Min blogg handlar om allt som har med friluftsliv att göra. Det lär bli mestadels om fiske men även lite olika projekt, foto samt lättpackning.

Gillar uteliv på alla sätt och vis och är alltid nyfiken på nya upplevelser. Ägnar en hel del utetid i min hängmatta. Gillar all typ av vandring men Muddus är en personlig favorit.

Har egen webshop där jag säljer bl.a paracord.
www.paracordshop.se

Användarnamn: peter1969

Intressen: Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Sover gärna i hängmattan. Gillar att elda.

Sommarens planer!

Sommarens turer börjar ta form nu. De flesta handlar naturligtvis om fiske men även "normal" vandring samt svampplockning.

Så här ser listan ut i dagsläget:

Foto, fiske, geocaching och hängmattetest 2

Helgen har varit fullspäckad med arbete, inte eget arbete men däremot arbete för den förening där jag är kassör. Vi har haft fiskepremiär i det vatten (Laggträsket) som vi arrenderar av moder Svea. Vädret var mycket bra hela helgen och fiskelyckan var väldigt bra (lite för bra!). De flesta hade fiskat upp sin kvot efter någon timme men eftersom vi sålde hamburgare så var det bra för då hade dom tid att äta.

Själv så hann jag inte med något fiske men däremot så blev det en hel del fotografering. Jag fotade massor av lyckliga fiskare med stora fina fiskar, här två av de finaste fiskarna som förevisas av mina grannar Svante och Stefan:

Kattfisk(e)?

Min granne hälsade på ikväll och ville testa mitt nya flugspö som jag tänkt använda till gäddfiske. Sagt och gjort, vi knöt fast en papperstuss på tafsen och gick ut på gräsmattan.

Flugspöt visade sig fungera väldigt bra för redan i andra kastet nappade det. På gräsmattan!

Helgens planer.....

Lördag kväll har jag lovat dom minsta i familjen att vi ska ut och tälta och sånt måste man ju ta vara på. Vet inte riktigt var eller hur men vildmarken är ju oändlig häruppe så man behöver ju inte åka långt för att komma ut i skog och mark.

Jag var ju också sugen att testa en natt i hängmattan så då måste det bli ikväll. Få se om det lyckas, det blir troligtvis bara till att promenera ut i skogen bakom huset för ett sådant test.

Helgens skitfiske...

Vårt flugfiske under helgen blev det inte mycket av. När vi kom till sjön på morgonen låg det fortfarande tunn is kvar över stora delar av sjön men när det började blåsa fram mot lunchtid drev isen iväg och slogs sönder.

Vi hade hoppats på att rödingen skulle gå och äta fjädermygglarver i ytan men det syntes inte ett endaste liv på hela sjön. Vi prövade därför med tunga nymfer i hopp om att hitta ätande rödingar vid botten. Men det visade sig inte funka heller. Efter att ha provat lite olika metoder i ett par timmar gav vi upp och då hade även blåsten lugnat sig och solen tittat fram ordentligt. Då blev det lämpligt med lite rast i ett av de vindskydd som fanns.