2-3 personers kupoltält sökes

hur skulle det va felsytt?
SafeSurfer köpte ett Nusku våren 2012 där innertältsgolvet var så hårt spänt i ena hörnet/sidan att spännet gick av.
Jag har haft liknande problem på ett Nusku av 2010 års modell, men det mesta gav med sig rätt snart så att det inte var så stort problem, men innertältsgolvet hängde alltid lite i luften på ena sidan. Hade jag vetat det från början hade jag varit mycket mer försiktig med tältet från början innan det har töjt sig lite.

Fast det kanske är så Nusku är konstruerat, snarare än att det skulle vara tillverkningsfel.
 
..
Jag har det gröna och det är gult innertält i det. såg att någon ville ha det oranga tältet. Jag personligen har inte testat det oranga men tycker att kombo grönt tält och gult inner ger ett behagligt ljus. Inner tältet gör att det inte känns mörkt medan ytterdukens mörka gröna färg stänger ute omvärlden
...
Jag har också haft ett Nusku 3P av lite äldre modell (2010) som hade grönt yttertyg och gult innertält. Tycker också det ä en perfekt kombination!

Tyvärr verkar Marmot ha frångått det från 2012 och kör nu med grått innertält på de gröna Nusku-tälten och dessutom verkar det vara en ännu mörkare nyans av grönt i yttertältet, nästan svart. Det verkar lite väl omysigt och mörkt.

Det är ett par skillnader till mellan Nusku 2011 och 2012/2013:
2011: På det orange tältet är absiderna gula och tältsidorna röda. Från 2012 är det tvärtom.
2011: På det gröna tältet är absiderna ljusgröna och tältsidorna mörkgröna. Från 2012 är det tvärtom
2011: På det gröna tältet är innertältet orange. Från 2012 är det grått.
2011: Tältpinnarna är röda. Från 2012 är de gula/mässingsfärgade.
2011: Dörren till innertältet öppnas åt vänster (den vertikala delen utan dragkedja är till höger). Från 2012 är det tvärtom.

Nån som har ett Nusku från 2012-2103 som kan bekräfta att det är så i verkligheten också och inte bara på Marmots bilder?
 
SafeSurfer köpte ett Nusku våren 2012 där innertältsgolvet var så hårt spänt i ena hörnet/sidan att spännet gick av.
Jag har haft liknande problem på ett Nusku av 2010 års modell, men det mesta gav med sig rätt snart så att det inte var så stort problem, men innertältsgolvet hängde alltid lite i luften på ena sidan. Hade jag vetat det från början hade jag varit mycket mer försiktig med tältet från början innan det har töjt sig lite.
Jaha, jo, jag köpte ett Nusku 2p i höstas 2012 och två av hörnerna är sydda utan marginaler så det vart knepigt att sätta upp. Det fungerar såklart som det är, men jag gjorde ett par förlängningar på 10cm sedan var problemet löst.
 
Jaha, jo, jag köpte ett Nusku 2p i höstas 2012 och två av hörnerna är sydda utan marginaler så det vart knepigt att sätta upp. Det fungerar såklart som det är, men jag gjorde ett par förlängningar på 10cm sedan var problemet löst.
Låter intressant! Men tappar du inte möjlighet att lätt kroka i och ur innertält samt footprint med din förlängning? Har du möjlighet att lägga upp en bild?
 
Jag tror att prisskillnaden till stor del beror på olika löneläge i Estland och i Kina.

Till viss del, kanske. Men minimilönerna i Kina har ju ökat dramatiskt de senaste åren (10-20% per år, beroende på region) så det kan inte vara hela förklaringen. Många företag flyttar produktionen från Kina numera, eftersom det börjar bli för dyrt att tillverka där.

/Mats
 
Låter intressant! Men tappar du inte möjlighet att lätt kroka i och ur innertält samt footprint med din förlängning? Har du möjlighet att lägga upp en bild?

http://s22.postimg.org/3s7spz0ep/nuskuadd.jpg
Som du ser är det tältpinnens fäste som hamnar längre ut, den kan sedan justeras från 10 till 2-3cm från original. innertältet sitter lite slackare så det går att kroka ur ännu lättare.. footprint har jag inget att prova med.
 
O ja fast jag har bara använt det 5-10 nätter så det är ingen lång erfarenhet jag har. Är grymt nöjd med tältet fast eftersom jag mestadels tältar själv så kommer jag försöka byta ut det mot ett mindre. Är som att ha med sig ett vardagsrum ut i skogen :) Det som är bäst är den otroliga takhöjden vilket gör det mycket praktiskt både vid regniga dagar när man mestadels kanske är inomhus samt när man ska byta om eller dona med annat..

Det som är sämst är linsträckarna och markpinnarna. Jag har köpt nya för de var verkligen värdelösa enligt mig.

Mvh // Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Ainon 1-2 personers tält för fjällvandring Bo och sova 7
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
pajaflow Kupoltält ? Bo och sova 6
Gillen Tältfråga (kupoltält). Bo och sova 25
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Gråbuse Vilket kupoltält för kajakning+vandring? Bo och sova 8
utesälen Pulkapåse till kupoltält Bo och sova 5
TheDude Från tunneltält till kupoltält? Bo och sova 18
medic kupoltält Bo och sova 2
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
anna.kristiansson 3-pers kupoltält till paddling? Bo och sova 12
hbgsnix Kupoltält Roskilde (Biltema) Bo och sova 10
akta 2p Kupoltält med absid Bo och sova 8
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
flygare69 Vilket kupoltält? Bo och sova 34
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
EagleOwl Självstagande kupoltält på klippor, 2p med hund Bo och sova 6
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
tobielis Kupoltält från Holmeslet Bo och sova 7
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 49
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 9
Fibbe Tips på kupoltält! Bo och sova 6
ebba00 tips på kupoltält Bo och sova 11
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
Kupoltält... Bo och sova 6
Kroppe 3-mans kupoltält? Bo och sova 3
karlsson Everest Hexagon kupoltält någon? Bo och sova 0
stina30 Tunneltält eller kupoltält Bo och sova 2
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
Karolina P Info om äldre Saitaris sökes Bo och sova 6
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
SonnyS Köpråd sökes! Tält i 2000kr-klassen. Bo och sova 6
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Viktorious Lättare 3-manna tält 4-säsongs sökes Bo och sova 14
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
Teknikern Extremsovsäck sökes. Bo och sova 34
mål skåne: plats sökes för uppställning av kåta, nära lund/malmö Bo och sova 0
jacke81 Tvättlapp på Marmot hydrogen sökes Bo och sova 4
Tennknapp Sökes lång sovsäck Bo och sova 4
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
Lejonen Tältplats sökes! Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.