Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

På cykel genom Irland

"Det smör och Whisky inte kan bota är obotligt"....Irländskt ordspråk

Färjan närmade sig Rosslare hamn i de sydöstra delarna på Irland, vädret var hyfsat. Trampade lugnt in till den lilla staden Wexford och tog in på ett vandrarhem. Det var den 17 mars 2005; vilket innebar St. Patricks day för alla irländare - festlig stämning vibrerade på gatorna.

På cykel genom U.S.A - Kalifornien, Oregon, Washington

Efter ett års cyklande i Latinamerika så kändes det mycket konstigt att trampa in i U.S.A - i början av Mars 2003....

I gränsstaden Tijuana i absolut nordvästra Mexico; kollades mitt bagage grundligt tre gånger. Passerade städerna San Diego och Los Angeles, sedan var det bara att trampa ut på den berömda Highway 1.

På cykel genom Baja Kalifornien

Häromdagen åkte Bob Dylans skiva "Oh Mercy" på i min CD-spelare - minnet letade sig tillbaka till år 2003. Skivan lyssnade jag flitigt på innan sömnen tog över....

Jag trampar lugnt de 20 km som det är ifrån färjelägret in till staden La Paz - båtresan från Mazatlan tog ca: 20 timmar. Befinner mig i de södra delarna; på den långsmala halvön i nordvästra Mexico. Av en nätbekant (Emmanuell Gentinetta, Guinness rekordhållare - som den yngsta (17 år) att ha cyklat Alaska - Patagonien) hade jag fått tips om en familj som speciellt bjöd in långfärdscyklister. Tog kontakt och stannade där i två dagar. Långfärdscyklister över hela världen hade kommit förbi för att stanna någon natt. Jag var dock den första Svensk som varit där. På bilden nedan kan ni se en vit back/låda; där information samlades om alla dessa cyklister.

På cykel genom Colombia

Eftersom jag inte har något nytt att skriva om så bjuder jag här på bilder och text - ifrån min färd i Colombia 2002.

Det tog ca: fem veckor att trampa igenom landet. Med start i söder och mål i norr ( Ipiales - Cartagena) - luftfuktigheten och hettan var ibland outhärdlig. Många oförglömliga vyer och människomöten  - särskilt med befolkningen utanför städerna. Blev många gånger bjuden på frukt och vatten - militären var också trevliga. Tyvärr fick jag också uppleva sådant man egentligen inte vill se eller höra. Läser ur min dagbok.

Hösten är här....

Jordklotet roterar runt i universum och vi nordbor går mot en allt mörkare tid. Dagar med mindre solljus och det känns lite som om man går i ide. Det finns dock en viss tjusning med årstidsväxlingar - varje har sin charm och form. Häromdagen packade jag min ryggsäck för en dagstur i Kilsbergen. Stark dimma på morgonen men det sprack upp rejält på förmiddagen. En ca: 2 mils lätt cykling på asfalt och grusväg - var sedan framme. Låste cykeln vid ett träd och fortsatte till fots. Solen sken och gjorde skuggor bland träden.