Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

På cykel genom Skottland

I dåligt väder trampade jag av färjan från Larne (Irland) - Stranaer (Skottland). Letade upp ett vandrarhem där det var fullbelagt; ägaren säger då - att jag kan slå upp tältet på hans tomt. Första cykeldagen mellan Stranaer - Glasgow blev en transportsträcka - trafik och inga speciella vyer. Och Glasgow var bara ännu en storstad, alltså - inget område man vill spendera tid.

Ut ur staden och några timmars cyklande norrut; sedan började det se bättre ut - hjulen rullade i det Skotska höglandet.

Stannade till i  byn Tyndrum och bestämde mig för en natt där. Blev på morgonen lite förvånad när jag öppnade tältet, snö  - färden gick vidare - svalt och friskt. Ett populärt och mycket vackert område är Glencoe - där b.l.a storfilmerna "Braveheart" och "Highlander" spelats in. Detta område ligger mellan Tyndrum och Fort Williams. Molnen låg lågt - kargt och vilt.

Campade några dagar i Fort Williams för att eventuellt bestiga Ben Nevis (1344 meter) - men för dåligt väder. Låg mest i tältet och planerade vidare färd. Tog beslutet att ta mig mer västerut; ut till ön Skye. Mycket regn, blåst och dimma, men vilka vyer.

Efter den oförglömliga vistelsen på Skye fortsatte jag sydöst. Passerade Loch Ness (såg inget odjur) och vidare till staden Inverness. Där jag stannade några dagar. Likt Irland är det många som reser runt i landet, finns gott om vandrarhem och campingplatser. Satte styret söderut och fick några dagar likt Irlands landskap - innan jag kom till Edinburgh.

Sedan blev det ännu en transportsträcka längs östkusten mellan Edinburgh - Newcastle (England). Skottland är vilt och vackert. Väl i Newcastle tog jag färjan över till Norge.

2008-11-30 14:03   Islusen
Inspirerande, med många jättefina bilder. Skottland är ett drömresmål, hoppas det inte dröjer för länge innan jag kommer dit!

2008-11-30 14:38   thegedd
Katarina: Du kommer ej bli besviken......

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro