Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Med trovärdigheten som insats - det ÄR kul på fjället, unge!

Det är i slutet av juli. Solen skiner nästan, och molntäcket verkar något tunnare än på många dagar. Bara lite lätt vind i dalgången, och vi har en helt ledig dag utan måsten.

Då bestämmer jag och maken oss för att det är en utmärkt dag att ta med telningarna upp på kalfjället för första gången. Det ska som bekant böjas i tid det som krokigt ska bli.  Så vi drar igång med positivt peptalk, låter barnen vara med och bestämma vad som ska tas med i matväg och allt verkar frid och fröjd, ända tills äldsta dottern med bestämdhet talar om att hon minsann inte tänker följa med. Slutdiskuterat, tycker hon, och sätter sin snart sexåriga näsa i vädret.

Uppgivna föräldrar tittar på varandra i vanmakt, men står fast i beslutet att idag ska vi minsann ut. Tillsammans. Hela familjen. Vi ska ju ha ROLIGT!  Och eftersom vi vet att tjurighet av det här slaget i de flesta fall försvinner som en fjärt i motvind så fort det händer något spännande, så tog vi risken. Vi slängde in en tjutande unge i bilen och åkte upp den slingrande vägen till Fjällhalsen. Lillasyster var som tur var go och gla (eller åtminstone vettskrämd och tyst), så vi tordes göra denna chansning. Innerst inne funderade vi båda över om vi egentligen var i full färd med att förstöra vår överkörda dotter för livet. Hon gjorde i alla fall sitt bästa för att övertyga oss om den saken. Maken till elaka föräldrar fanns tydligen inte i hela världen, och tårarna dröp som en smärre vårflod.

Från parkeringen hade vi några hundra meter kvar till Västfjällets trädgräns.  Klämkäckt hurtfriska kliver vi ut och börjar gå, och tänker i vårt stilla sinne att vi ger projektet fem minuter. Har hon inte lugnat sig då så vänder vi och åker tillbaka och spelar femkort istället, för vid det här laget har det börjat likna tortyr. Och så börjar det flyga lite regndroppar från sidan...

Men jag vet inte riktigt vad det var som hände, om det var lillasysterns upptäckariver som smittade av sig, eller om det var fjällets lugnande inverkan. Hur det nu var så gick ilskan över ungefär 20 meter från bilen. Det blev roligt att springa före föräldrarna till nästa röda kryss på leden, och så hittade hon ju denna underbara skänk från ovan - blåbär!

Vad mer kan man begära än ett par galonbyxor och en dikeskant full av blåbär? Nu kunde hon sitta i lugn och ro och filosofera en stund innan hon kilade vidare till nästa tuva.

Längs leden vi gick hade någon vänlig själ satt upp informationsskyltar med jämna mellanrum, där vi kunde läsa om de olika växter vi stötte på. De blev välkomna hållpunkter, och gjorde promenaden lätt. Sen var det förstås också kul för flickorna att titta på när mamma låg på mage och åbäkade sig med kameran.

Så medan jag låg blickstilla och fångade denna fjäril, hände det som inte fick hända. Ylva plumsade ner i bäcken och fick stöveln full med vatten. Och jag som precis hade slutat släpa med mig dubbla bra-att-ha-uppsättningar av allt, efter att ha konstaterat att man oftast klarade sig bra i alla fall. Hur skulle nu detta gå? Skulle vi verkligen bli tvungna att vända nu när vi äntligen kommit halvvägs upp till snön? Goda råd var dyra. Men så kom vi ju på att lillasyster hade på sig dubbla strumpor. Och så plockade vi fram en systemkasse som termosen legat i. Så Ylva fick låna en torr strumpa, och så drog vi systemkassen utanpå och tryckte ner hela paketet i stöveln igen, och Ylva var mäkta nöjd. Tänk att man kunde göra något så tokigt som att ha foten i en plastpåse! Vänta bara tills kompisarna skulle få höra talas om det här!

