Skriver om hur det är att ha osynliga handikapp inom friluftsliv. Blandat kompott. En fokuspunkt just nu är planeringen och förberedelserna kring mitt första riktiga långtur på 150mil från Norrköping-Kiruna.

Jag är en annorlunda hiker. Från den amerikanska minioritetsrörelsen #unlikelyhiker

Det innebär att jag är varken slim, fit eller i bra funktion.
Ändå väljer jag att vara ute och frilufta precis som vem som helst annars.
Måhända att jag är långsammare, går inte ut så ofta eller så gör jag annorlunda saker som den gemene friluftaren inte gör.

Mina handikapp syns inte utåt men de finns där och är del av min vardag.
De definierar inte mig och de begränsningar de för mig sig överkommer jag genom se på fördelar och metoder som gör att jag kan ändå göra de saker jag vill göra.

För mig är friluftsliv som bäst solo, i kyla, helst med mycket snö, med en kamera i handen, ta sig dit få eller ingen varit och gärna långt.
Till fots, kajak, uppåt eller neråt, iland eller i vatten.

Sky is the limit!

Användarnamn: Mummis

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Multisport, Paddling, Foto, Segling, Utförsåkning, Resor, Lifta eller Hitchhiking (alternativ resesätt). Exploration (upptäcktsfärder) Forskning Gadgets Naturfoto Journalistik Äventyr Kalla miljöer Nomad

Vad gör man när man kommer till en bump på vägen?

Då kliver man över det!
Stora som små, ibland möter man dom: bumpar.
Min resa, som tagit längre tid och enbart blev 17mil, kom till en bump. Jag ämnar kliva över det, så att säga, sen fortsätta.

Någon annan tanke har jag inte.
Inget att sörja över.

Med en dag i taget så kan man nå målet ändå

Så där ja,har kommit en rejällt bit på det mesta inför resan.
Ganska skönt.
Den ekande och bristande nivå på bilder och texter beror främst på två saker:
-Tid och hälsa.

Även om mycket har gott förvånnansvärt bra, över förväntan, så har tex hälsan inte gjort det. Det har tagit stryk på bla träningen, så det suger lite.
Det positiva är att nu har jag fått garanterat att det blir operation innan Juli och istället för chemo, blir det hormonbehandling.

Det är skonsammare för kroppen (nåja) och jag kan fortsätta träna och planera inför vandringen.
Tyvärr så lär jag inte vara lika super fit som jag hade hoppats men å andra sidan, att jag la planen på 180 dagar var ju med sånt inräknat. Eftersom det inte är någon tävling precis så kan jag ta det lugnt och lyssna på kroppen.