Nybörjare uppe i kebnekaise bergen

Hej!

Jag ska i augusti upp och bestiga kebnekaises sydtopp och spendera 10-12 dagar där, då jag ska vandra till svarta sjön och sen bara gå mot de som lockar.

Men eftersom jag aldrig har gjort detta förut har jag noll koll på tält och liggunderlag och skor.
Vill gärna komma billigt undan eftersom jag är student men vill inte tumma på kvaliten.

Så de vore guld värt om nån kunde hjälpa mig att hitta ett bra 2 mans tält för mellan 2-3 tusen kr och ett par skor i samma prisklass :)

Sen är jag osäker vad gäller liggunderlag, ska jag ha ett som blåser upp sig själv, eller ska jag ha ett vanligt standard liggunderlag ?


Här har jag en sida där jag dokumenterar förberedelsen och så. Om den bryter mot reglerna tar ja bort den på en gång

http://brundins.com/


Mvh Nicklas
 
Du har väldigt mkt grejer på din packlista. Kan nog vara en bra idé att kolla på andras listor och plocka bort en del onödiga saker (t-shirts, handduk, shorts, en del strumpor, decilitermått (vad tusan ska du med det till?), gaffel, kniv, kortärmad skjorta, multiverktyg är några förslag på vad du kan ta bort).

Vad ska du med broddar till?

Angående liggunderlag tycker jag att ett vanlig cellplast funkar bra, iaf på en studentbudget men en luftmadrass är ju betydligt skönare, men ska det vara billigt så...

Lycka till!
 
Jag tycker Bergans Kompakt 2 är bra för sitt pris, fungerar i många förhållanden. Lägger man mer pengar får man ett som väger mindre. Liggunderlag för 79:- från stadium funkar.

Tycker också packlistan är rätt lång det kommer bli tungt med 12 dagars mat och troligtvis inte få plats i 70l väskan. Tips är att ta bort allt i bomull :)
 
Packlistan har jag skrivit samman efter att ha kollat på andras, men jag får se över den igen och försöka plocka bort en del. men ett decilitermått verkar väll vettigt för att portionera maten med ? ris,pasta osv

Men jag är som sagt nybörjare så eran insikt hjälper :)

Ska genast kolla upp de tältet :)

Men är shorts och tshirt så onödigt ? ja ska jue tid i augusti liksom :
Gaffel och kniv känns ochså rätt basic att ha med sig, eller ska jag äta med pinnar ? hehe

Broddarna tänkte jag kunde vara bra mot toppen, har läst att de ska vara blött och halt i augusti. Men de kanske är onödigt
 
Gustav Cronhamn

Försök hitta saker som passar olika saker, t.ex. kåsa som man både kan dricka ur och ha som decilitermått.

Isyxa, bråddar och rep, låter som du ska ut på en glaciär. Men du har ingen sele eller annan säkringsutrustning med dig.
Shorts = nej tack, använd ett par tunnare långbyxor eller långbyxor med avtagbara ben. Rent spontant kommer din utrustning att väga så mycket att du inte kommer njuta av själva vandringen.

Kämpa på!

/Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net
 
Hej!

Ta med dig mat för 3-4 dagar och knalla in om på affärerna som finns i några (inte alla) av stf-stugorna (Keb fjällstation inräknad) och handla allteftersom. Kolla upp på www.svenskaturistforeningen.se. Priserna är rätt saftiga jämfört med affärerna hemmavid, men du slipper ju allt kånk. Oftast är det just maten som begränsar hur länge man kan vara ute i obebodda trakter, eller rättare sagt matens vikt.

Det är sparsamt med plana ytor i krokarna runt Kebnekaise (iallafall över ca 900 möh), så jag föredrar att ligga på ett uppblåsbart liggunderlag, t ex ett therma-rest. För att få en vettig vikt/komfort-kvot så satsa på ett liggunderlag med 3-4 cm tjocklek.

Markens släthetsgrad (?) är också väsentligt för valet av tält. Jag har ett Hilleberg Unna (1-2-manstält) som har den stora fördelen att det är självstagande, dvs att det går att resa utan att spänna linor. Poängen med det är att man kan resa tältet och därefter enkelt flytta det och placera det "där det passar i terrängen" (men när tältet väl är placerat på rätt ställe fäster man såklart linorna). Man kan alltså leta efter en plan plats så man slipper sova med en sten mitt i ryggslutet. Det finns säkert även större tält än mitt som är självstagande. En annan finess som är jättepraktisk är att innertältet är integrerat i konstruktionen, så det är minimalt med moment när man reser och river det.

mvh
Filiokus
 
Mycket information på en gång här :)

Okej ni verkar vara eniga om att broddar och de är onödig vikt så jag dumpar det, men jag hittade en kombo mellan isyxa och stav som verkar väldigt smidigt, precis som du sa att kombinera saker :)


Ang tältet så var de ganska mycket över min prisklass
Då verkade Bergans Kompakt 2 mer lovande till den budget jag har eller
http://www.outnet.se/msr/skinny-too.php?group=prod_prod_grp-s1/371


Vilken typ av mat brukar ni ha med er ? jag tycker de är ganska svårt att hitta bra information om de, och jag är ingen mästare i köket så basic är de som gäller ( även om ja fattar att de inte är resturang mat därute ) :)
 
Om du orkar torka mat själv så är det mest najs - det är inte så jobbigt. T.ex. baljväxter med couscous eller dyl. Gröt till frukost. Nudlar, nötter mm... 1-2msk olja i varje portion för energin. I friluftsmatdelen finns massor med tips. Jag brukar undvika mjukt bröd, mjukost och fullkornsprodukter eftersom det väger mer än det ger.
 
