Nybörjare uppe i kebnekaise bergen

Vet inte riktigt hur jag ska börja, riktigt kul att de är så många som hjälper mig på vägen. Men (jag vill inte skapa några ovänner) jag kommer att vandra ensam, ev med en lika oerfaren kille som jag.
Jag har ingen stor erfarenhet av de här, just därför väljer jag en månad då de inte är -50 grader och snö upp till kragen.
Och när jag går in för någonting gör jag de till 100% så jag kommer inte komma dit och inte vara bered på vad som väntar.
Jag läser och samlar så mycket information som möjligt och får hjälp av bland annat er medlemmar innan jag ger mig iväg. Ni ser att jag är ute i god tid
, de är bara mars än så länge :)
Av de jag har läst om kebnekaise så ska en 10 åring kunna gå västa leden. så jag tror helt ärligt att de inte kommer bli några problem.Även om jag inte är naiv

Sen kommer jag gå mot Tarfala och sjön vid Tarfalavagge från fjällstationen. Om jag då ser att de är över min förmåga att ta mig till Svarta Sjön kommer jag naturligt vis inte riskera livet för nåt jag kan testa nästa år igen.

Nu, nån som kan rekommendera en sovsäck för 1500-2000 kr ? :)
 
Jag tycker det är självklart att du, en vuxen person som planerar i förväg, inte ska avskräckas från västra leden. Som sagt, det är ju barn som går upp där. Träna i förväg så att du har bra kondis, och inse att det är otroligt stenigt i fjällen ovanför 1000 möh. Det vanligaste spontana kommentaren jag hör från kompisar som gör första fjällvandringen är "finns det så mycket sten". På västra leden är det så mycket folk att ensamheten inte utgör en fara.

Gå sen upp till Tarfala, tälta där och beundra miljön, gör dagsturer, du kan gå en sväng mot svarta sjön och bara vända om moränryggen blir för brant eller så.

Ett tips är också Kebnetjåkka 1763 möh där man i fint väder har en strålande utsikt över glaciärer etc öster om Kebs toppkam.

Sovsäck för 1500-2000. Har du blivit tipsad om den utsidans favoritpolacker, Roberts Outdoor Equipment? http://www.roberts.pl/ Jag köpte min sovsäck därifrån, betalade ~2000kr och är väldigt nöjd. Lite mer besvär än att bara klicka på en svensk e-butik men man kan få vad man vill. Hur ekonomiskt det är nu beror ju på valutor etc men när jag köpte för några år sedan var det en bra affär.
 
Jag tycker det är självklart att du, en vuxen person som planerar i förväg, inte ska avskräckas från västra leden. Som sagt, det är ju barn som går upp där. Träna i förväg så att du har bra kondis, och inse att det är otroligt stenigt i fjällen ovanför 1000 möh. Det vanligaste spontana kommentaren jag hör från kompisar som gör första fjällvandringen är "finns det så mycket sten". På västra leden är det så mycket folk att ensamheten inte utgör en fara.

Gå sen upp till Tarfala, tälta där och beundra miljön, gör dagsturer, du kan gå en sväng mot svarta sjön och bara vända om moränryggen blir för brant eller så.

Ett tips är också Kebnetjåkka 1763 möh där man i fint väder har en strålande utsikt över glaciärer etc öster om Kebs toppkam.

Sovsäck för 1500-2000. Har du blivit tipsad om den utsidans favoritpolacker, Roberts Outdoor Equipment? http://www.roberts.pl/ Jag köpte min sovsäck därifrån, betalade ~2000kr och är väldigt nöjd. Lite mer besvär än att bara klicka på en svensk e-butik men man kan få vad man vill. Hur ekonomiskt det är nu beror ju på valutor etc men när jag köpte för några år sedan var det en bra affär.

Tack för tipset, ska genast kolla in :)

Kebnetjåkka , går man östra leden och svänger av innan glaciären då ? ser ingen led direkt upp dit
 
Tack för tipset, ska genast kolla in :)

Kebnetjåkka , går man östra leden och svänger av innan glaciären då ? ser ingen led direkt upp dit

Jag gick bara rakt norrut upp i sluttningen ovanför fjällstationen eftersom mitt tält stod där. Uppe på platån ser man var man ska. Man rundar eller passerar via Kebnetjåkka lilltopp. Terrängen är lite speciell på vissa delar av Kebnetjåkkaplatån. Väldigt lättvandrad mossmark liksom. Det är nordöst om lilltoppen.

Norrsidan av Kebnetjåkka är tvärbrant, stup ned mot glaciären, men öst- och sydsidorna är inga problem.

