Visa ett inlägg
Gammal 2018-11-07, 07:33
skogsbaronen skogsbaronen är inte uppkopplad

MF är överlägset man man tänkt laga mat i kyla eller laga mat länge. Alltid full effekt, alltid samma effekt (inget justerande efterhand trycket i flaskan sjunker), och låga driftskostnader.
Däremot är det i regel en tyngre lösning, och man bör både kunna och gilla att skruva och pyssla. Jag har personligen aldrig behövt skruva i mina i fält, men den dagen det händer ska man veta hur man gör.

Vätskematad gasol funkar som kompromiss. Full effekt oavsett hur mycket gas du har kvar**. Det är litet krångligare att reglera lågan, men i regel är man inte i behov av finjustering de gånger man behöver vätskemata.
Jag har ett Optimus Vega som funkar riktigt bra. Lätt och funktionellt.

Testa att vätskemata din nuvarande brännare. Om det funkar bra så har du redan en lösning på ditt problem. Annars kan jag rekommendera ett Vega. Detta går dock inte att montera i Trangia (om man inte är beredd att plocka lös brännaren och göra en hållare).

**För full vinterkompatibilitet krävs att det finns propan kvar i flaskan. Det är nämligen den beståndsdelen som trycker ut de andra, icke vinterdugliga, gaserna. Propanet avgår snabbare än de andra, så för att vara säker på att ha full funktionalitet i kyla bör man alltid köra vätskematat med vinterflaskan.
Har man kört med flaskan åt "rätt" håll i en halvtimme i minusgrader finns risken att man förbrukat all propan, och då kvarstår problemet.
Svara med citat