Gå Abisko-Singi V.24

Hej, jag gick abisko-nikka under midsommar och kan rapportera om snöläget. Sträckan abiskojaure-singi är nästan helt under snö, bara bitvis barmark. Ibland mycket besvärligt med knädjup blötsnö varvat med översvämmat barmark, ibland var det inte så farligt, med upptrampade stigar som funkade bra. Jag gillar snö och tyckte mest det var kul :). Är ingen expert på snösmältning men det känns som att det dröjer innan allt det är borta. Det fruktade tjäktjapasset var lustig nog den enklaste biten för mig, jag gick kl 7 på morgonen och då bar snön och jag kunde få upp en racerfart. Full vinter däruppe. Stugvärden i tjäktjastugan hade aldrig varit med om något liknande. Jag gick med kängor, snöskor hade nog varit värt vikten. Fullt med lämlar också, gick knappt 10 meter innan jag stötte på en. Till och med uppe i tjäktjapasset såg jag flera st... Fantastiskt väder under midsommar, hade vänt annars. Ifall nån planerar att gå abisko-nikka skulle jag fundera på att gå via vistasdalen istället
 
Nu har troligtvis de som följer denna tråden även kikat på "de trodde det var sommar" - tråden, men jag kör en copy-paste från den tråden i alla fall

Här kan man se hur det ser ut runt Adolfström http://www.adolfsstrom.se/, och då man kollat på SMHI´s snörapporter har det hela tiden varit MER snö i Kebnekaisefjällen än det varit i Vindelfjällen....

/ Stefan

Hej, jag gick abisko-nikka under midsommar och kan rapportera om snöläget. Sträckan abiskojaure-singi är nästan helt under snö, bara bitvis barmark. Ibland mycket besvärligt med knädjup blötsnö varvat med översvämmat barmark, ibland var det inte så farligt, med upptrampade stigar som funkade bra. Jag gillar snö och tyckte mest det var kul :). Är ingen expert på snösmältning men det känns som att det dröjer innan allt det är borta. Det fruktade tjäktjapasset var lustig nog den enklaste biten för mig, jag gick kl 7 på morgonen och då bar snön och jag kunde få upp en racerfart. Full vinter däruppe. Stugvärden i tjäktjastugan hade aldrig varit med om något liknande. Jag gick med kängor, snöskor hade nog varit värt vikten. Fullt med lämlar också, gick knappt 10 meter innan jag stötte på en. Till och med uppe i tjäktjapasset såg jag flera st... Fantastiskt väder under midsommar, hade vänt annars. Ifall nån planerar att gå abisko-nikka skulle jag fundera på att gå via vistasdalen istället


Hej!

Tack för att du tog dig tid att avlägga rapport! Jag kommer åka upp ikväll, vi har mer eller mindre planerat om och kommer gå via Vistas. Skriver några rader när vi återvänt.

Det verkar ändå som om du hade en fin tur, trots det lite besvärligare underlaget än en hade önskat. Snöskor vore en idé. Känns lite omständligt att jaga efter det nu i sista minut.

Tack igen.
 

avslutad210712

Gäst
Hej!

Tack för att du tog dig tid att avlägga rapport! Jag kommer åka upp ikväll, vi har mer eller mindre planerat om och kommer gå via Vistas. Skriver några rader när vi återvänt.

Tack igen.

Om Ni skall gå genom Vistasdalen ner till Nikkaluokta så tror jag att en av broarna är en sommarbro. Åtminstone enligt kartorna och enligt ett foto som finns på Google Earth och just nu står det så här på Länsstyrelsens hemsida

"Inga säsongsbroar är utplacerade ännu. Det är för mycket snö (18 juni 2015)."

http://www.panoramio.com/photo/58436553
 

avslutad210712

Gäst
Det byggdes en ny hängbro där (Vássajohka) 2013.

Kollade alldeles precis med länsstyrelsen och den är ersatt med en permanent bro. Så då får jag gå Vistasdalen upp och ner i värsta fall :)

Däremot är fortfarande inga påläggsbroar utlagda ännu. Länsstyrelsen väntar på besked från sina rapportörer (helikopterfirmorna) och Kungsleden kommer att prioriteras.
 
Kollade alldeles precis med länsstyrelsen och den är ersatt med en permanent bro. Så då får jag gå Vistasdalen upp och ner i värsta fall :)

Däremot är fortfarande inga påläggsbroar utlagda ännu. Länsstyrelsen väntar på besked från sina rapportörer (helikopterfirmorna) och Kungsleden kommer att prioriteras.

Såvitt jag vet finns inga påläggsbroar längs Kungsleden. Rätta mig om jag minns fel!

