Vandringstips längs hela fjällkedjan

Kul att få ta del av dina planer, Pär! Måste erkänna att du och din hemsida har varit en klar inspirationskälla till både avklarade och planerade fjällturer!

Våra planer verkar på flera håll ganska lika så det verkar ju lite betryggande, inte bara jag som bär på dessa galna idéer... Viss proviant ska även finnas till försäljning i Miekak, Camp Polcirkeln (vid silvervägen) och Gränslöst köpcenter i Umfors, strax norr om Hemavan. Hur stort utbud respektive ställe har vet jag inte men det går ju alltid att kontakta dem och fråga. Tärnavilt i Joesjö säljer säkert torkat renkött, m.m. men osäkert om de har annat i proviantväg.
Umfors diskvalificerade jag för att det ligger för nära Hemavan där jag hur som helst kommer att passera igenom. Joesjö ligger lite utanför något av mina vandringsalternativ. Det verkar också finnas en butik i Joeström som nog ska in i kartan. Jag har också en del jobb att lägga in fler kaffestugor och diverse hotell/vandrarhem/liknande där man kan få en natt inomhus då och då.

Camp Polcirkeln hade jag missat. Det kan ju vara väldigt intressant just för att kunna gå längre västerut genom Vindelfjällen (vi Nasa och Ältsvattnet). Kanske lite begränsat sortiment, men man får väl leva några dagar på chokladkakor då!

Jo fast bron på bilden är väl den över Klibbuojuhka som är markerad som "förfallen" på min karta och som ska ha förstörts helt på senare år. Dessa broar är ju längs samma stig och borde vara lika gamla så det är ju lite oroande. Men som sagt jag får väl fråga Länsstyrelsen vilken senaste status de känner till på bron.
Oops, jag läste visst inte riktigt färdigt i den där tråden...
 
Tärnavilt i Joesjö säljer säkert torkat renkött, m.m. men osäkert om de har annat i proviantväg.
Enligt sin webbsida så har de "det som behövs för att klara av vardagen". Det är kanske osäkert om det innefattar specialmat för vandring som Real, Blå band och liknande, men det borde väl åtminstone innefatta pasta, havregryn, och andra liknande torrvaror. Godis verkar de ha en del av bilderna att döma.

Jag letade reda på deras webbsida för några månader sedan eftersom jag i mina mycket hypotetiska planer passerar Joesjö på väg mellan Artfjället och Södra Storfjället.
 
...
Camp Polcirkeln hade jag missat. Det kan ju vara väldigt intressant just för att kunna gå längre västerut genom Vindelfjällen (vi Nasa och Ältsvattnet). Kanske lite begränsat sortiment, men man får väl leva några dagar på chokladkakor då!
...
Enligt deras hemsida står det att de "driver en servicebutik med livsmedel". Det är nog bäst att fråga om deras öppettider också eftersom deras högsäsong ju är skotersäsongen och inte på sommaren.
Enligt sin webbsida så har de "det som behövs för att klara av vardagen". Det är kanske osäkert om det innefattar specialmat för vandring som Real, Blå band och liknande, men det borde väl åtminstone innefatta pasta, havregryn, och andra liknande torrvaror. Godis verkar de ha en del av bilderna att döma.

Jag letade reda på deras webbsida för några månader sedan eftersom jag i mina mycket hypotetiska planer passerar Joesjö på väg mellan Artfjället och Södra Storfjället.
Ok, tack! Bra att veta. Är också inne på att gå via Artfjället (för att bl.a. leta upp en gammal lägerplats från tidiga tonåren...). Därför vill jag hellre gå via Umfors än Hemavan för att komma mer rakt på Artfjället.
 
Viken fin tråd, även om man inte tänker göra just precis samma sak! Inspirerande och närmast poetisk läsning. Hoppas ni fortsätter dela med er.

På tal om mat så har jag vägt och räknat nu. På de 80 påsar frystorkat jag köpte så är snittvikten (inklusive påse) 226g och 739 kcal i snitt.
Ojdå, det var ju bara 327 kcal/100 g! Kan det verkligen stämma? En påse nötter ger dubbel utdelning. Äggpulver ger ca 585 kcal/100 g, Till och med vanligt ris, couscous och potatismospulver ger mer, innan man ens tillsatt matfett och/eller blandat dem med mer "högoktaniga" ingredienser.
Jag slumpkollade här, och det är helt andra värden som deklareras: mellan 478 och 607 kcal/100 g.
Med egenblandade råvaror brukar jag hamna på dryga 600-650 kcal/100 g (inkl. plastpåsarna jag vakuumpackar i).
Kanske lite OT, men att bära med sig mat blir ju det stora problemet på långa turer.
 
Klassiskt karavangodis är fortfarande svårt att slå. Hemtorkat kan nog både bli lättare, billigare och framförallt kaloritätare. Ni lär behöva det!
 
Viken fin tråd, även om man inte tänker göra just precis samma sak! Inspirerande och närmast poetisk läsning. Hoppas ni fortsätter dela med er.


Ojdå, det var ju bara 327 kcal/100 g! Kan det verkligen stämma? En påse nötter ger dubbel utdelning. Äggpulver ger ca 585 kcal/100 g, Till och med vanligt ris, couscous och potatismospulver ger mer, innan man ens tillsatt matfett och/eller blandat dem med mer "högoktaniga" ingredienser.
Jag slumpkollade här, och det är helt andra värden som deklareras: mellan 478 och 607 kcal/100 g.
Med egenblandade råvaror brukar jag hamna på dryga 600-650 kcal/100 g (inkl. plastpåsarna jag vakuumpackar i).
Kanske lite OT, men att bära med sig mat blir ju det stora problemet på långa turer.

