Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

Tilltalade tystnader....

Sitter och äter lunch vid ett vindskydd jag besökt många, många gånger. Funderar på vad det är som gör att jag ej tröttnar på att komma hit. Med all säkerhet är det omgivningen. Här kan tankar och känslor komma nära....eller sväva iväg....långt, långt bort. Ett eko härifrån till evigheten....en obruten kedja. Blickar ut över sjön Göljan och glömmer för en stund. Låter nuet strömma genom mina sinnen likt vatten i en porlande bäck, bilder kommer och går, i olika former och färger. Drömmer mig bort till fjällvärlden för en stund.

Klockan har blivit runt två på eftermiddagen. Vet ej om jag ska stanna eller traska vidare. Kanske för mycket snö att pulsa i, många nedfallna träd. Bekvämare att stanna kvar. Packar ner och vandrar iväg.

Skogen omger och lägger sitt mystiska väsen på mina axlar. Solens strålar vandrar genom världsrymden....letar sig fram, lyser upp här och där...når även mig då och då. Bitvis lättgånget varvat med djup snö, ser älgspår och annat smått som jag ej vet. Hör och ser fåglar nära och på håll. Ett steg i taget och lite uppför på en väg, sedan in i skog igen. Så småningom framme vid Gårdsjölägret, ett ställe jag ej övernattat tidigare, varken sommar/vår/höst eller vinter.

Allt känns bra och kvällen/morgonen blev precis som jag tänkt mig....

Stjärnhimlen var enorm denna kväll. I´ll be back....

Positioneringen gäller Gårdsjölägret

2013-02-03 09:01   äventyrssugen
Fint fångade känslor och tankar. Jag känner igen mig i det mesta. Gott att läsa om anspråkslöst friluftsliv utan krav på prestationer. Ändå förstår man att det ligger mycket erfarenhet bakom för att upplevelsen ska bli just så odramatisk (det är ju ändå mitt i vintern) Tack för att du delar med dig.

Svar 2013-02-04 10:11   thegedd
Tackar ! Man lär så länge man lever....helt enkelt....

2013-02-03 09:25   Håkan Friberg
Aaahhh... där skulle man haft långfärdsskridskorna.
Ser på din skugga att du hade rejäl packning. Kallt?

Svar 2013-02-04 10:15   thegedd
På morgonen var det två på skridskor, tvärs över sjön....såg härligt ut. Perfekt temperatur (enligt mig), runt fem minusgrader....tippar jag.

2013-02-03 10:24   Thomas Traneving
Vad bra du fångat stämningen och känslan vi så många med dig delar! /H

Svar 2013-02-04 10:22   thegedd
Tackar ! Tänkte först ej göra något inlägg om turen. Idéen dök upp på bussen hem. Att något ville jag skriva ner. Och visst flödar fantasin på ett annat sätt ute i naturen, helt klart. Lycka till med erat projekt.

2013-02-07 20:17   fowwe
Stämningsfylld text och foton som förstärker känslan. Den blanka isen ger ett intryck av mystik och äventyr, tycker jag.

Svar 2013-02-08 14:09   thegedd
Tackar ! Isformationer är fascinerande. Och alla de ljud som den "kan" avge.

2013-02-15 22:21   seobserver
Känner igen mig i din mullrande tysthet. Bra skrivet. Tack för att vi fick vara med.

Svar 2013-02-17 09:50   thegedd
Tack så mycket !

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro