Bensinkök (eller multifuel)

Det runda vinskyddet

Jag använder det runda vindskyddet med hål i som en reflektor.

Innan du fäller ut benen på ditt kök så veckla ut det runda skyddet och trä alla tre benen igenom hålet, nu kan du fälla ut benen ( det kan ta emot lite) och nu har du fått en reflektor som ser ut att inte gå att ta bort.

Jag brukar använda min multi-disk som underlägg för att inte köket ska sjunka i snön
 
MF & MFE har rensnålen monterad på univeralvektyget. Persiennlins stump mellan pumpen och universalverktyget. Klarare nu?
//J

Själv brukar jag ha universalverktyget liggande i blixtlåsfickan i den medföljande förvaringspåsen tills det är dags för användning (kanske 1-2 ggr/år). Då är det inte i vägen och risken att tappa bort det är minimal.
 
MF & MFE har rensnålen monterad på univeralvektyget. Persiennlins stump mellan pumpen och universalverktyget. Klarare nu?
//J

Jaså, var det så enkelt! Jag trodde att du hade några hemliga rensningsknep för dej och kunde inte förstå var linan kom in. Ska genast skaffa en periennlinestump, eller kanske lämna mf hemma och köra med Svea istället, inbyggd rensnål!
 

avslutad210712

Gäst
Kan jag ha pumpen monterad i bränsleflaskan under hela färden, eller kan den skadas på något sätt? Eller läcker den kanske? (Omnifuel)

HåkanF

Har alltid pumpen monterad och för att skydda framförallt gängorna brukar jag lägga silvertapesrullen runt pumpen.
 
Omnifuel <3 Vindsäck = sant ?

Äntligen har jag haft chansen att använda mitt Omnifuel under lite besvärligare förhållanden! Jag och kompis A var ute tre dagar på myrar och i skog runt Säfsen. Duktigt med blåst - precis som vi önskat. Vi fick därför möjlighet att träna på att använda köket i ganska besvärliga situationer.
Vi fick också anledning att använda oss av vindsäck - något som också kräver en hel del övning i stark blåst.

MEN - kombinationen av dessa kändes inte helt självklar. Ett Trangia har jag vid flera tillfällen tänt och lagat mat på innne i en vindsäck, men med Omnifuel vågade jag inte. Det har ju skrivits en del i liknande trådar om problem som kan uppstå med bl a Omnifuel, med bl a pysande bensin. Inga av dessa problem har jag haft. Följer man instruktionen så fungerar det klanderfritt - utom på en punkt. Jag tycker att det flammar upp aningen okontrollerat just när man öppnar kranen. Instruktionen säger att man ska släppa på bensin i 2 sekunder till förvärmning. Kan detta minskas? Vad blir egentligen effekten om man släpper på för lite? Det kommer kanske inget pysande... Och? Hur lång tid bör jag vänta innan nästa försök?

Jag är tacksam för all tänkbar information.

HåkanF
 
Jag tycker att det flammar upp aningen okontrollerat just när man öppnar kranen. Instruktionen säger att man ska släppa på bensin i 2 sekunder till förvärmning. Kan detta minskas? Vad blir egentligen effekten om man släpper på för lite? Det kommer kanske inget pysande... Och? Hur lång tid bör jag vänta innan nästa försök?


HåkanF

Om du släpper ut mindre bensin till förvärmingen så hinner brännaren inte bli riktigt varm och kommer brinna dåligt, hosta och krångla. Är det kallt så släpper jag hellre på lite mer än i 2 sek för att brännaren ska bli ordenligt varm. Slocknar brännaren så ska du egentligen vänta till den kallnat och börja om från noll. Om jag vet att brännaren är varm, men lågan kanske blåst ut så kan jag ibland bara sätta dit en tändsticka och öppna kranen.

Jag skulle inte köra bensinköket i vindsäck.
 
Det senast vill jag oxså understryka, kokplats utomhus eller om du grävt en rejäl fotgrop under vindskyddet i botten av det men aldrig i en vindstäck. Det är för trångt, ni är för beroende av säcken och det är allmänt mickligt samt utsatt.
I vindsäcken kommer istället thermosen till sin rätt....
//J
 
Jag använder det runda vindskyddet med hål i som en reflektor.

Innan du fäller ut benen på ditt kök så veckla ut det runda skyddet och trä alla tre benen igenom hålet, nu kan du fälla ut benen ( det kan ta emot lite) och nu har du fått en reflektor som ser ut att inte gå att ta bort.
Efter kontakt med Primus: Visst hade du rätt Skattletaren!

HåkanF
 
En polare har ett MSR XGK EX och skryter mycket och gärna om det. Men han får inte till användningen riktigt. När han ska t.ex koka vatten eller använda köket över huvud taget så har han problem med att hålla lågan uppe. Lågan hostar och fräser, och inte lite heller. Jag skulle säga att det är 2-3 ggr i sekunden som lågan ser ut att stanna upp och sen börja i en himla takt. Det fräser en stund och sen slocknar det helt och han har svårt att tända upp igen.
Nu till grejen; han envisas med att använda sig av bränslen så som T-röd och tenol. Är det det som spökar? De gånger han provat har det varit vinter med temperaturer kring kanske så lågt som runt noll. Det är väl också en grej då spritbränslen inte är nåt vidare när det är kallt?
Han säger att det borde funka med t-röd osv för att det var ett dyrt (bra) kök.
Jag säger: köp heptan el liknande, bensin..
Jag använder mig av heptan till mitt Primus Multifuel och det har inte varit några problem.
Nu blev det sjukt lång text men frågan är alltså:
Om han använder bensinbränsle, funkar det bättre då?
Kan tillägga att jag inte har nån erfarenhet eller nåt så jag vet inte
 
Det går att elda många bränslen men som alltid vid all förbränning skall choken vara rätt. Har han rätt munstycke för sprit?
Fotogen och bensin har ungefär samma värmevärde. Det eldar man normalt med. Diesel och Wiskey har betydligt lägre .........
Bara för att det är ett dyrt och bra kök behöver det inte brinna bra vid varje choke......
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
patrix Helios Jetboil eller bensinkök? Kök och brännare 8
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
egh01 Bensinkök - ökad risk vid sträng kyla? Kök och brännare 34
Livetiskuggan Bensinkök Kök och brännare 19
Bulgakov Bensinkök från dx.com Kök och brännare 1
thureb Köpvärt bensinkök? Kök och brännare 2
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
Collin Bygga bensinkök? Kök och brännare 16
scew Bensinkök i tältet??? Kök och brännare 9
tango samma flaskgänga till alla bensinkök? Kök och brännare 2
CrossM Olyckor med bensinkök? Kök och brännare 8
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
justsafe Titankärl eller aluminiumkärl? Kök och brännare 20
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.