Vad ska jag ha i apotekspåsen?

Sjv utr

Var sjukvårdare på ett jägarförband i lumpen, allt som skulle tas med då gjorde packningen mycket tyngre(typ 10-15 lindor, dropp, blodtrycksmanschett m.m), vilket inte är nödvändigt på civila fjällturer.

-Det viktigaste att ha med sig är utrustning för att få stopp på blodflödet vid eventuell skada. Dvs kompresser och lindor, 2-3 st. (Kan även stabilisera efter stukningar)

-Prio 2 är skavsårsplåster, compeed och leukoplast fixar det mesta, vill man kan man stoppa ned en elastoplast + lite skumplattor också.

-Även ngn desinfekterande salva är bra att ha till sår och blåsor, sedan plåster för att skydda.

-Sen om man vill kan man bära med sig lite smärtstillande tabletter, hudsalva till fotvård, sterila verktyg för punktering av blåsor osv...
 
Re: Re: Varierar

nermander; sa:
Fördelat på 10-15 personer är det inte så mycket, men att EN person skulle kunna råka ut för så pass mycket att allt det där skulle behövas...
Du resonerar lite galet. Naturligtvis kommer man inte att behöva allt det där.. helst vill man ju inte behöva det alls! Men... hur ska man kunna bestämma sig för att den här vandringen ska jag skära mig så då tar man bara med sig plåster eller en annan gång så betämmer man sig för att slå sig i huvet så då tar man bara med sig värktabletter. Självklart kan man inte det! Därför måste man vara rustad för många olika typer av skador och då får man faktiskt också ta med sig lite av varje. det borde du som är scout veta (Var redo!/Alltid redo!)
nermander; sa:
Gör man illa sig så pass mycket att man behöver en stor blodstoppare, då fortsätter man ju knappast?
Det, Peter, beror naturligtvis på var man befinner sig. Om man som jag, brukar ensamvandra, så blir man kanske tvungen att försöka fortsätta trots att man är skadad. Då är det inte så dumt att kunna se om skadan ordentligt. (min sjukvård/medicinpåse väger c:a ett halvkilo, vikt jag gärna bär)

///Claes
 
hm, har jag snappat upp ngt här?

Mina viktigaste sjukvårdsartiklar är
förebyggande åtgärder.

Mot solen: skärmmössa (i Frankrike har folk
ofta något över öronen också). Jag går
ALDRIG med bara armar, men litar
på att benen är tåligare.

Magproblem uppstår i regel
ur smutsigt vatten, antar jag. På min senaste långtur
(31 dagar i Pyreneerna) hade jag med Micopuur eftersom jag visste att vissa områden hade dåligt vatten.
Jag borde haft med en extra (lätt) flaska så
att pillret fått verka i en medan jag använde
den andra.
Alltså en flaska enbart för lägret.
Reningen tar en halvtimme och ger en lätt föga
besvärande klorsmak.


Vid ett par tvivelaktiga tillfällen,
när vattnet rann väldigt långsamt.
räckte det (tydligen)
att uppsöka dess källa.


Jag tror inte jag blir sjuk av kokkärlet som jag
skrubbar ur ordentligt. Jag har ALDRIG diskmedel
på turen. Jag kommer att byta ut mitt slitna nostick-
kärl och försöka få tag i en träsked, vilket
är svårt för en stockholmare i Linköping
(en tesked???? tre skedar???, vi säljer bara
halvdussin, osv.)

Rygg- och fotproblem (ischias, resp. exostoser)
hanterar jag med McKenzie och excentriska övningar
dagligen.

Den näst magen största skaderisken är om jag halkar, snavar, rutschar, vilket kan leda till
stukningar, brott eller vadmuskelreflex med tyåtföljande hälseneruptur. Förebyggande medel är stavar
som jag använder på ett mycket inövat sätt
i brant och lös terräng. Jag är i vissa passager
löjligt (fjolligt?) försiktig!

Sen är det vägval. Jag går inte SÅ mycket
utanför lederna - kartans höjdkurvor får
avgöra om vissa upp- eller nedstigningar
är problemfria (man får ändå sina överraskningar
kan jag lova!)
Det blev väl 2 dagar av 7 i Norge senast,
3-4 av 13 förra året.
Söderut är nästan allt man kan gå (eller ens stå!)
på banat och markerat!

Vad jag har i mitt medicinetui: lite plåster
i olika storlekar, kompresser, sårtvättare,
sax (väger 9 gram tror jag). Jag har inget
mot skavsår, jag får inga.

Jag BORDE
ha något mot stukningar e.d.; senast
tog jag med en elastisk binda som jag
hittade hemma, men jag gissar att tejp
är bättre. Vad ska jag ta om jag tar EN sort?
(nej, jag tänker inte använda den obligatoriska
textiltejpen!)

När mina hälsenebesvär ledde till inflammation
för 2 år sen hade jag med orudis i gelform.

För magens del. Mot förstoppning? Jag får bara förstoppning om jag oroar mig för den saken, så det har jag slutat med. Vandring får magen att röra sig.

Jag har haft diarre fem gånger
på 450 vandringsdagar
och kanske borde
ha något som stoppar upp. TIPS?

Kräkningar eller diarre
föregås ofta av halsbränna, vilket
kan fräta matstrupen illa.
Jag kan ibland få lätta ansatser efter en måltid,
av mat med stark smak, verkar det.
Så mot detta har jag numera medel.

Undras om det är ngt viktigt som saknas.
TIPS??? Vikt
betyder inte så mycket just här, men jag
vill ha en enkel och överskådlig
packning, också.
 
tack för tips i skitsak.

F ö glömde jag en förebyggande åtgärd, nämligen att
trimma packningens vikt (alltid retar det nån).
Taket tycks nu vara 16 kg (vilket innebär
proviant för tio dagar i fjällen, 7-8 söderut).
 
Tejp

Fyra sorters tejp? Kan tyckas mycket, men med kunskap så är det inte så konstigt:

Sporttejp: icke elastisk tejp, utmärkt för att tejpa vrickningar och stukningar, etc. Även för att begränsaa rörelser vid överansträngning.

Leukoplast o.dyl: Elastisk tejp, lämplig som förebyggande för skavsår, kläder, tält,... Ej alls lika bra för stukningar etc.

"Strips", kirurgtejp: Små bitar med väldigt bra klister som är utmärkta att fixa skärskador med, resultatet ofta så bra att ärren i stort sett är osynliga. Små och lätta att ta med.

Vanliga plåster: Är egentligen tejp + kompress i ett, skyddar små sår mot infektion (väldigt viktigt!), och har en klar positiv psykologisk effekt på både stora och små barn. Vattenskyddande och "steriliserande" sorten är praktiska ute i skogen.

Spenförband: Är det samma som Snöggs "UNI bandage"? Är det försett med klister, eller fäster det bara mot sig själv?

Jag kritiserar nuförtiden aldrig någon för att han har för mycket sjukvårdsmaterial med sig: när det väl händer något så går det åt i en rasande fart. Och detta även om man "bara" skall förbinda ett skärsår inför transport till sjukhus.

T.ex. en sak som jag gärna har med mig om vikten tillåter, men som egentligen är helt onödig, är brännskadeförband: en vattenfylld gel som lindrar brännskador. Inte för att man dör om man inte har det, men med det kan man lindra dessa mycket irriterande, plågsamma och vanliga skador. Både på mig själv och andra.

/Jott
 
Dålig-i-magen-tips!

Jasså, man ska äta mediciner från apoteket när man blir dålig i magen? Det brukar inte jag göra:

Hela vitpepparkorn - Ett gammalt dagisfrökenknep. Prova det nästa gång, på mig funkar det jämt! Helt fantastiskt! Det funkar både på lös och hård mage tycker jag. Brukar ta ungefär 10 st och svälja dem med lite vatten.

Underberg - Detta är väl inget för UL-folket, för en liten flaska Underberg väger väl typ 40 gram. Men hursomhelst funkar det toppen när magen är riktigt i olag. Det brukar bubbla till ganska rejält när man svalt innehållet i flaskan, men sen brukar det lugna ner sig ordentligt.

Så mataffären och Systembolaget är de ställen där jag köper magmedicin... Jag börjar tro att jag är en lite främmande fågel här på Utsidan!!

//Frida
 
Re: Tejp

Jott; sa:
Fyra sorters tejp? Kan tyckas mycket, men med kunskap så är det inte så konstigt:

Sporttejp: icke elastisk tejp, utmärkt för att tejpa vrickningar och stukningar, etc. Även för att begränsaa rörelser vid överansträngning.

Leukoplast o.dyl: Elastisk tejp, lämplig som förebyggande för skavsår, kläder, tält,... Ej alls lika bra för stukningar etc.

/Jott

Slutsatsen för min del tycks vara att jag ska ha sporttejp och kanske byta textiltejpen mot
det mera mångsidiga Leukoplast. Förutsatt
då att det senare verkligen lagar kläder, tält,
sovsäckar och vattenflaskor.
 
Re: hm, har jag snappat upp ngt här?

marmotta; sa:
Vid ett par tvivelaktiga tillfällen,
när vattnet rann väldigt långsamt.
räckte det (tydligen)
att uppsöka dess källa.

Det här är det poesipoäng på tycker jag!

Angående Leuko-tejperna så finns det både Leukoplast och Leukofix, och det är Leukoplast (den hudfärgade) som funkar till skavsår och annat. Den följer alltid med (utom senast - ajaj!). Ett helrör Magnecyl-Koffein brus räddar dagen *på riktigt* om man får feber också.
[Ändrat av millimeter 2005-08-14 kl 00:35]
 
Re: Dålig-i-magen-tips!

Aminida; sa:
Jasså, man ska äta mediciner från apoteket när man blir dålig i magen? Det brukar inte jag göra:

Hela vitpepparkorn - Ett gammalt dagisfrökenknep. Prova det nästa gång, på mig funkar det jämt! Helt fantastiskt! Det funkar både på lös och hård mage tycker jag. Brukar ta ungefär 10 st och svälja dem med lite vatten.

Underberg - Detta är väl inget för UL-folket, för en liten flaska Underberg väger väl typ 40 gram. Men hursomhelst funkar det toppen när magen är riktigt i olag. Det brukar bubbla till ganska rejält när man svalt innehållet i flaskan, men sen brukar det lugna ner sig ordentligt.

Så mataffären och Systembolaget är de ställen där jag köper magmedicin... Jag börjar tro att jag är en lite främmande fågel här på Utsidan!!

//Frida
Nejdå, här finns alla sorts fåglar;-) Imodium är ett paniknödstopp, dvs. om du drabbas av rännsk*ten. Då hjälper inte pepparkornen på samma sätt. Vill du ha ett nödstopp som är mer naturellt, går det även att svälja kolbitar. Krävs dock ganska många sådana. Underberg kanske också fixar det, men det vet jag inte.

Raskesven
 
Sen tvivlar jag på att de här "naturmedicinerna"
fungerar som syrablockerare. Jag tar halsbrännan
på större allvar än rännskitan som ändå går över på
en eller två dagar i regel.

Det värsta, och mest oroande, jag varit med
om är när jag blev så sjuk på en campingplats
att jag tömde mig totalt i bägge ändar.
Jag försökte förstås dricka, men kunde inte behålla
det utan både sket och spydde vatten.
Lyckligtvis gick detta akuta tillstånd över
rätt fort.
 
marmotta; sa:
.....
Det värsta, och mest oroande, jag varit med
om är när jag blev så sjuk på en campingplats
att jag tömde mig totalt i bägge ändar.
Jag försökte förstås dricka, men kunde inte behålla
det utan både sket och spydde vatten.
Lyckligtvis gick detta akuta tillstånd över
rätt fort.
Jag råkade ut för motsvarande i Ammarnäs. Fick inte behålla ens Imodium första försöket. Som tur var fick jag ner den och fick behålla den bara timmen innan bussen kom. Tack för det, annars hade det troligen blivit en helt olidlig bussresa.

Imodium har jag med främst för om man drabbas av något ute i busken. Men hittills har jag bara blivit sjuk när civilisationen nåtts efter en vandring. I Ammarnäs tror jag det var en dålig köttbit. Vandrarkumpanen drabbades av motsvarande i Särna, efter en kebab.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
horizon Vad ska jag äta? Fjällvandring 7
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
petratetra Ska jag våga byta känga??? Fjällvandring 10
Hur ska jag hitta en resa? Fjällvandring 0
Kilsbergarn Gröna Bandet ska börja tillåta etappvandringar Fjällvandring 18
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
anle Fjälleder ska rustas upp (och läggas ned) Fjällvandring 8
slugg Ska Vandra i Bhutan och Nepal! Fjällvandring 1
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
idaleck Vilket tält ska vi välja? Fjällvandring 1
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
Traneving Hur ska bästa möjliga vandringsled se ut? Fjällvandring 45
Joakim Ambrosson Ska du till Keb/Jotun 18-27:e juli? Fjällvandring 2
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Fler som ska till Jotunheimen i augusti? Fjällvandring 7
JockoK Var ska man börja? Fjällvandring 9
stinaL Ska till saltaloukta i sommar- något att tänka på... Fjällvandring 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.