Här lägger jag bilder och dokumentation från några turer jag gjort.

Glad skåning som bor i Östersund.

Har tidigare bott i Uppsala, Lund, Malung och lite utomlands. Jobbar med naturvägledning. Utbildad naturguide på flera sätt och är aktiv som sådan ibland också.

Bilder, filmre och text från min turer lägger jag i blogg eller på https://www.facebook.com/per.sonnvik/photos_albums

Användarnamn: personnvik

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Mountainbike, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Foto, Ridning, Löpning, Segling, Utförsåkning, Resor, Familjen, natur, miljö, dans och släktforskning.

2024:

2014:
September

Skidtur till Ramsjøhytta med familjen

En mysig tur med frun och barnen (5 och 9 år gamla) från Bjørneggen till Ramsjøhytta i Norge. Vi bodde över en natt i den moderna Ramsjøhytta som ligger jättefint. Jag gjorde kvälls- och morgontur på Ramsjøn in i nationalparken Skarvan og Roltdalen.

För barnen blev det ca 15 km till Ramsjøhytta och lika långt tillbaka.

Vi hade soligt väder och fantastiska vyer.
Här är webbsidan för stugan https://ut.no/hytte/10475/ramsjhytta Som tur var hade vi förbokat sängplatser (man bokar vissa sängar) då det blev fullt med boende i stugan.

Jag gjorde en kväll- och en morgontur på egen hand. En gång med skejtskidor och en gång på turskidor upp till passet vid fjället Fongen för att se ner på andra sidan.

Vi hade med min Jemtlander-pulka där den mesta packning låg, inklusive utförsutrustning till barnen för eventuella svåra backar. Vi behövde dock inte använda de skidorna.

I dalen vid Bjørneggen (Hårrådalen) var det dåligt med snö bitvis så det blev lite kryssande mellan snösträngar och dra över gräs ibland.

Dottern på 5 år satt ibland på pulkan och vilade, men alla uppförsbackar skidade hon själv.

Det blev en härlig säsongsavslutning för familjen!

Här fick vi bära den tunga pulkan ca 50 meter.

Sonen vilar och njuter i väntan på resten av familjen
Dags för utförsbacke! Bägge barnen skidar gärna rakt ner.

Ingången på denna nya stuga har man nog planerat fel för den täcks av snö på vintern.

Sylarna i kvällssol och stugan syns nedanför som en stor mörk siluett.
Morgontur till passet norr om fjället Fongen. Vy västerut.

Härifrån fick vi lång utförsbacke ner till ån.

Här korsade vi och nog alla andra ån dessa dagar.
Från ån igenom snårig skog och sedan tvärbrant upp till detta staket som vi sedan bar pulkan över. Sedan var vi nästan vid bilen.

Morgonskejt på Svartsjöarna

Det blev en fin morgon 1 maj på skejtskidor på Svartsjöarna utanför Östersund. Isen kändes stabil men ibland var det en utmaning att komma ut på den. Vi såg flera tranpar och det var mycket fågelsång. Helt vindstilla. Det kändes som sista skejtturen i Östersunds närområde för säsongen då det inte var mycket snö kvar på isytorna. Det låg ganska mycket snö kvar på myrarna men den blev snabbt för mjuk och var dessutom nästan överallt uppkörd av skotrar.

Skäckerfjällen i vårvärme och med trasig pjäxa

Jag och min turkamrat Magnus gjorde en runda i fina Skäckerfjällen 28 april, vilket var en solig och vårvarm dag. Skidföret var perfekt och snö var det inte brist på. Vi mötte oväntat många topptursskidåkare, som alla verkade tälta på ungefär samma ställe. Min en pjäxa gick sönder nästan uppe på första toppen, men den lyckades vi laga tillfälligt med leukoplast.

Skidtur från Kvikkjokk till Saltoluokta påsken 2024

21 mars till 1 april skidade jag och Kristofer Björkman genom Sarek, från Kvikkjokk till Saltoluokta. Vi satsade på att ha basläger vid ett par ställen och göra fina dagsturer därifrån. Det blev en väldigt trevlig och lyckad tur.

Jag har sedan 2008 gjort en längre skidtur minst en vecka över påsken. Det har varit med olika vänner men en litet gäng brukar ha varit med de flesta gångerna. Denna gång blev det för första gången med endast en turkamrat. Kristofer Björkman och jag gjorde turen i år. Vi försökte in i det sista få med ytterligare vänner men av olika anledningar gick inte det. Resultatet blev dock en väldigt fin tur där vi blandade turåkning i dalarna med dagar för toppturer. På två platser sov vi tre nätter och på de övriga en natt.