Flaskhalsar finns ändå i form av roddbåtar/båtskjuts som måste komma på plats.
 

avslutad210712

Gäst
Såvitt jag vet finns inga påläggsbroar längs Kungsleden. Rätta mig om jag minns fel!

Flaskhalsar finns ändå i form av roddbåtar/båtskjuts som måste komma på plats.

Nej inte vad jag vet heller men vad jag tror att Länsstyrelsen menade var att de kommer att prioritera att allt fungerar på Kungsleden i första hand eftersom det trots allt är den stora "pulsådern" för vandrare.

Däremot finns det en del mindre träbroar som säkerligen kan ligga risigt till och någon har varit knäckt på mitten förut vilket kan ställa till problem om vattenståndet i jåkkarna är högt.
 
Rapport från Kebnekaise

Lämnar rapport som jag utvecklar med bilder och annat senare ikväll/imorgon. Gick 20/6 med fru och dotter upp på Sydtoppen via västra leden. Relativt goda förhållanden med vackert väder och hyfsad bärighet på snön. Full vinter rådde från kitteldalen och uppåt. 4 meter snö i kaffedalen och mot toppen. -10 grader sent på kvällen på toppen. Inga guidade turer via östra leden pga stora överhäng av snö uppe ovanför Björlings glaciär. Även fina förhållanden 21/6. Den 22 blev det mildare med mycket regn. Nästan alla inklusive den guidade gruppen vände om redan på sluttningen mot toppen av Vierranvarri pga mycket dimma, is, halka samt rutten snö. Hörde senare att vår tältplats vid stf Keb hade översvämmats den 23. Flera vandrare som skulle gå Abisko - Nikkaluokta vek av mot Vistas för att undvika snön runt Tjäktapasset. Istället fick dom många svåra vad på leden utmed Vistasdalen pga mycket nederbörd och 8 personer kände sig nödgade att den 24 ta båten till Nikka. Stora nederbördsmängder och snösmältning gjorde Laddjujohka ner mot Nikka helt omöjlig att fiska i. En otroligt strid ström den 25. Leden mot hängbron vid Paittasjärvi var omöjlig att gå till. Vid avfärd med bussen den 26 hade Paittasjärvi stigit med 1,5 meter! Dock var vädret vackrare och det ryktades om att västra leden antagligen skulle vara gångbar mot Sydtoppen igen.
/Toni
 
Hei

Jeg har tenkt og dra til Abisko neste uke og gå hele Kungsleden til Hemavan/Trånaby. Noen som vet om det er en buss som går forbi Hemavan til Norge? Eller må jeg gå hjem til Norge?

Christain
 
Jag läste i en annan tråd att det inte går någon buss längre mellan Hemavan o Mo i Rana. Men kolla upp det.
Vid ICA i Hemavan dräller det av norrmän som är o handlar. Kanske du kan fråga om någon kan ge dig skjuts? Go tur!
 
Bild1 fr. kittelbäcken vid västra leden med rejält snötäcke. Där pulsades det friskt i nedstigningen runt den 20/6 då det fortfarande höll bra. Vierranvarri berget i bakgrunden.

Bild2 tagen i kittelgrytan visar kaffedalskanten och man får en föraning om det tjocka snötäcke som fanns vid midsommar. Minst 4 meter snö enligt Kallax helikopterflyg.Tjockt snötäcke hela vägen till toppen.

Nu håller sig temperaturerna mestadels ovanför 0-strecket dag som natt och det torde innebära en hel del avsmältning med rutten snö som följd.

/Toni
 

Bilagor

  • IMG_5308 (1).jpg
    IMG_5308 (1).jpg
    136.1 KB · Visningar: 534
  • IMG_5552.jpg
    IMG_5552.jpg
    40.1 KB · Visningar: 533
Bild1. Nära sydtoppen sent på kvällen 20/6 mot Norge. Vintern har fjällen i ett järngrepp...

Bild2. Nedstigningning från vierranvarri tidig morgon 21/6 efter en kall natt då skaren bar väl. Dock gick vi igenom ända till midjan längre ner där det inte varit lika kallt på natten.

/Toni
 

Bilagor

  • IMG_5711.jpg
    IMG_5711.jpg
    25.8 KB · Visningar: 543
  • IMG_5779 (1).jpg
    IMG_5779 (1).jpg
    14.3 KB · Visningar: 535
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Lars G A "Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem? Fjällvandring 60
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
cjonsson Gå från fjällvandring till fjällklättring? Fjällvandring 3
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Svartkjelen Jodå, vargen kan gå till angrepp på kopplade hundar Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.