Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Ute är mörkt och kallt!

Igår var det lucia. Precis som i många andra delar av landet har vi äntligen fått ordentligt med snö. Allt är täckt med fin pudersnö, och man bara väntar på tomten. Och plogbilen.

Efter middagen, vid halvsjutiden, började vår äldsta prata om att hon hade en överraskning på gång. Hon kunde inte säga vad det gick ut på, men hon behövde pepparkakor, lussekatter och sina luciakläder, och så var alla grannbarnen tvungna att vara med. Vi satt givetvis HELT oförstående och undrade vad hon hade i kikaren. Tyvärr svarade inte grannarna i telefonen. Det kom bara någon konstig signal, så vi sa åt henne att dra på sig overallen och kila över istället. När jag några minuter senare tittade ut genom fönstret stod hon utanför och kämpade med lilla barnspaden i 25 cm djup snö. "Men du behöver väl inte skotta! Klafsa över i snön bara och se om de är hemma!" ropade den käcka mamman, som var rädd att grannpojkarna skulle hinna gå isäng innan hon hann fram. Men nej, det MÅSTE finnas en skottad gång, annars skulle det inte gå. Så pappa fick hjälpa till.

Under tiden drog Ylva ihop grannbarnen, som ställde upp mangrant, och som på nolltid fick på sig luciautstyrslar och kom ut i kylan. Det var tolv grader kallt och fullmåne.

De stolta och nyfikna föräldrarna samlades på vår altan för att beskåda årets underbaraste luciatåg, med sex barn mellan tre och sju år.

Här kommer de äntligen (efter ett snabbt genrep bakom grannens hus, då vi undrade vart de tagit vägen...)

Sjungandes för full hals med spaden i högsta hugg.

Det finns tillfällen när föräldrastoltheten är större än vanligt. Jag blev så tårögd att det blev imma på glasögonen...

Och nu är vi också ordentligt förberedda på hur mycket kläder som behövs på måndag när det blir firande på dagis. Det var tal om att gå in och värma sig med starkvinsglögg efteråt. Vi nöjde oss med att plocka fram det varma fotbadet...

Jag hoppas verkligen att vi får se dem nästa år också!

2008-12-14 11:05   kabima
Vad skall man säga? Ibland är ju barnen bara för goa. Upptåg av denna typ kan värma en inombords lång tid framöver.
/Birgitta

2008-12-14 11:11   BrittMarie
Underbara, härliga barn!!!

2008-12-14 17:20   peter1969
Man är alltid stolt som förälder. Även om min son var nära att gå över gränsen när han som femåring gick upp på scen och sjöng fula visor inför hundratals tokskrattande åskådare........

2008-12-14 17:52   Öhrnell
Peter - pojken visade ju framåtanda och mod om inte annat...

2008-12-15 10:35   Thomas Traneving
Vilken härlig och driftig tjej du har.
Helt underbart att se på bilderna hur de tar i för full hals :)

2008-12-18 11:53   brigas
Luciatåg med små barn,tror inte det finns nåt som kan göra mej mer tårögd,och när de spontanlussar ute så där.Mega-rart!

Tänk att vintern var så viktig

Äntligen sportlov! Dags för årets viktigaste ledighet, med vita fjäll, vida vidder, och bilen som får stå orörd en hel vecka. Exotiskt så det förslår, och definitivt något vi behöver för att ladda batterierna. I år kändes det extra viktigt att få detta tillfälle till friluftsliv och vila, med tanke på hur sanslöst usel vintern varit. Fjällresan till nyår blev inte av på grund av snöbrist. Istället satt vi och hörde ösregnet smattra mot taket. Det blev pussel istället för skidor.  Trekaffe istället för bastu.

Men det gjorde trots allt inte så mycket. Man kunde tåla att inte få testa längdskidorna trots att man blev sporrad av de svenska damernas framgångar i Sotji. Det gick att leva med att man inte ville ge sig ut och ta en kvällspromenad i regnet och slasket.

För och nackdelar med vackert väder

Vädret i fjällen var fantastiskt under sportlovet.  Solen strålade från klarblå himmel och skidbackarna var perfekta.

Det var därför med viss vånda jag i början av mars loggade in på Facebook och såg alla vänners underbara sportlovsbilder medan jag själv var kvar i stan och jobbade. Med så härligt sportlovsväder, hur stora var då chanserna att påsken också skulle bli fin? Med tanke på min vanliga tur - närmast försumbara!

Solig påsk och mullrande sjö

Vid vissa tillfällen har man bara sanslöst tur med vädret. Som den här påsken till exempel. Efter den onaturliga värmeböljan i mars var man ju fullt inställd på att det skulle vara otänkbart att ge sig ut på isen i stugan för att pimpla. Men se det var inga problem! Hela borren gick åt, så man behövde inte alls vara skraj för att trampa igenom. Och snön var hård och lätt att gå på.