Kök till gastuber med punkteringsventil

* Utbudet av kök/gaslyktor för avsedda för gastuber med punkteringsventil är litet. Primus hade för ett tag sedan ett "toppmonterat" kök för gastuber som skall punkteras. Det verkar ha utgått ur deras sortiment. Men det var ganska dyrt, det kostade mer än dom flesta toppmonterade kök för standardgänga. Överskottsbolaget har eller har haft kök, men då skall man bo i närheten av ÖB.

* På annonssajter kan man hitta både äldre kök och gaslyktor avsedda för gastuber med punkteringsventil. Ex http://www.tradera.com/primus-picnic-gasolkok-auktion_340241_167125158. Jag vet dock inte om den är avsedd för den typ av gastub som du har tillgång till.

* Annars är det enklast att köpa standardgastuber från någon av dom större webb butikerna. Ex. så säljer Addnature gastuber från Primus. Då får du ett betydligt större utbud av kök/gaslyktor att välja mellan, både i butik och begagnat.

* Adaptrarna är intressanta om man förbrukar mycket gas, men dom väger en del. Jag har själv en Markill adapter, och har köpt 190 grams gastuber för ca 10 kronor styck. Det fungerar som en gastub med standardgänga, så man får ett stort utbud av kök att välja mellan, samtidigt som man kan köpa billig gas.

* Det finns lite olika typer av gasbehållare/gängor. Jag tror att CampingGaz som "dina" kök visar, har en egen standard, där man "snäpper" på köket. Men gastuberna som passar till deras kök tror jag inte skall punkteras, som bilden på gastuben indikerar. Så tänk på att gastuberna och köken/gaslyktorna skall vara kompatibla.
 
Tack för bra resonemang och erfarenheter.

Köpa annan typ av gasbehållare fungerar dock inte eftersom jag då måste ta dem på flyget hit,
som är ett stort no-no-no.
Vill minnas det finns en annan tråd om gas på flyg...

Så det är bara gasbehållare med punkteringsventil som gäller i mitt fall, därav frågan.

/Per D
 
Då har du bara den här Markill-adaptern att välja på - den får du flyga bäst du vill med (när det inte är någon gasbehållare i den). Och till den kan du köpa vilket kök/brännare som helst som har anslutning med primusgängan (en 7/16-gänga). Och den gängan hittar du på både slangmatade och direktplacerade brännare.

Jag köpte min på Naturkompaniet för många år sedan...
 
Senast ändrad:
Det finns ett antal trådar på utsidan som behandlar adaptrar till olika typer av gasbehållare. Någon tråd beskrev dom olika typer av gasventiler som finns. Jag tror det finns 4 st för mer normalt friluftsbruk.

* Primus standardgänga, som är vanligast i Sverige.
* Gasbehållare som skall punkteras, dom du har tillgång till.
* CampinGaz som man snäpper på. Tydligen har du använt sådana. Men jag tror inte dom säljs i Sverige.
* Butan behållare som kan sättas i billigare kök från ex Biltema. Biltema säljer sådana gashållare.

Beroende på landet man befinner sig i, så är något av dom dominerande. I Sverige är det tydligen Primus standardgänga som gäller, men i andra länder så kan det vara punkteringsventiler som gäller. Jag misstänker att du bor/skall bo i ett sådant land.

I ett inlägg kom förslaget att skaffa två adaptrar, ett från GampingGaz till Primusgänga, ett från punkteringventil till Primusgänga, så klarar man dom flesta situationer.

Den senare säljs i Sverige av Addnature, http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=EDELRID_PSCARTADAPT. Det är denna jag har.

Utomlands kan man hitta båda, ex http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?manufacturers_id=61&products_id=981, http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=127252, http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=127251.

Fördelen med dessa är som jag nämnde att utbudet av produkter är större för primustuber.
 
Tack för insiktsfulla svar som framför allt gav god inblick i tillgången på adaptrar,
vilket kanske kan bli aktuellt senare.

Ingen föreslagen adapter verkar dock gå från "punkteringsventil" till "easy-click" ventil (som är ventiltypen på den typ av kök jag redan har ett från Campingaz).
Använder gärna en sån adapter, om den går att hitta, eller ens finns....letar vidare.

Men frågan gällde främst befintliga kök att sättas direkt på gasbehållare med punkteringsventil.
Jag länkade i mitt första inlägg till två sådana kök från Campingaz, så egentligen inget olösligt problem att få tag i (begränsat med återförsäljare dock).
Men har hört att det tidigare funnits denna typ av kök även på t ex Biltema, så kanske finns fler alternativ ?

Jag bor i Liberia, så problemlösning är vardag ;) .
Att det överhuvudtaget finns några gastuber (endast punkteringsventil dock) här beror på att det finns en grupp libaneser i landet som värmer kol på sådana små gaskök till sina vattenpipor.
 
Då förstår jag lite bättre. Jag är inte så insatt i CampingGaz produkter, men jag tror att dom är ganska små. På deras hemsida finns en "storefinder", och av den framgår att det bara finns några få återförsäljare i Sverige, och ingen alls i Liberia.

Jag kan inte hitta någon adapter från "punkteringsventil" till "easy click". Jag misstänker att det framförallt är GampingGaz som kan ha intresse av att tillverka sådana, och det finns inte någon sådan på deras hemsida.

Så jag misstänker att du får försöka hitta en lokal återförsäljare av campingprodukter i Liberia. Dom borde ju sälja det som fungerar i Liberia. Eller hitta en nätbutik som kan skicka till Liberia. Då får du ett bredare utbud, ex dom CampingGaz kök du visat som passar till punkteringsventiler, eller alternativ med "primus" adapter och utrustning som passar primusgänga.
 
Försök hitta annan kök än just 'easy-click' då det är en campingaz-uppfinning och i princip ingen annan som gör kök för detta (även campingaz egen hemsida har klen utbud av kök...) - vilket också förklarar bristen på adaptrar.

Den vanliga 7/16-gängan (primusgängan) finns i nästan alla campingasolkök som säljs idag och även de flesta MF-kök som också klarar gasol och med tidigare länkade adaptrar så löser du problemet med punkteringsbehållarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
HPP Göra egen gasbrännare till trangia kök. Kök och brännare 7
valtteri Gas till kök i bodö/fauske/sulitjelma Kök och brännare 5
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
alexs Några av Trangias duossal kök fortfarande till salu hos Pinal. Kök och brännare 0
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
koskenkorva Ultralätt kök + potta till densamme! Kök och brännare 0
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
Primuskungen Tillbehör till kök? Kök och brännare 19
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
danode Kök till en nybörjare Kök och brännare 24
peter1959 förslag brännare lyktor o kök till skogen Kök och brännare 3
gusadani85 Biltemas gas till kök? Kök och brännare 78
nermander Specialflaska till Biltemas kök? Kök och brännare 24
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
fredric_verklig.se Nova kök till Trangia.. Kök och brännare 11
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
gaedda Bensinbrännare till Trangia-Kök Kök och brännare 2
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.