrömmar ännu så länge. Vet inte om/när man får möjligheten att genomföra en vandring av det här slaget. En möjligt kan vara att dela upp sträckan över flera somrar.

Vore kul med kommentarer! /Tobbe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
baffinguarapo Vandringstips Fjällvandring 3
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
Elin75 Vandringstips i Norge? Fjällvandring 13
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
tjej_91 Vandringstips Sarek på 7 dagar Fjällvandring 6
fredrik82 Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m. Fjällvandring 3
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
AFe Vandringstips i Lyngen, Norge? Fjällvandring 1
i95_lab Vandringstips norrut från Björkliden/Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 5
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
Michaela Önskar vandringstips till sommaren! Fjällvandring 15
HelenS Vill ha vandringstips i sommar! Fjällvandring 18
felix_sors Vandringstips sökes Fjällvandring 2
efred Vandringstips för nybörjare Fjällvandring 9
Stordrulen Vandringstips Nordkapp Fjällvandring 6
lirrran vandringstips Fjällvandring 5
body Vandringstips önskas! Fjällvandring 6
alexander3 Vandringstips, Abisko Fjällvandring 3
DIF-Larson Vandringstips Fjällvandring 6
månsb Vandringstips i Toscana Fjällvandring 1
sturesture Tälttips o Vandringstips Färöarna Fjällvandring 2
nilkas Vandringstips, inre Troms (Norge) Fjällvandring 3
thodan Fina vandringstips för Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
pjurka Vandringstips? Fjällvandring 3
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
unna Sareknovis, vandringstips. Fjällvandring 3
carver Vandringstips i Norrbotten? Fjällvandring 6
VAndringstips centrala Jotunheimen Fjällvandring 0
Vandringstips Fjällvandring 4
Fler vandringstips Fjällvandring 5
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
pal2 Tältövernattning längs vildmarksvägen Fjällvandring 6
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
gunwen Vandring längs Höga kusten med krav på säng Fjällvandring 3
Valpish Vandringskompis(ar) längs med fjällkedjan. Fjällvandring 0
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.