Nybörjare uppe i kebnekaise bergen

Hej!

Jag ska i augusti upp och bestiga kebnekaises sydtopp och spendera 10-12 dagar där, då jag ska vandra till svarta sjön och sen bara gå mot de som lockar.

Men eftersom jag aldrig har gjort detta förut har jag noll koll på tält och liggunderlag och skor.
Vill gärna komma billigt undan eftersom jag är student men vill inte tumma på kvaliten.

Så de vore guld värt om nån kunde hjälpa mig att hitta ett bra 2 mans tält för mellan 2-3 tusen kr och ett par skor i samma prisklass :)

Sen är jag osäker vad gäller liggunderlag, ska jag ha ett som blåser upp sig själv, eller ska jag ha ett vanligt standard liggunderlag ?


Här har jag en sida där jag dokumenterar förberedelsen och så. Om den bryter mot reglerna tar ja bort den på en gång

http://brundins.com/


Mvh Nicklas
 
Du har väldigt mkt grejer på din packlista. Kan nog vara en bra idé att kolla på andras listor och plocka bort en del onödiga saker (t-shirts, handduk, shorts, en del strumpor, decilitermått (vad tusan ska du med det till?), gaffel, kniv, kortärmad skjorta, multiverktyg är några förslag på vad du kan ta bort).

Vad ska du med broddar till?

Angående liggunderlag tycker jag att ett vanlig cellplast funkar bra, iaf på en studentbudget men en luftmadrass är ju betydligt skönare, men ska det vara billigt så...

Lycka till!
 
Jag tycker Bergans Kompakt 2 är bra för sitt pris, fungerar i många förhållanden. Lägger man mer pengar får man ett som väger mindre. Liggunderlag för 79:- från stadium funkar.

Tycker också packlistan är rätt lång det kommer bli tungt med 12 dagars mat och troligtvis inte få plats i 70l väskan. Tips är att ta bort allt i bomull :)
 
Packlistan har jag skrivit samman efter att ha kollat på andras, men jag får se över den igen och försöka plocka bort en del. men ett decilitermått verkar väll vettigt för att portionera maten med ? ris,pasta osv

Men jag är som sagt nybörjare så eran insikt hjälper :)

Ska genast kolla upp de tältet :)