Fjällkartor på Pretex

Tyvek och digitaltryck

Vi på Utekartan trycker med traditionell offset som antagits tidigare i tråden.

Jag tror det faktiskt är möjligt att producera kartor med digital teknik i Tyvek. Men i dagsläget kräver det inkjetbaserad teknik som ännu är för dyr och långsam i de format vi är intresserade av.

/Peter
 
Vardå nånstans?

tobbedj; sa:
kasserade kartor ska sorteras som brännbart material och inte för pappersåtervinning, vilket kommer att finnas angivet på kartorna.

Var på kartbladet står denna informationen?

Idag fick jag nya kartan, BD 9, Padjelanta-Sulitelma, med posten, beställd från Kartbutiken (tycker det är bekvämt att handla kartor så) Den ska vara tryckt på pretex enligt kartbutiken så efter att ha läst den här diskussionen var jag mycket nyfiken på hur den skulle vara!

Tunnare än mina gamla kartor, lite annan struktur på papperet och så känns den en liten aning plastaktig. Jag hoppades att det här materialet skulle vara mera viktåligt, men fastän jag själv bara har vikit upp den en gång ser den lite sliten ut på mitten...

Men någon information om vart kartan ska ta vägen då den gjort sitt kan jag inte se!

Hälsn. BM
 
Re: Re: Gäller inte alla

Lasse Nilsson; sa:
Lill-Olle; sa:
Men fortfarande med en hållbarhet långt sämre än färgutskrivna och laminerade ark från digitala kartor. Och dessutom är de senare sjukt mkt smidigare.
Bara för att jag ska förstå: Skriver du ut kartor på (tex.) A3 papper och plastar in med lamineringsapparat? I så fall har jag svårt att förstå varför det skulle vara smidigare än en stor och vikbar karta. Det kanske finns bättre lamineringsmetoder än de jag har sett.

Nej, jag skriver ut i A5, laminerar och ringbinder, eller sätter ihop med en karbin. Viktigt är att ha en sida med översiktskarta. Mycket smidigare än karta och kartfodral.
 
Re: Vardå nånstans?

swabr; sa:
Var på kartbladet står denna informationen?
Jag var litet otydlig. Texten kommer till en början att finnas på de kartor som trycks digitalt.

Ett antal titlar av fjällkartan har också tryckts på materialet, men då med offset.

Det var från en av de tryckningarna som en av kartorna av misstag hamnade fel (se länken jag gav tidigare i tråden) och inte gick att hantera som normalt returpapper.

Den händelsen ledde till texten som kommer att finnas på de digitaltryckta kartorna. Vid nästa tryckning av fjällkartan med offset kommer nog texten med där också.
 
Re: Re: Re: Gäller inte alla

Lill-Olle; sa:
Nej, jag skriver ut i A5, laminerar och ringbinder, eller sätter ihop med en karbin. Viktigt är att ha en sida med översiktskarta. Mycket smidigare än karta och kartfodral.
Låter på flera sätt smidigt om man från början vet sina vägval och etapplängder. Översiktskartan borde bli ganska svårläst men räcker kanske. Varje kartbok blir väl unik för turen? Låter som ett rätt stort jobb att tillverka, men också som ett trevligt minne att spara i bokhyllan. Svårt att få ner ringbindningen i fickor eller liknande?
 
Re: Re: Re: Re: Gäller inte alla

Lasse Nilsson; sa:
Lill-Olle; sa:
Nej, jag skriver ut i A5, laminerar och ringbinder, eller sätter ihop med en karbin. Viktigt är att ha en sida med översiktskarta. Mycket smidigare än karta och kartfodral.
Låter på flera sätt smidigt om man från början vet sina vägval och etapplängder. Översiktskartan borde bli ganska svårläst men räcker kanske. Varje kartbok blir väl unik för turen? Låter som ett rätt stort jobb att tillverka, men också som ett trevligt minne att spara i bokhyllan. Svårt att få ner ringbindningen i fickor eller liknande?

Nä, inte om man tar en liten diameter, och oftast behövs det inte så många ark. Struntar man i ringbindningen och gör ett hål i ett hörn kan man fästa den aktuella nära till hands med en karbin. Det är oftast lättast att ha lösa ark. Ringbindning är kanske lite överkurs, men jag hade ett par brallor med stora sidfickor så då funkade det, men det var ju lite omständigt att ta up och ner när man ville göra en snabbcheck, så ett löst ark nära till hands är bättre.

Och oftast vet man ju vart man ska gå. Och så liten skala har ju faktiskt inte fjällkartan, så avstickare brukar få plats ändå. Varje ark har ju två sidor också, så fyra ark motsvarar 2 A3, och behöver man mer än det så börjar det bli ganska långa turer. A4 är också funkis, men då kan man inte stoppa dem i benfickan, men det går ju finfint att sätta dem i en d-ring på axelremmen på ryggan.

