Kupoltält...

Guest

Gäst
Hej friluftsvänner!!

Jag skulle vilja ha era synpunkter på dessa tält:

* Hilleberg Staika
* Hilleberg Niak 2
* Hilleberg Unna 1+
* Fjällräven Domer 3
* The North Face Harrier 2


Det ska främst användas vid paddling i skärgård vår/sommar/höst. Vid enstaka tillfällen även vid fjällvandring, då sommarfjäll.
Jag behöver synpunkter på kvalité, komfort, hur lätt att sätta upp tältet är etc.

Jag funderar även på det här med absider och matlagning. Är absider något som man bör satsa på med tanke på matlagning vid regn, blåst mm ? Hillebergs Unna verkar vara väldigt "basic"..och det känns skönt tycker jag. Där finns dock inte absider. Kanske man kan lösa matlagningen ändå på ett bekvämt sätt!?

MVH
Jonas
 
Harrier - mina erfarenheter

Här kommer mina kommentarer till ett tälten du nämner, TNF Harrier:

Vi äger ett sådant sedan förra sommaren. Vi har främst använt det för paddling i Stockholms skärgård och är på det hela taget mycket nöjda.

Bra saker:
- Helt självstagande
- Utmärkt ventilation genom stora myggnätspaneler i innertältet, som man kan stänga till helt med blixtlås.
- Ganska högt i tak
- Verkar vara bra kvalitet på väv, stänger och sömmar
- Trevlig färg, som ger ett behagligt ljus i tältet
- Skönt med varsin ingång


Mindre bra saker:
- "Amerikansk modell" med yttertält som sätts dit separat, vilket försvårar uppsättningen. Detta kräver lite tillvänjning.
- Ganska små absider (jag har inte lagat mat i dem). Det bidrar i och för sig till tältets ganska anspråkslösa yttermått, som gör det lätt att hitta tältplats.
- Stormklaffen över ingångarnas blixtlås fastnar i blixtlåset, kräver två händer
- Vassa tältpinnar
- Väl korta tältlinor
- Väl stor glipa mellan yttertältduk och mark (vilke tdock bidrar till den förnämliga ventilationen)


Enligt min hushållsvåg är vikten "fulltankat" 3152 gram. Utrymmet räcker gott för två.

Vi valde mellan Hillebergs Staika (som kanske är det populäraste paddlartältet på marknaden) och TNF:s Harrier. Det som fällde avgörandet i vårt fall var priset. Staikat kostade (då) knappt 6000:- och Harrier 3700:-. Vårt tält har silkonbelagd nylon i yttertältet, det finns visst också en något billigare variant med yttertält i polyester.

Sammanfattningsvis tycker jag att Harrier är väldigt mycket tält för pengarna och lämpar sig synnerligen väl som paddlartält.

Hälsningar
//Per
 

Guest

Gäst
Tack Per för ditt engagerade svar. Priset är naturligtvis en faktor..men kvalitét väger ändå tyngre för mig. Ett tält ska man förhoppningsvis ha under många år och då vill man kunna lita helt och hållet på sitt det. Men jag tror nog att Harrier har tillräckliga kvalitér för mina behov. Jag ska ta en titt på det. Tack igen för ditt svar!!
 
Hilleberg - bäst!

Var försiktig med TNF...

...även om jag inte har personlig erfarenhet av TNF så vill jag bara varna för tältkonstruktioner där man inte kan sätta upp yttertältet separat-INNAN- innertältet!

Denna lilla miss gör att det är mindre lyckat att slå upp/ta ner tältet när det regnar....vilket naturligtvis är just då man vill göra det :). Med Hillebergs lösning kan man slå upp yttertältet först/separat och använda det som ett stort rast/regnskydd och sedan sätta dit innertältet när man vill gå och lägga sig. På omvänt sätt kan man sedan packa ner innertältet före yttertältet och på så sätt hålla det (...för att inte tala om all annan packning och dig själv) torrt.

Särskilt i våra regntunga fjäll förstår jag inte hur man kan klara sig utan denna lösning.

Mina erfarenheter sträcker sig till Hilleberg (Akto, Nallo, Staika och Niak). Beroende på situationen så kan jag varmt rekomendera allihopa!!

Du skriver inte hur många ni är som ska använda tältet (...men jag antar 2 pers).

Glöm Unna!! Möjligen som en-mans-tält där minimal vikt är viktigast. Utan absid trasslar du till det ordentligt för dig...och om man är två...suck.

Om du paddlar mycket så antar jag att du vill hålla dig till självstagande tält. Alltså, Staika eller Niak? Jag har just nu ett Niak och är mycket nöjd. I år var vi två pers 10 dagar i Sarek och vi stortrivdes med vårt tält...men...om inte vikt (...och i viss mån pengar) är väldigt viktigt så skulle jag uppskatta de större utrymmena och de dubbla utgångarna/absiderna i Staika.

Ett tips är att maila till Hilleberg ( tentmaker@hilleberg.se )...be om deras "outletlista" så kan man köpa lätt begagnade tält direkt av dem.

Lycka till

//Mx2
 

Guest

Gäst
Tack för dina synpunkter Mx2!!

