Här lägger jag bilder och dokumentation från några turer jag gjort.

Glad skåning som bor i Östersund.

Har tidigare bott i Uppsala, Lund, Malung och lite utomlands. Jobbar med naturvägledning. Utbildad naturguide på flera sätt och är aktiv som sådan ibland också.

Bilder, filmre och text från min turer lägger jag i blogg eller på https://www.facebook.com/per.sonnvik/photos_albums

Användarnamn: personnvik

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Mountainbike, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Foto, Ridning, Löpning, Segling, Utförsåkning, Resor, Familjen, natur, miljö, dans och släktforskning.

2024:

April, December

2014:
September

Skäckerfjällen i vårvärme och med trasig pjäxa

Jag och min turkamrat Magnus gjorde en runda i fina Skäckerfjällen 28 april, vilket var en solig och vårvarm dag. Skidföret var perfekt och snö var det inte brist på. Vi mötte oväntat många topptursskidåkare, som alla verkade tälta på ungefär samma ställe. Min en pjäxa gick sönder nästan uppe på första toppen, men den lyckades vi laga tillfälligt med leukoplast.

Vår rutt denna dag.

36 km och drygt 1884 höjdmeter blev det. Föret var perfekt (bra glid i vårsnön, inget genomslag och lagom mjukt utför) och vi kunde skida upp till topparna utan stighudar.

Vid Strydalens vindskydd träffade vi på massor av topptursåkare och de verkade tälta allihop. Vi blev överraskade att träffa så många personer på en plats i fjällen. I vanliga fall på våra dagsturer i Jämtlands fjäll träffar vi på någon enskild person kanske var tredje gång. Här såg och mötte vi kanske 30 personer på en liten yta, och alla verkade hålla på med toppturer.

Härlig lunchpaus på södra sluttningen av Mehkentjahke.

Efter lunchen siktade vi vidare mot toppen av Mehkentjahke

I sista branten uppför Mehkentjahke upptäckte jag att främre delen av höger pjäxa helt lossnat från sulan. Ajaj. Räddningen blev leukoplast.

Snygg lagning av Magnus!

På väg nerför Mehkentjahke med vår nästa topp i sikte: Jorpentjahke.
På väg nerför Mehkentjahke med Dörrsvalen i sikte längre bort.
Härligt! Jag tog mig nerför Mehkentjahke med tejp-lagad pjäxa! Och fantastiskt skidföre!
På väg upp på Jorpetjahke.
Mår prima på Jorpetjahke. Sockertoppen i bakgrunden.

Uppe på Jorpetjahke. Observera lagningen av pjäxan.
Magnus på Jorpetjahkes topp.
Den spektakulära bergsryggen Dörrsvalen syns en bit bort, och bortom den Sösjöfjällen.
På väg nerför Jorpetjahke. Fantastiskt fin vårsnö att åka i. Mjukt och väl bärigt.
Över ryggen öster om Sockertoppen och ner mot vindskyddet.

Vi gled förbi vindskyddet Sockertoppen i den mjuka vårsnön. Kändes mäktigt att på en dagstur vara här mitt i Skäckerfjällen.

På väg mot Anjeskutan
På väg upp på Anjeskutan

Vi skidade igenom en jättefin ravin på väg upp på Anjeskutan.

Uppe på Anjeskutan

Jag filmar från toppröset på Anjeskutan.

Från Anjeskutan tog vi oss ner åt sydöst och öster om Lill-Anjeskutan. Där fanns massor med spår från topptursåkare. Solen började sjunka och den nyss mjuka snön började få ett skarlager. Glidet blev ännu bättre.

Vi glider ner längs sluttningen på Lill-Anjeskutan.

Vi hade planerat för att vara tillbaka vid bilen kl 17, men vi kom dit först 17:30. Lill-Anjeskutan låg nämligen i vägen för att vi snabbt skulle kunna glida ner mot bilen. men utförsåkning var riktigt fin.

Pjäxans lagning höll hela vägen ner till bilen. Fantastiskt bra, med tanke på hur dåligt skick den var i och vi endast lagat med leuoplast.

S:t Olavsleden

Denna pilgrimsled har länge lockat mig och nu har jag börjat springa på den. Det känns som en lagom utmaning att lite då och då springa delar av den och samtidigt får jag uppleva ett varierande natur- och kulturlandskap. Praktiskt nog ligger det fler järnvägsstationer längs leden vilket underlättar logistiken.

Morgonskejt på Svartsjöarna

Det blev en fin morgon 1 maj på skejtskidor på Svartsjöarna utanför Östersund. Isen kändes stabil men ibland var det en utmaning att komma ut på den. Vi såg flera tranpar och det var mycket fågelsång. Helt vindstilla. Det kändes som sista skejtturen i Östersunds närområde för säsongen då det inte var mycket snö kvar på isytorna. Det låg ganska mycket snö kvar på myrarna men den blev snabbt för mjuk och var dessutom nästan överallt uppkörd av skotrar.

Skidtur till Ramsjøhytta med familjen

En mysig tur med frun och barnen (5 och 9 år gamla) från Bjørneggen till Ramsjøhytta i Norge. Vi bodde över en natt i den moderna Ramsjøhytta som ligger jättefint. Jag gjorde kvälls- och morgontur på Ramsjøn in i nationalparken Skarvan og Roltdalen.

För barnen blev det ca 15 km till Ramsjøhytta och lika långt tillbaka.