Älskar allt som har med friluftsliv att göra. Jag har vandrat 1000-tals mil genom 16 länder - Sverige, Norge, Danmark, Polen, Estland, Lettland, Litauen, Tyskland, Liechtenstein, Österrike, Frankrike, Portugal, Schweiz, Italien, Slovenien, Tjeckien. Tog jägarexamen 2017 och jagar hela hösten och vintern!

Ängar mig åt friluftsliv året runt!
2012 Utsedd till ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011
2013 Startade hela eventet EN UTENATT I MÅNADEN (Tälta året runt)
2014-2015 FÖRST I SVERIGE att bestiga samtliga Sveriges 25 landskaps högsta toppar. Har även besökt samtliga Sveriges 30 nationalparker.
2017 jägarexamen
www.vandringstjejen.se

Användarnamn: Vandringstjejen

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Jakt, Ridning, Utförsåkning

2020-06-25

Vandra med barn, Garphyttans Nationalpark

I förra veckan besökte jag, Fredrik, Ida, Sixten och Norma Garphyttans Nationalpark för andra gången. När jag var där 2015 var allt nybyggt och jättefint. Jag blev ledsen och när jag nu kom dit igen. Nu 5 år senare är de fina bänkarna och eldstäderna vid parkeringen rätt förstörda. Bänkarna hade ryggstöd 2015 vilka idag var helt borta. Troligtvis har man använt sig av dem för att elda.

Eldplatsen vid parkeringen...….

Det märks att det är många som åker hit för att övernatta och använda sig av eldplatserna som ligger lätt åtkomliga precis vid parkeringen.

Vid parkeringen finns som sagt eldplatser och dass samt en hyfsat stor parkering. Tänker mig att många står här med sina husbilar på sommaren.

Fin utsikt ut över Närkeslätten.....

Vi valde att vandra Bergsrundan som är ca. 3 km lång. Nationalparken är verkligen inte speciellt stor. Bergsrundan, som vi vandrade motsols, tog oss först genom den vackra ängsmarken för att sedan ta oss upp på berget mot utsikten uppe på Svensboda berget.

Uppe på berget tog vi en fika och drack vatten. Det hade precis regnat i tre dagar när vi besökte parken men vårt besök var inledningen värmeböljan med över 30 graders värme.

Fika uppe på Svensbodaberget……..

Efter vår fika och efter att vi njutit av den vackra utsikten ut över närkeslätten så var det dags att vandra ner för berget tillbaka till parkeringen. Just denna vandring var lättgången och kort även om det var kuperad vandring upp på berget. Just denna slingan lämpar sig inte för rullstol eller barnvagn men det finns en specialanpassad slinga i parken som lämpar sig för er som behöver ta er fram med hjälp av hjul.

Jämför gärna bilderna från 2015 med 2020 så ser du hur slitet alla bänkar och eldstäder blivit på 5 år.

Vi hade först tänkt sova vid entrén till nationalparken men värmen började komma så vi tog sikte på en badsjö .

Badsjön har ingen parkering direkt vid sjön utan det går en liten skogsväg mellan parkeringen och själva sjön. Här finns många bänkar att sitta vid och två långa badbryggor. Det finns inte många ställen att ligga på om man tänker sig att man ska vara här en hel dag för sol och bad. Det finns en pytteliten sandstrand för de minsta barnen. Tanken är nog att det mer är en fiskesjö även om det var väldigt fint att bada i sjön.

Sixten, Norma och Fredrik spanar in badsjön.....

På kvällen grillade vi hamburgare på vår lilla grill utanför husvagnen. Vi hade som tur var med oss vår Thermacell. Utan den hade vi inte kunnat sitta ute på grund av alla knott. Det kom några orienterare förbi för ett bad och de undrade hur vi kunde sitta ute med alla knott. När vi förklarade att vi hade en Thermacell så blev de intresserade och vi fick förklara hur den fungerar.

Dagen efter vår besök i Nationalparken for vi vidare mot Hälleskogsbrännan som ligger vid Västerfärnebo. Mer om det i nästa inlägg.

Vill du se fler bilder från vår vandring i Garphyttans Nationalpark eller jämföra bilder med hur det såg ut för 5 år sedan så är här en direktlänk till vår sida www.vandringstjejen.se

Direktlänk till vårt inlägg: https://www.vandringstjejen.se/garphyttans-nationalpark/

/Helena, Fredrik, Ida och Sixten

#vandringstjejen

#äventyrsfamiljen

2024-01-29

Getsvedjeberget - Höga Kusten - Sveriges svar på Predikstolen

Jag, Fredrik och våra tre hundar - taxarna Norma och Puma och Springer spanieln Bruno gick upp på Getsvedjeberget, Sveriges svar på Predikstolen, i augusti 2023.

2022-11-20

Vi tar husbilen till Småland för jakt trots att de gått ut med orange vädervarning - snökaos

Ha en fin dag!

Helena och Fredrik

2022-11-08

Vandring i Reinheimen Nationalpark Norge

I augusti åkte vi med vår plåtis/husbil på en tvåveckors resa i Norge. Ett av alla stopp längs vägen var en vandring i Reinheimen Nationalpark.