Innerst inne vet man nog själv "svaret" på sina frågor :)

Jag kommer alldeles säkert att paddla ensam för det mesta eftersom enstaka övernattningar/helgturer i skärgården kommer att vara det primära för mig. Det innebär att ett självstagande kupolttält är att föredra. Hilleberg känns tryggt att äga om man tältar mycket. Främst har jag tittat på just Staika och Niak. Enkelheten är viktig för mig. Därför har jag försökt rannsaka mig själv i mitt val och börja titta lite på Unna. Jag känner nog att det kan bli aningen litet och särskilt då det faktiskt kan hända att man inte paddlar ensam. Då är det ju "kört" med ett Unna. Absider vill man nog trots allt ha.

Niak verkar vara ett upperligt tält till mina behov men tyvärr är det inte helt självstagande. Detta är kanske inte något större problem..men ändå :)
Staika är vad jag förstår ett säkert kort för paddling i skärgård. Rymligt..har absider..helt självstagande..etc. Genast blir det dock något dyrare..mer vikt..lite omständigare uppsättning osv. Så..jag är helt enkelt lite kluven här. Staika eller Niak? Niak eller Staika? Så det jag sa i början (att man egentligen vet svaret själv) tar jag nog tillbaka nu :)

Tack för tipset med begagnat från Hilleberg. Ska ta och kolla upp det!!

Bästa hälsningar
Jonas
 
Unna...

Du verkar ha bestämt dig för att välja bort Unna, men eftersom ingen tagit upp den modellen vill jag ändå slänga in några goda ord om tältet:

Jag har bott i Unna på 5 fjällvandringar varav den längsta 18 dagar. En av vandringarna ägde rum på vintern och innebar regelrätt snötältning.

Den lilla triangeln utanför ingången är stor nog att rymma en riktigt fullpackad långturssäck + sura kläder. På vinterturen körde jag in pulkan där utan problem. Matlagning sköts enkelt från innertältet. Om det är busväder lossar man innertältet vid ingången och ställer köket längre in. Jag har satt en liten snörstump med ett spänne i hörnet för att underlätta detta och det tar max 5 sekunder att röja undan/återställa.

Unna är 110 cm brett vilket ger plats för två thermarest bredvid varandra. 2 personer kan alltså sova där men det blir naturligtvis trångt. Kondensen är inget problem vid tältning i öppet landskap sommartid men vid vintertältning blir det frost inuti tältet eftersom man gärna skyfflar upp lite snö på kanterna.

Vid tältning i fuktig och vindstilla skog blir det kondens. Den enda takventilen räcker då inte riktigt till.

Unna är busenkelt att sätta upp, ca 2-5 minuter (det senare om det blåser) och tar upp mycket liten plats.

Med de kraftigare stängerna (9,5 mm) blir tältet stabilt och tyst även i hård vind. Ett minus dock för hättan som kan fladdra lite.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med mitt Unna. Det ger bra skydd och har alla basfunktioner samtidigt som det är mycket litet och enkelt att sätta upp.

/J.
 

Guest

Gäst
Tack J för dina synpunkter på Unna!

Unna låter otroligt praktiskt och lätthanterat. Det verkar dessutom fungera bra att laga mat i innertältet vid busväder. Då det är helt självstagande är det ju kanon vid tältning på kala klippor, vilket jag kommer att göra mkt ofta. Den enda nackdelen är att det kan uppstå situationer då man är två som ska ut och paddla/vandra och då behöver man ett större tält än Unna. Beslutet måste nog ligga där först och främst. En eller två personer!? Det måste man ta ställning till i första hand.

Staika verkar dock vara det ultimata tältet om man bortser från dess vikt. Vid paddling gör detta trots allt inte så mycket, men vid ensamvandringar känns det klart desto mer. Det lutar trots detta åt Staika..men jag ska naturligtvis beakta Unna och även Niak. Det blir till att helt enkelt prova att slå upp dessa i någon butik eftersom man då troligtvis får en speciell positiv känsla för något av tälten.

Tack än en gång J för ditt inlägg på tältfronten!!

MVH
Jonas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
pajaflow Kupoltält ? Bo och sova 6
Gillen Tältfråga (kupoltält). Bo och sova 25
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Gråbuse Vilket kupoltält för kajakning+vandring? Bo och sova 8
utesälen Pulkapåse till kupoltält Bo och sova 5
TheDude Från tunneltält till kupoltält? Bo och sova 18
medic kupoltält Bo och sova 2
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
anna.kristiansson 3-pers kupoltält till paddling? Bo och sova 12
hbgsnix Kupoltält Roskilde (Biltema) Bo och sova 10
akta 2p Kupoltält med absid Bo och sova 8
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
flygare69 Vilket kupoltält? Bo och sova 34
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
EagleOwl Självstagande kupoltält på klippor, 2p med hund Bo och sova 6
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
tobielis Kupoltält från Holmeslet Bo och sova 7
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 49
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 9
Fibbe Tips på kupoltält! Bo och sova 6
ebba00 tips på kupoltält Bo och sova 11
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
Kroppe 3-mans kupoltält? Bo och sova 3
karlsson Everest Hexagon kupoltält någon? Bo och sova 0
stina30 Tunneltält eller kupoltält Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.