Kupoltält

En dum fråga från en som inte använt kupoltält så mycket. Ni som har kupoltält som t ex Haglöfs eller Marmot eller TNF eller alla andra.

Hur lagar man mat myggfritt på sommaren? Finns det något av dessa tält som har tillräckligt stor absid med myggnät så man kan göra det? Jag tycker det är skönt att kunna minimera myggantalen när jag äter :)

Och om det störtregnar och tex ryggan inte för plats i absiden? Tar ni i den i innertältet eller låter ni den ligga utanför tältet. Hur skyddar ni ryggan då ?

Ni som har tält där man sätter upp innnertältet först och sen yttertältet. Hinner inte innertältet bli blött innan yttertältet är på plats.

Vad är fördelarna med dessa typer av kupoltält? Eftersom marmot, macpac, Bibler, TNF, Mountain Hardwear alla kör med denna konstruktion så måste det finnas något bra jag har missat eftersom de är så populära.

// E //
[Ändrat av E-man 2004-03-22 kl 12:50]
 
Det finns väl bara ett par fördelar med kupoltält men å andra sidan så kan de fördelarna i vissa fall vara helt avgörande.. Fördel nummro uno, självstagande.. Fördel nummro secondo, du behöver inte tänka så mycket på vindriktningen.. Så vill du ha ett självstagande tält med enorm vindtålighet så är kupoltältet ett ypperligt val..
 
Jo det är mycket för "takhöjden" och vindtåligheten jag tittar på kupoltälten. Det jag funderar på mest är just vart man gör av utrustningen eftersom de flesta (alla?) kuoptält saknar en stor absid som tunnetälten har.

// E //
 
E-man; sa:
Jo det är mycket för "takhöjden" och vindtåligheten jag tittar på kupoltälten. Det jag funderar på mest är just vart man gör av utrustningen eftersom de flesta (alla?) kuoptält saknar en stor absid som tunnetälten har.

// E //

De flesta tunneltält är stabila nog att tillgodose dina behov gällande vindtålighet, det gäller bara att tänka en gång extra vid uppsättning.. Jag har varit inblåst i orkanvindar i ett tunneltält utan problem..

Jag har själv ett kupoltält som jag e grymt nöjd med, absiden rymmer inte något annat än just ryggorna.. Nu har det blivit diskussion hemma för att hundarna skall kunna få följa med och sova i absiden, det lutar nog åt ett tunneltält tror jag.. Annars så gillar jag kupolarna!!
 
kupoltält

Hej!
Har ett tnf mountain 25 (för 2+ pers)och ska försöka svara på dina frågor:

1.
//Hur lagar man mat myggfritt på sommaren? Finns det något av dessa tält som har tillräckligt stor absid med myggnät så man kan göra det?

Om absiden är tillräcklig stor så att man vill laga mat iden så är det bara att stänga ingången i yttertältet så slipper man myggen. sen att absiden blir full av kondens är en annan sak. Jag har inte haft några problem med att laga mat i tältet, på vintern kan man ha köket i innertältet

2.
//Och om det störtregnar och tex ryggan inte för plats i absiden? Tar ni i den i innertältet eller låter ni den ligga utanför tältet. Hur skyddar ni ryggan då ?

Om ryggsäcken inte får plats i absiden eller om man inte vill ta in den i innertältet (kräver lite plats) så får man lägga den utanför med ett regnskydd på, och ett sånt brukar jag ha när jag vandrar för att skydda packningen mot regn.

3.
//Ni som har tält där man sätter upp innnertältet först och sen yttertältet. Hinner inte innertältet bli blött innan yttertältet är på plats.

Ju mer man använder sitt tält desto snabbare blir man på att resa det och jag har inte haft några problem med att innertältet skulle bli särskilt blött. Självklart kan det bli blött om man sätter upp det i spöregn och är långsam. Ett sätt är att lägga ut innertältet och bre yttertältet ovanpå medan man lirkar in bågarna. kanske lite bökigt men då blir innertältet inte blött. Sen torkkar ju innertältsväven snabbt när man är i tältet

4.
//Vad är fördelarna med dessa typer av kupoltält? Eftersom marmot, macpac, Bibler, TNF, Mountain Hardwear alla kör med denna konstruktion så måste det finnas något bra jag har missat eftersom de är så populära.

