Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

På cykel genom Kanada - British Columbia, Alberta, Yukon

Det blev någon veckas vila i Vancouver innan avfärd i slutet av April 2003. Besökte b.l.a Stanley Park där ett antal totempålar stod; från olika indianfolk i området - varje påle har sin historia.

Begav mig av österut och efter några dagar pajade framdrevet totalt. Fick stanna i staden Hope (där filmen "First Blood" utspelade sig) ett par dagar för att fixa detta. Tog mig vidare och stötte på andra cyklister - vi slog följe en bit.

Allison pass summit 1342 meter i snöoväder

Fortsatte österut tills jag vek av norrut; här bröt jag med resesällskapet. Kom då till ett område som heter Okanagan - där det b.l.a produceras vin och cider.

Efter staden Kamloops och vidare nordost blev det lite mer vildmark. Besökte ett mycket fint område som heter "Wells Gray Provincial park". Där jag fick beskåda svartbjörn; för första gången - detta kommer jag aldrig att glömma. Hade slagit upp tältet vid parkens början; på en ännu ej öppnad camping.

Var på väg för att titta på några vattenfall längre in i parken; då jag i en uppförsbacke fick se tre svarta varelser invid vägkanten. Förstod genast att det var svartbjörnar och avståndet mellan oss var ca: 30 meter. Den ena björnen ställde sig på bakbenen och tittade åt mitt håll; visste inte riktigt vad jag skulle ta mig till. Bestämde mig för att vända om; och när jag efter några sekunder tittade tillbaka hade björnarna försvunnit.

Till vattenfallen kom jag och de låg i en mycket vacker omgivning.

Detta fall är ca: 140 meter

Hjulen rullade vidare norrut tills jag vek av tvärt österut; för att korsa Klippiga bergen. Tog mig över "Yellowhead Pass" (1110 m.ö.h) och kom efter det till staden Jasper. Över bergen och in i mer platta Alberta - några snöiga dagar.

Efter att ha passerat Hinton - Edson - Whitecourt - Valleyview - och Grande Prairie; trampade jag in i British Columbia igen. Till Dawson Creek och sedan mer nordväst på Alaska Highway.

Det fanns gott om björn i skogarna. En gång började en svartbjörn följa efter mig längs vägen; vilket resulterade att jag fick lite bjönfrossa. Och vid ett annat tillfälle kom jag riktigt nära en svartbjörn; om den händelsen kan ni läsa i ett tidigare inlägg:  http://www.utsidan.se/blogs/thegedd/12330.htm

Ensam svartbjörn

Ensam grizzly

Svartbjörn, hona med två ungar

Grizzly, hona med unge som går loss på ett hästkadaver

Det är för det mesta storslagna vyer längs Alaska Highway; med klippiga bergen ständigt närvarande: http://sv.wikipedia.org/wiki/Alaska_Highway.

Vid Coal River ( ett litet ställe precis vid gränsen till Yukon) bestämde jag mig för att sluta långfärdscykla; liftade till Whitehorse och stannade där någon vecka. Med bil följde jag med en bekant när han räknade fåglar mellan Whitehorse - gränsen till Alaska. Fina vyer in emot "Kluane National Park" och bergsgetterna trivdes.

Ett besök i dessa trakter lämnar ingen oberörd. Tog flyget från Whitehorse - Vancouver och vidare till London.

Bilden är taget en kort stund efter Whitehorse

2008-11-23 10:01   brigas
Oj,vilket maffigt land det är!
Okanagan-där var jag och pappa ute på dagslånga ridturer.
Kul att se att man fortfarande får se både grizzly och svartbjörn längs vägarna i Jasper.

2008-11-24 12:20   thegedd
Visst är Okanagan ett fint område. Och den första bilden "Ensam svartbjörn" är taget nära Jasper.

2008-11-24 18:09   Håkan Friberg
Jag undrar verkligen hur många mil du har i benen. Förresten! Cyklar du till jobbet när du är hemma?

2008-11-24 19:02   thegedd
Håkan: Har inget jobb att cykla till i dagsläget - läser/skriver och tecknar. Gillar mer långa promenader här hemma, särskilt uppe i underbara Kilsbergen. Någon särskild cykelentusiast är jag inte - har aldrig varit.

2011-01-30 18:30   äventyrssugen
" Någon särskild cykelentusiast är jag inte - har aldrig varit."
Ja, Vad ska man säga? Kunde inte annat än le. :-)

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro