Mountainbike i väglös terräng

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2016-10-14, 09:26
GladeVandraren GladeVandraren är inte uppkopplad

fråga Byta cyclocross till MTB styre?

Har en Cannondale CaadX 105 cyclocross där jag skulle vilja byta dess drop styre mot ett Mtb dito. Är inte särskilt hemma på cyckelutrustning, så jag skulle tacksamt ta emot tips om passande modeller och ställen att inhandla det på.

Fungerat på någon bullhornvariant, då tidigare MTB-aktiga cyklar jag haft varit med styren av den modellen.
Svara med citat
Gammal 2016-10-14, 10:52
thureb thureb är inte uppkopplad

Skulle föreslå att du säljer cykeln och köper motsv cykel med mtb/hybrid/pendlarstuk i stället.
Du måste byta växel och bromsreglagen och kanske även styrstången för att få till det med mtbreglage.

En annan variant är att helt enkelt kapa bockstyret under orginalväxelreglagen. Billigt och rätt funkis.

Thure
Svara med citat
Gammal 2016-10-14, 11:04
Jeankenneth Jeankenneth är inte uppkopplad

Antar att du i så fall siktar på att byta växel och bromsreglage, det kommer bli rätt konstigt att behålla de befintliga 105-reglagen. Du behöver:

-Styre, kolla diametern på styrstammen
-Handtag
-Växelreglage, skulle säga att det mesta funkar, det måste dock stämma med antal växlar, 2x10 antar jag du har
-Bromsreglage, tänk på att de måste vara för cantileverbromsar, det är olika utväxling mot vanliga v-bromsar
-Troligtvis räcker inte växel och bromsvajrarna så de kan du åka på att byta, beror nog lite på hur brett styret är

Vill du gå på djupet så finns det en del cykelforum
Svara med citat
Gammal 2016-10-14, 14:35
tomhylsan tomhylsan är inte uppkopplad

Nishiki har en uppsättning hybridcyklar med låg vikt, smala däck, bra komponenter och rakt styre. Det finns en modell med 105-komponenter och rakt styre.
Svara med citat
Gammal 2016-10-15, 00:27
niking niking är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av GladeVandraren Visa inlägg
Har en Cannondale CaadX 105 cyclocross där jag skulle vilja byta dess drop styre mot ett Mtb dito. Är inte särskilt hemma på cyckelutrustning, så jag skulle tacksamt ta emot tips om passande modeller och ställen att inhandla det på.

Fungerat på någon bullhornvariant, då tidigare MTB-aktiga cyklar jag haft varit med styren av den modellen.
Varför vill du ha ett rakt styre?
/Niklas
Svara med citat
Gammal 2016-10-15, 12:26
Odae Odae är inte uppkopplad

Det borde gå att byta bromsarna till v-bromsar istället för att använda cantilever reglage. Då kan du använda vanliga mtb broms reglage. Då behöver du dock även byta bromsvajrar och höljen då de gamla är för korta. Kolla bara så att ramens geometri funkar med rakt styre. Ofta vill du ha en kortare ram med bockstyre. Jag har försökt att byta från rakt till bockstyre ett par gånger på mtbs. Det har dock alltid resulterat i en cykel som betett sig ganska illa
Svara med citat
Gammal 2016-10-15, 14:38
Arneri Arneri är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Odae Visa inlägg
Kolla bara så att ramens geometri funkar med rakt styre. Ofta vill du ha en kortare ram med bockstyre. Jag har försökt att byta från rakt till bockstyre ett par gånger på mtbs. Det har dock alltid resulterat i en cykel som betett sig ganska illa
Jag tror också att tyngdpunkten kommer skjutas långt bak på cykeln såvida en väldigt lång styrstam används.
Kan bli ganska obehagligt att svänga på grusvägar etc med lågt tryck på framhjulet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:00.