Kartarken går väl på 3-4 kronor styck, om man inte räknar in den digitala kartan. Är man riktigt snål kan man ju tanka ner den amerikanska globala höjddatabasen och göra sin egna karta om man lägger till lite GIS-skikt (terrängtyp och leder är ju bra) från kartor från bibblan, i t.ex. quantum-GIS (oss), men då börjar det bli sjukt mycket arbete. Man behöver kanske inte uppfinna hjulet helt på nytt...
[Ändrat av Lill-Olle 2007-04-28 kl 22:41]
 
Fixa tygkartan hemma

Jag väcker liv i denna gamla tråden!

Har ett antal vandringar använt laminerade kartbitar som jag haft fästa i en sådan där återfjädrande liftkortshållare. Problemet har varit att vinden tar tag i den inplastade kartan och får den att bl.a. slå till mig i ansiktet vilket gör rätt ont eftersom laminat är ganska vasst.

Nu har jag fått en idé som jag genomfört och grovtestat med gott resultat.

Jag har scannat in kartan över den del av Sarek jag ska gå i sommar och sedan skrivit ut den med min vanliga inkjet-skrivare på sådant där plastpapper som man stryker fast på t-shirts.

Sedan har jag försiktigt strukit fast det på ett Tyvek-liknande material. (provat mig fram till hur varmt strykjärn jag kunde ha, tyget smälte lätt)
Nu har jag 2 st A4 kartor som är testade i vatten, hopknölade etc. för att se om färgen sitter kvar och om dom håller... och det gör dom faktiskt! (ska gå att tvätta trycket på 40 grader)

Se bilderna nedan:

vattenkarta2.jpg

Framsida och baksida

vattenkarta3.jpg

Våt och hopknölad

vattenkarta1.jpg

Utslätad igen, snygg och fin!

Ska bli kul att se hur dom ser ut efter vandringen.

En ide är kanske att stryka fast kartan upp-och-ner på en T-shirt så har man alltid tillgång till kartan, bara att titta ner. Eller också sätta fast den på något annat som man har med sig, en kärlhanduk kanske och göra två flugor på smällen ;)

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Sedan har jag försiktigt strukit fast det på ett Tyvek-liknande material. (provat mig fram till hur varmt strykjärn jag kunde ha, tyget smälte lätt)

Läckert. Berätta gärna lite mer om vad det var för "tyvekliknande-material", ser ut som en vaxduk?!
Är inkjetskrivaren en bläckstråle- eller laserskrivare?

// Marcus, på jakt efter något bra plastpapper som man kan trycka på själv.
 
Pretex- ja tack!

Jag har använt både vanliga "gamla" papperskartor och kartor tyckta på prexex på mina turer i sommar. Brukar ha kartorna i ett stort orienteringskartfodral som jag tejpar igen, viker ihop till format som är lätt att hålla i handen hela tiden, så jag viker och viker om ganska ofta. Tycker att Pretexkartorna håller bättre! De är också lite tunnare och smidigare, borde vara lite lättare, men jag har inte provvägt för jämförelse.

Hälsn BM
 
Läckert. Berätta gärna lite mer om vad det var för "tyvekliknande-material", ser ut som en vaxduk?!
Är inkjetskrivaren en bläckstråle- eller laserskrivare?

// Marcus, på jakt efter något bra plastpapper som man kan trycka på själv.

Det tyvekliknande materialet kommer från en engångs skyddsoverall som heter Kleenguard A60. Ett sånt där tyg som "andas" . Vaxduk... nej detta materialet är tunnt och mjukt.

inkjet = bläckstråle

Läs utvärderingen av kartan i en annan tråd!

Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Tummen ner för Pertex...typ.

Nu är jag hemkommern efter en 7-dagars med en pertexkarta BD10...den för underkänt i betyg av mig. Vattenbeständigheten har jag inte testat men när den har hål(!) efter veck redan så spelar det mindre roll!
Det är helt klart en karta för hemma bruk primärt.

Om man ser pertex som ett alternativ till tyvek så har man landat i helt fel härad, de är inte de minsta lika varandra.
Om man ser pertex som ett aningens förbättrat papper är man inte helt fel ute.

Att man från lantmäteriets håll har bytt till detta itället för vanligt papper då priset inte förändras särskilt mycket tycker jag är bra.

Drömläget hade ju dock varit antingen Tyvek eller att trycka det på bommulspapper!

Hur gick det med aktionsgruppen som jobbade för BD10 på tyvek...
 
What the... ska till området Z1 (Gäddede i norra Jämtland) och Pretex-karta är enda jag kan hitta. Inga Tyvek-kartor jag har täcker det där "svarta hålet" norr om Åre. Irriterande till döds.
 

Bilagor

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    18.5 KB · Visningar: 497
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 fjällkartor Norge Fjällvandring 3
Valpish Fjällkartor över Norge? Fjällvandring 1
karan Ekvidistans fjällkartor Fjällvandring 4
nonsense Var hittar man rätt fjällkartor Fjällvandring 6
eaglerock Fjällkartor i tyvek Fjällvandring 27
fowwe Digitala fjällkartor? Fjällvandring 8
eaglerock Fjällkartor i Tyvek Fjällvandring 0
Bulingen Hela Kungsleden = 6 olika fjällkartor Fjällvandring 41
SirLance Dåligt rekade fjällkartor Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.