Tältplats sökes!

Familjen är så stor nu att Fjällrävens Akka 3 personers börjar bli för trång. I somras när vi var uppe vid Sylarna funkade det precis, vi låg två vuxna och två barn i det, men trångt
Vad skall man välja? Ett 4 pers tält eller två mindre tält?
Rent vikt mässigt gör det ju inte så stor skillnad.
Hur gör ni som vandrar med familjen?
Vilka tält har ni valt?
Tar tacksamt emot alla tips och råd.
 
Jag skulle använda två mindre tält.
Med två mindre tält är ni mer flexibla.
Om inte alla ska med på turen räcker det med ett tält.
Om ni vill gå åt olika håll vissa delar av turen går det att dela på sig.
Ibland kan det vara lättare att hitta tältplatser för två små tält istället för ett stort tält.
 
Rekommenderar också två tält, hur gamla är barnen?
Det finns tält som kan passa för två barn som inte är så tunga, 2- 2,5 kg, men delar de vikten på två blir den inte så betungande. Men hur stora de är spelar in, är de 7-8 kan de följa med på mycket men inte bära så tungt (och tyckadet är kul). Är ungarna 11-12-13 då kan man börja tänka på att de kan bära mera
 
Om (när) jag hamnar i samma situation kommer jag nog behålla det stora tältet som i mitt fall är ett Nammatj 3 GT eftersom det kan vara trevligt att umgås och laga mat i ett större och stabilare tält med rejäl absid.
För att lösa platsbristen för sömn kommer jag nog skaffa ett lättviktstält från Tarptent eller GossamerGear. Ett sånt extratält ger en minimal viktökning samtidigt som man har tryggheten av ett rejälare tält utifall vädret blir ordentligt illa. Blir det full storm kan man kanske stå ut med att trängar just den natten.
 
Jag skulle satsa på att antningen ha två små tält eller en kåta av något slag. De gånger jag fått med mej delar av familjen ut har vi haft två tält och tycker att det är bra, ryser vid tanken på absidkaoset som skulle uppstå om vi hade ett fyramannatält. Tvåmanstält med två absider är kanon.
Pär
 
Vi valde 1 stort tält (ett Keron 4 GT). Intressant fundering det där med 2 små tält men i vårt fall så är lösningen med 1 stort tält ändå den bästa. Dels så är det mysigare (och känns säkrare) att ha hela familjen samlad, och det i ett rymligt tält (särskilt vid lägerliv när det regnar). Och förhoppningsvis gör de två ingångarna i Keron att in- och utpassering blir tillräckligt enkel. Dock lär det ju vara enklare att hitta två 2 bra tältplatser än 1 stor bra... Och Keron 4 GT är ju cirka 5 x 2,50 m.

Men vi har ju redan 1 litet tält (Niak) sedan gammalt om vi skulle ge oss iväg, bara två. Så för oss blev valet enkelt.

Men å andra sidan så har vi ännu inte varit ute hela familjen ännu. Tältet är bara beställt. Så fortsättning följer men vi är hoppfulla.
 
Tack för alla svar!
Har själv funderat över två tält, men som någon skrev är det mysigare att ha hela familjen samlad i ett tält...
De tält vi tittat lite närmare på är Bergans kompakt 2 och kompakt 4, bra pris, bra vikt. (dessa finns även i en version med tilläget "light")
Är det någon som har erfarenhet av dessa tälten?
 
Jag köpte en kåta i våras och har inte behövt ångra det. Perfekt nu när familjen ska med, två tjejer och frun. När jag går själv eller när det bara är minsta dottern och jag blir det lilltältet som tas med. Ett Helsport Borgafjell 3-manna men som passar bäst för en eller två personer. När jag var liten hade vi alltid två tält till fjälls. Ett att sova i och ett för packning och säckar. Med kåtan får allt plats. Matlagning, klädtork barnabus och ryggvila, samtidigt om man vill.

Roland
 
Tältkåtatråden här på Bo och Sova är nog den längsta tråden med det mesta du vill och behöver veta om kåtor som man kan hitta. Bered dig på någon timmes läsning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
greendanger Tältplats runt Hornborgasjön? Bo och sova 9
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
Karolina P Info om äldre Saitaris sökes Bo och sova 6
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
SonnyS Köpråd sökes! Tält i 2000kr-klassen. Bo och sova 6
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Viktorious Lättare 3-manna tält 4-säsongs sökes Bo och sova 14
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
Teknikern Extremsovsäck sökes. Bo och sova 34
mål skåne: plats sökes för uppställning av kåta, nära lund/malmö Bo och sova 0
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
jacke81 Tvättlapp på Marmot hydrogen sökes Bo och sova 4
Tennknapp Sökes lång sovsäck Bo och sova 4
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
Nitsson Ultralätt sovsäck sökes Bo och sova 19
William vilde Lätt sovsäck sökes. Bo och sova 4
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
tält med ståhöjd sökes Bo och sova 4
Anders.Appelqvist Haglöfs Geinius? Negativa omdömen sökes! Bo och sova 4
AndersB21 Bra och prisvärt liggunderlag sökes Bo och sova 9
Jakan Sovsäckshjälp sökes Bo och sova 5
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
Dataprogram sökes! Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.