Den största fördelen enligt mig är vindtåligheten, att man inte behöver ut och flytta tältet mitt i natten för att vinden har vridit. Jag var vid kebnekaise 2001 tillsammans med folk som hade alla möjliga tält och i de vindarna som rådde fick samtliga keron och nallotält böjda bågar, ett keron gt fick en bågkanal söndersliten. När detta hände låg jag i mitt tält och hörde vinden vina runt det som om det var ett flyttblock. Så stabilt kändes det.

Men det är tungt...

lycka till med tältplanerna!

Nils
 
E-man; sa:
Eftersom marmot, macpac, Bibler, TNF, Mountain Hardwear alla kör med denna konstruktion så måste det finnas något bra jag har missat eftersom de är så populära.

Att amerikaner använder sig av en teknisk lösning betyder ju inte alltid att den är särskilt bra... :)
I så fall skulle vi ju fundera på att använda gallons, miles och pounds. Och köra omkring i jättestora bränsleslukande traktorer till bilar mitt i stan(vänta... det gör vi ju!)

Ärligt talat så beror likheten i konstruktion hos de amerikanska tälten enligt uppgift på att det är samma snubbe som ligger bakom dem alla, och att ett löst regnskydd är väldigt praktiskt där regn är undantagsvädret. Inte som här hemma, alltså.
 
Fjällräven alu popout III (sent 80-tal)

Ett av minusen med det kupoltält jag har använt var just att man först reste innertältet och sedan spände fast yttertältet, inte så kul när det regnade men efter ett tag fick man upp snitsen gick det jäkligt fort!

vikten ca 3.5 kg var inte så farligt för ett fyrsäsongstält för tre pers.

Fördelen med tältet var två mycket stora absider att laga mat i förvara packning mm, när jag har hade med tältet på vandring sov vi två st (var sin absid och ingång) i det med gott om plats (tre hade varit trångt). När man var iväg på konserter, dragrace i Mantorp od sov vi både tre och fyra i tältet, sommar och ingen packning, ville man flytta tältet var det bara att lyfta och gå i väg, behövdes inga linor eller tältspik, de som hade ryggåstält var lagom glada åt alla som snubblade över tältlinora och rev deras tält...
 
-Patric-; sa:
Mezzner; sa:
Hilleberg har två kupoltält med absider; Tarra och Saivo.

det e klart att det måste finnas lite saklig hilleberg-reklam i varenda tälttråd..

Hmm... är det inte just såna där kommentarer som får "alla" tälttrådar att utarta. Fler förslag på andra fabrikat på kupoltält med absid vore i det här fallet medicinen mot ensidigt märkestjat.

Nu bidrar jag också till detta men jag undviker att skriva det fabrikat som verkar ha sån dramatisk effekt på många(?) forumbesökare. Dessutom kan jag säga att mitt gamla Keron har visat trista åldringssymtom i golvdukens beläggning som gjort mig besviken. Annars duger det väl.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
pajaflow Kupoltält ? Bo och sova 6
Gillen Tältfråga (kupoltält). Bo och sova 25
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Gråbuse Vilket kupoltält för kajakning+vandring? Bo och sova 8
utesälen Pulkapåse till kupoltält Bo och sova 5
TheDude Från tunneltält till kupoltält? Bo och sova 18
medic kupoltält Bo och sova 2
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
anna.kristiansson 3-pers kupoltält till paddling? Bo och sova 12
hbgsnix Kupoltält Roskilde (Biltema) Bo och sova 10
akta 2p Kupoltält med absid Bo och sova 8
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
flygare69 Vilket kupoltält? Bo och sova 34
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
EagleOwl Självstagande kupoltält på klippor, 2p med hund Bo och sova 6
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
tobielis Kupoltält från Holmeslet Bo och sova 7
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 9
Fibbe Tips på kupoltält! Bo och sova 6
ebba00 tips på kupoltält Bo och sova 11
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
Kupoltält... Bo och sova 6
Kroppe 3-mans kupoltält? Bo och sova 3
karlsson Everest Hexagon kupoltält någon? Bo och sova 0
stina30 Tunneltält eller kupoltält Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.