Sedan gick jag ner till Tarfala via platån mot nordost, och kom ned vid storglaciärens nedre delar, vadade nord- och sydjåkk och gick från Tarfala till Kebstationen. Men det är lite stenigt på platån och ganska brant ned mot Tarfaladalen. Och vaden över nord- och sydjåkk ska inte underskattas, det kan bli besvärligt där.
 
Hej igen!

Jag får faktiskt hålla med båda läger i diskussionen om säkerhet (utan att för den skull ha för avsikt att åter tända den veritabla eld som flammade upp tidigare i tråden).

Tuta och kör!
För å ena sidan ska det egentligen inte vara något problem för en vuxen, omdömesgill, påläst, vältränad (min förmodan) person att klara sig helskinnad genom en premiärtur på egen hand. Mitt bästa tips är att ta vara på alla tips man får. Du gör ju helt rätt som frågar om råd på utsidan, för den samlade erfarenheten här är ju helt enorm.

Ta det försiktigt

Fast å andra sidan höll jag själv på att (bokstavligen!) stryka med under min allra första dag som fjällvandrare. Jag var totalt grön och gjorde ett antal dåliga val, hade dålig utrustning och var dåligt påläst. Jag hade tagit mig vatten över huvudet, men klarade mig tack vare en stor portion tur, god fysik och för att jag är jävligt envis (jag berättar gärna mer, men tänkte att jag inte ska bre ut mig så mycket just här). Idag mäter jag alla krävande prestationer mot denna min första fjällvandringsdag. Som en jämförelse kan jag ju nämna att det kändes lätt som en plätt att springa Stockholm marathon året efter, trots att det var 28 grader i skuggan och jag hade kramp från midjan och neråt hela sista milen.

Vad härligt att världen inte går i svart och vitt, eller hur!?
häpp / Filiokus
 
Lång tråd med långa svar! :)

Rent allmänt handlar det nog bara om att ligga steget före hela tiden..hålla sig torr, varm...mätt o glad...packa rätt o lätt....vara försiktig med/undvika glaciärer o snöbryggor över vatten..blöta stenblock är hala...helt enkelt tänka först, så man inte tar onödiga risker.

När det gäller utrustning, så har du ju god tid på dig att gör efterforskningar, innan du köper nåt. Sätt dig in i hur lättpackare tänker....och då menar jag själva tänket...inte nödvändigtvis den utrustning som används.
 

avslutad210712

Gäst
Jag var där i mitten av Juli 2006, såg ingen väg ner från stupen sydöst om Svarta Sjön utan att det blev fråga om klättring utifall man ville slippa gå på glaciären. Glaciärvandringen blev dock kort, kanske 150 meter på kanten av den.

Här är utsteget (om man kan kalla det för det) sett nerifrån och ja det är nog betydligt jävligare än det ser ut på bilden och speciellt uppifrån känns det sisådär skoj att gå ner. Fick söka länge innan vi hittade utsteget men det var markerat med två stora stenrösen när man väl hittade det. Dock kommer jag att gå på glaciärkanten ändå uppifrån om jag skall gå ner någon fler gång.

http://album.baskeri.net/Vandring/20070804/slides/D5004847.htm
 
Nyss hemkommen från viltmarksmässan i Stockholm :)

Testade ett par sealskin strumpor, och satan vilka grejor, stoppade ner fötterna i vatten och tog upp dem och de var snustorra och varma!

Dom skulle ha 350kr för dem på mässan, (hade inga pengar med mig) nån som vet var man kan löpa dem billigt annars ? :) Dom är ett måste att ha med sig på keb :)
 
Nyss hemkommen från viltmarksmässan i Stockholm :)

Testade ett par sealskin strumpor, och satan vilka grejor, stoppade ner fötterna i vatten och tog upp dem och de var snustorra och varma!

Dom skulle ha 350kr för dem på mässan, (hade inga pengar med mig) nån som vet var man kan löpa dem billigt annars ? :) Dom är ett måste att ha med sig på keb :)

Om du söker här på utsidan finns det ett par diskussioner om dessa, det hjälper inte mkt att de är vattentäta utifrån när du blir blöt av svetten inifrån... Jag personligen skulle inte använda dem men det är en fråga om tycke och smak (samt vilken terräng du går i och vilka skor du har).

Dubbla sockor i kängorna och en extra uppsättning som torkar på ryggsäcken kommer man långt med.
/M
 
Nyss hemkommen från viltmarksmässan i Stockholm :)

Testade ett par sealskin strumpor, och satan vilka grejor, stoppade ner fötterna i vatten och tog upp dem och de var snustorra och varma!

Dom skulle ha 350kr för dem på mässan, (hade inga pengar med mig) nån som vet var man kan löpa dem billigt annars ? :) Dom är ett måste att ha med sig på keb :)

Det är bättre att skaffa sig ett par bra skor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.