Jag kan också rekommendera ett Bergans Compact, ett bra tält till bra pris.
Har ett själv som använts under div. förhållanden och jag är då nöjd, kan svära lite över den låga takhöjden ibland. Vad gäller liggunderlag så tycker jag att vanlig cellplast funkar bra.
Kängor är ju en hel djungel, själv kör jag med Lundhags därför att jag gillar skalprincipen, andra föredrar kängor med Gore-tex. Tror att Stadium har dugliga kängor till rimligt pris.
Pär
 
Erfarenhet viktigare än prylar och tänk lätt.

Nu vet jag ju inte vad du gjort tidigare i friluftsväg eller vem som skall med. Inte för att vara negativ eller så, men även en augustivistelse på 2000 m och glaciär (isyxa på packlistan?) är ganska tufft för en nybörjare. Ett nybörjargäng med nog så bra prylar kan stöta på rejält med problem. Så det bästa du kan ha med dig är sällskap med erfarenhet av alpinism. De vet också vilken utrustning du behöver och hur den används. Öva med dina prylar hemma, t ex ett par vårdagar ute innan nattfrosten helt försvinner. Då märker du om allt fungerar.

Ok, har du redan tänkt på det kommer lite utrustningstänk. Tänk lätt och multifunktionellt. T ex kläder skall fungera i de flesta väder och lagren bör passa ihop. Varmt-få lager (underställ-ytter) kallt-flera lager, svinkallt-alla lager.

Min klädlista:
2 kalsonger (ylle/syntet) 1 på
1 Underställ tunt på
1 underställ microfleece/ylle förstärkning
ev 1 t-shirt syntet
1 fältbyxor (gärna delbara) på
1 tunn vindskjorta typ skidställ på
2 par innerstrumpor syntet/ylle 1 på
2 par yllesockor medium 1 på
1 kängor på
1 buff
1 mössa på
1 par fingervantar på
1 par skalvantar
1 Regnställ/GTX-ställ

Man kan tycka att man kan använda gtx-stället som permanent skallager, men det blir ganska svettigt om det är varmt. En liten extra vikt med ett par fältisar och en tunn vindskjorta.
Samma tänk med prylar. Bra-att-ha-utifall lämnas oftast hemma (första hjälpen alltid med). T ex räcker det med en sked som bestick, en vanlig 7 cm kniv och endast en liten resehandduk.

Det finns en del böcker om att vandra lätt, t ex Vandra fjäderlätt av Jörgen Johansson. Man behöver inte köpa det spartanska konceptet rakt av, men det kan ge några bra tankar.

Hoppas ni får några riktigt häftiga upplevelser och mersmak. Välkommen i alpinismens brödraskap.
 
Packlistan har jag skrivit samman efter att ha kollat på andras, men jag får se över den igen och försöka plocka bort en del. men ett decilitermått verkar väll vettigt för att portionera maten med ? ris,pasta osv
Mät med kåsan.

Men är shorts och tshirt så onödigt ? ja ska jue tid i augusti liksom :
Välj tunna byxor, ta på långkalonsongerna när det är kallt och vik upp byxorna när det är varmt. Underställströjan går att kavla upp ärmarna på, funkar bra som tshirt.

Gaffel och kniv känns ochså rätt basic att ha med sig, eller ska jag äta med pinnar ? hehe
Du har ju en sked också, och en "vanlig" kniv (dvs vassa kniven alltså).

Broddarna tänkte jag kunde vara bra mot toppen, har läst att de ska vara blött och halt i augusti. Men de kanske är onödigt
Kängorna funkar säkert fint. Ge dig inte ut på nåt ställe som du inte har kunskap om, tex galciärer, det är bara dumma risker.

Strunta i thermarest, köp den billigaste lättvikts luftmadrassen du hittar istället (jag köpte min på getout för 400 kr). Komplettera med ett tunt cellplastliggunderlag om det blir kallt. Jag tycker det funkar bra även runt nollan med luftmadrassen, men du har jag en lite väl tjock sovsäck.

Itab har ett bra regnställ, billigt och lätt. Så kan du plocka med en enkel vindjacka istället (och slipper knata runt i ett svettigt goretex skal).

Jag tycker om att torka maten själv. Enkelt och billigt. Laga nästan vad som helst, gärna en gryta eller kanske nån slags färssås och torka i ugnen. Jätteenkelt (och billigt!), ät med couscous, snabbris, pasta. Sen finns det ganska många pulvermatvarianter i en vanlig mataffär, skippa det dyra frystorkade i friluftsaffären om du har dåligt med pengar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.