Katt på fjällvandring

Det ser ut att stå fifty-fifty i inläggen om att vi skall få problem med katten. Men i somras testade vi faktiskt Morgan Nilsson vid Murtserjuhke och Gruovejuhke i Hemavan. Vi mötte en grupp fjällvandrare på Drottningleden, och de började tokskratta när vi kom promenerande med en katt i band och sele. Morgan blev naturligtvis lite generad av all uppmärksamhet. Jag tänkte visa en bild på honom efteråt, här på sidan, men hur tusan lägger man in bilden?
 
Min egen erfarenhet bygger på arbetsresor på en vecka, tio dagar då vi haft vår katt med. Han och också en lugn och härlig katt, men efter ett par dagar instängd kräver han alltmer högljutt att få gå ut.

Alltså inköptes i höstas ett sele och ett litet koppel som är på rulle (den sorten man ser hundar gå och dra i). Det gick toppenbra fast det är klart att folk ler lite när dom se oss komma. Nästan 100 kg man som är ute och går med en liten abbesinerkatt på ett par kilo.

Det ska väl också tilläggas att det gär fort att gå när katten själv vill, men sen....

Ett helt varv runt hyreshuset brukar ta dryga timmen om katten får bestämma själv. För som alla vet är katter otroligt nyfikna och allt måste stoppas och undersökas. Alla hål, alla stenar och finns det sedan fåglar eller fjärilar ute, ja då kommer man nästan ingenstans.

Sedan som någon sade. Katter tar sig ur allting när dom får för sig det. Trots att vi spänner selen riktigt tajt så vräker han sig ur den när han känner sig fångad. Så sammantaget skulle jag nog inte rekommendera katt med sig på en vandring. Vi tar numera en genväg och lämnar katten på pensionat var tredje gång vi åker och jobbar. Övriga turer fördelar vi med att ta med eller nyttja den snälla dottern som kan komma loss och passa honom.
 
Sedan som någon sade. Katter tar sig ur allting när dom får för sig det. Trots att vi spänner selen riktigt tajt så vräker han sig ur den när han känner sig fångad. Så sammantaget skulle jag nog inte rekommendera katt med sig på en vandring. .

Vi har nog en märklig katt, men han godtar att gå i sele. Och så verkar han tycka om vatten, och plaskade friskt i Gruovejuhke i Hemavan. Tyvärr fick jag krångel med kameran när jag skulle fotografera honom.
 
Tror inte katten miss-tycker, den blir nog inte miss-nöjd.
Om man spinner vidare så miss-tänker jag att du vet vad du gör när du tar med katten, jag har själv haft med en katt när jag tältat, det gick bra.
Miss-taget är väl att man inte kan lugna ner sig o göra som katten, stå still o undersöka omgivningen, utan man vill stressa vidare.

En katt är smartare än en hund, den låter sällan sig läras vissa saker som bara passar människan.
En del av mina katter kan tricks, en kan lyfta vänster tass när jag säger till, en kan lägga sig på golvet på sidan, längre än så har jag inte kommit, men folk blir snopna när dom gör som jag säger.

Bifogar bilder på mina fem, en är huskatt, de andra Maine Coon katter
 

Bilagor

  • PICT0004.jpg
    PICT0004.jpg
    58.7 KB · Visningar: 743
  • 11.jpg
    11.jpg
    47.8 KB · Visningar: 728
  • e.jpg
    e.jpg
    44.9 KB · Visningar: 726
  • Ronja%20rok.jpg
    Ronja%20rok.jpg
    10 KB · Visningar: 713
  • Wenanah%20Q.jpg
    Wenanah%20Q.jpg
    40.1 KB · Visningar: 719
Ja kan man ta hunden med sig in i himlen så ska det väl gå bra med en katt i fjällen hur tokigt det än låter:)
Jag såg på din profilsida att du är både datanörd och "Svart- Extem äventyrare" så du fixar nog både att få in bilder i forumet och att ta med dig en katt i fjällen:).

Christer
 
Katten är en av naturens mest lyckade skapelser. Den är präglad av skönhet och elegans, har en förnämlig hörsel och ett väl utvecklat balanssinne. Att låta den följa med på en fjällvandring, kan ju inte vara något oöverkomligt. Katten kan säkert berika den genom att den står för något slags "paradise lost".
 
Jah hyser vissa farhågor om att trampdynorna på katten inte kommer att hålla för en fjällvandring. Jag föreslår ett inköp av sjumilastövlar.

Thomas
 
Tack, Peter! Detta var nästan övermäktigt, men hur fick Du in bilderna på sidan?


Jo när du skriver ett inlägg så kan du rulla neråt på sidan, då dyker det upp en avlång knapp som heter ; Hantera bifogade filer, klicka där så kan du i din dator leta reda på bilder du har där, på bilden du hittar dubbelklickar du, och sedan "Ladda Upp", sedan stäng, och sedan skickar du in inlägget som du brukar göra.

Du hittar mina katter på våran hemsida www.alhagensmainecoon.com

om du vill titta mera, har du några bilder på Fjällvandrarkatten din ?, det skulle vara kul att se den !
 
Har sett en vandrare i Tyskland som hade med sig sin katt. Hon hade fäst en cykelkorg bak, högt upp på ryggsäcken. På en filt i korgen låg en katt och såg ganska så nöjd ut. Den fick vara med men slapp att gå. Kunde nog sova när den ville och nära till någon att säga till ifall den ville ner. Såg faktiskt ganska så mysigt (men konstigt) ut. Klarar katten bara av tältet (eller tältet av katten...) så kanske det här är en bättre lösning att ha den i sele hela tiden. (Fast man kanske måste koppla den till korgen på något sätt så att den inte drar i väg utan att man märker det...)

Drar man ett myggnät över så borde det bli en ganska trevlig vandringsform för kissen. Undrar hur det skulle funka med något mot regnet...?
 
Har sett en vandrare i Tyskland som hade med sig sin katt. Hon hade fäst en cykelkorg bak, högt upp på ryggsäcken. På en filt i korgen låg en katt och såg ganska så nöjd ut. Den fick vara med men slapp att gå. Kunde nog sova när den ville och nära till någon att säga till ifall den ville ner. Såg faktiskt ganska så mysigt (men konstigt) ut. Klarar katten bara av tältet (eller tältet av katten...) så kanske det här är en bättre lösning att ha den i sele hela tiden. (Fast man kanske måste koppla den till korgen på något sätt så att den inte drar i väg utan att man märker det...)

Drar man ett myggnät över så borde det bli en ganska trevlig vandringsform för kissen. Undrar hur det skulle funka med något mot regnet...?

Menaru så här ?....
 

Bilagor

  • katten.jpg
    katten.jpg
    32.2 KB · Visningar: 893
när du skriver ett inlägg så kan du rulla neråt på sidan, då dyker det upp en avlång knapp som heter ; Hantera bifogade filer, klicka där så kan du i din dator leta reda på bilder du har där, på bilden du hittar dubbelklickar du, och sedan "Ladda Upp", sedan stäng, och sedan skickar du in inlägget som du brukar göra.
Finns det ingen nätbutik som säljer en UL-knapp som kan monteras på valfri utrustning, knappen heter "Hantera bifogade katter". Finns kanske i formaten "Hantera bifogade barn", "Hantera bifogade svärföräldrar" mm... undrar om man måste vara inom täckning för 3G för att det ska funka...
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pqrstuv Vandra med katt Fjällvandring 11
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.