Verkligen inte OT. Ser tråden som allt som rör långvandringar i fjällen.

Håller med, det låter riktigt lågt. Får ta och räkna en gång till. BP har visserligen mycket grönsaker, och påsen lär ju vara minst 20g, men ändå. Har noterat att de generellt har lägre fettinnehåll än andra märken. Det är ju lätt ordnat med olja/smör.

Japp, karavanmix blir det mycket av. Men inget jag vill leva på enkom i två månader.

Eftersom jag går själv till största delen, och ärligt talat inte har en aning om hur jag reagerar på det så tänker jag på runt om saker. Varierad mat som jag gillar är en sak, gott om läsning och lyssning en annan, försöka ta in på stugor när jag vill det är en tredje.
 
Skalmodalleden

Hej,

kul att läsa om era funderingar. Vi gick gröna bandet förra sommaren från Grövelsjon till treriksröset. Vi gick på leden vid Skalmodal, och tyckte att det var konstigt att leden bara tvärslutade vid Rr209A. Vid gick fram och kollade hur det såg ut och det slutar med ett stup. Vi kom dit genom att vandra på Aamere och Skaalmavaartoe (med fin utsikt). Vi gick över Vapstälven vid bron som ligger vid Nedre Vapstsjön. de svarta lederna över Västra Vardofjället är välmarkerade och det är en väldigt fin vandring.

När vi kom till Atostugan hittade vi en skylt från länsstyrelsen om att leden till Skalmodal hade rasat, därav det konstiga slutet. På skylten rekommenderar de att man går som vi gick eller att ta sig ner från norska sidan.

vänliga hälsningar
Christophe & Emil
 
Tack för det! Då fick man en logisk förklaring till ledens abrubta slut och även till att den gick ända ner i dalen på en gammal karta. Ett alternativ till att gå via Amere borde vara Stoere Tjåhke - Arefjället.
 
Depåleveranser

Ni som skickat depåförsändelser.
Hur skickade ni dem?
Jag antar att det inte bara är att skicka en låda med bussgods eller liknande.
Hade ni någon kontaktperson som kunde ta emot paketen efter överenskommelse på olika depåer?
Hur kan man få kontakt med olika hotell, vandrarhem och stugor utan kommunikation?
För att slippa ta sig till en busstation eller butik och lösa ut sitt paket, om det inte finns längs den planerad rutten.
 
Bussgods

Ni som skickat depåförsändelser.
Hur skickade ni dem?
Jag antar att det inte bara är att skicka en låda med bussgods eller liknande.
Hade ni någon kontaktperson som kunde ta emot paketen efter överenskommelse på olika depåer?
Hur kan man få kontakt med olika hotell, vandrarhem och stugor utan kommunikation?
För att slippa ta sig till en busstation eller butik och lösa ut sitt paket, om det inte finns längs den planerad rutten.

När vi gick Gröna Bandet i somras hade vi 5 depåplatser som vi alltså gick förbi. Det var Åre, Gäddede, Hemavan, Kvikkjokk och Abisko. Vi skickade våra paket med bussgods, och närmaste bussgodsombud för dessa orter är Järpen, Gäddede, Hemavan, Jokkmokk och Kiruna, men det är inga problem för alla dessa utom Hemavan har utkörning så att de kör ut paketen från t.ex. Järpen till rätt ställe i Åre. På plats kontaktade vi vandrarhem/campingplatser/fjällstationer som tog hand om våra paket. Enda undantaget var alltså Hemavan där bussgodset skickas till flygplatsen. Normalt sett ligger paketen bara kvar i 2 veckor, men om man hör av sig i förväg kan de förvara paketet längre än det. Så paket går att få ut med Bussgods, men till platser som ligger längs en väg. Men Mark som också gick Gröna Bandet i somras lyckades ju få iväg ett paket till Vuoggatjolme som ligger ganska ensligt till.

Lycka till!

Emil & Christophe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
baffinguarapo Vandringstips Fjällvandring 3
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
Elin75 Vandringstips i Norge? Fjällvandring 13
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
tjej_91 Vandringstips Sarek på 7 dagar Fjällvandring 6
fredrik82 Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m. Fjällvandring 3
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
AFe Vandringstips i Lyngen, Norge? Fjällvandring 1
i95_lab Vandringstips norrut från Björkliden/Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 5
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
Michaela Önskar vandringstips till sommaren! Fjällvandring 15
HelenS Vill ha vandringstips i sommar! Fjällvandring 18
felix_sors Vandringstips sökes Fjällvandring 2
efred Vandringstips för nybörjare Fjällvandring 9
Stordrulen Vandringstips Nordkapp Fjällvandring 6
lirrran vandringstips Fjällvandring 5
body Vandringstips önskas! Fjällvandring 6
alexander3 Vandringstips, Abisko Fjällvandring 3
DIF-Larson Vandringstips Fjällvandring 6
månsb Vandringstips i Toscana Fjällvandring 1
sturesture Tälttips o Vandringstips Färöarna Fjällvandring 2
nilkas Vandringstips, inre Troms (Norge) Fjällvandring 3
thodan Fina vandringstips för Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
pjurka Vandringstips? Fjällvandring 3
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
unna Sareknovis, vandringstips. Fjällvandring 3
carver Vandringstips i Norrbotten? Fjällvandring 6
VAndringstips centrala Jotunheimen Fjällvandring 0
Vandringstips Fjällvandring 4
Fler vandringstips Fjällvandring 5
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
pal2 Tältövernattning längs vildmarksvägen Fjällvandring 6
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
gunwen Vandring längs Höga kusten med krav på säng Fjällvandring 3
Valpish Vandringskompis(ar) längs med fjällkedjan. Fjällvandring 0
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.