Och vädret då, som hade verkat så lovande? Tja, det var som det brukar vara i fjällen ibland - väldigt snabbt växlande. Och tur var väl det, för tänk så skoj vi hade! När molnen tornade upp sig och regnstänken började komma så skyndade vi oss in under närmsta lilla gran eller enbuske och sökte skydd och lekte koja. Och när träden tog slut så kurade hela familjen ihop sig under den picknickfilt med plastad undersida som vi fått i sommarpresent från jobbet. Aldrig hade jag väl kunnat tro att vi skulle få så stor glädje av den! Och skurarna försvann lika fort som de kom.

Så vi tog oss till slut upp till snölegan, där vi tittade in under snötäcket, kastade lite snöboll och fikade, innan vi vände hemöver igen. Och då var det till en början ganska lätta fötter som trippade i nedförsbacken, med utsikt över Drommen. Och när orken till slut började tryta för barnen så fick de ännu bättre utsikt när de fick rida på axlarna en bit. Här kommer de strosande i en glimt av solsken mot den (ähum) vackert duvblå himlen. (Lägg märke till den framstickande lila plastpåsefliken vid stöveln.)

Och vet ni vad - det blev fler små vandringar efter den här, om än inte uppe på fjället. Det visade sig faktiskt att vi inte var så onda och genomusla föräldrar när allt kom omkring. Och när sommaren kommer nästa gång, så blir det tälttur för hela familjen. Tänk, om vi kanske rentav stöter på en ren?

2008-01-17 09:17   brigas
Mycket lyckat pedagogiskt vågspel.man måste nog ta lite risker i utelivs-introduktionen.
Ni såg verkligen ut att ha haft en fin dag.

2008-01-17 10:59   annakari
Känner igen mig i eran historia. Håll ut ,för det blir många oförglömliga minnen på köpet.

2008-01-17 13:38   lleberg
Gud va härligt!
Känns som det är evigheter till det kommer barn, men ändå!
Jag håller på att bygga en pulka, i argumenten för dragkedja vs rullstängning så fanns just att kunna ha barn halvt nedbäddade.. För det är ju trots allt så länge som pulkan kommer vara med!

2008-01-17 13:49   Öhrnell
Vår pulka får nog hänga med även sedan barnen är utflugna, för den är så bra att ha för att dra packningen i från bilen till stugan. Barnen är nog de som åkt i den minst, men snart är det sportlov, och då ska det åkas både utförs och medförs!

2008-01-18 12:24   thomalin
Har ett tag kvar tills detta dyker upp... men jag känner igen mig från det jag var barn, då syrran inte alls var lika road som vi andra av semestrarna till Funäsdalen... Härlig berättelse och fina bilder!

2008-01-18 13:21   Öhrnell
Hm. Jag vet inte om jag törs fråga vad Thomas syster har för inställning till fjällen idag...

2008-01-18 14:34   Håkan Friberg
Klockren beskrivning. Hoppas att du kommer att få lika stor glädje av dina fjällvana barn som jag har. Mina är numera snart 25 och 30.
HåkanF

2008-01-18 20:10   thomalin
Dessvärre så har nog hon aldrig fastnat för det här med sport eller naturupplevelser... men av någon anledning så är alla hennes barn mycket aktiva... hon fick säkert nog en gång när vi var små och mötte myskoxar på fjället... hon och alla som var där blev hispiga och ville fly.... jag ville gå närmre... kanske var bra att jag inte fick...

2008-01-19 16:51   Öhrnell
Ni mötte myskoxar på fjället! Säga vad man vill, men det klår nästan vilken Lassie-upplevelse som helst! Men det var säkert tur att du inte gick närmare. Kom osökt att tänka på en värktablettsreklam från tidigt 90-tal, med två myskoxhannar som rusade mot varandra och stångades så det tog tvärstopp... Du hade nog flugit som en vante!

2008-01-20 14:45   Islusen
vad kul det låter! Och vilken tur att humöret svänger lika snabbt som fjällvädret i bland...

2009-08-23 16:28   storschan
moxsoskar..... hade vi på gården på morgnarna när jag jobbade i bruksvallarna. man fick leka indian och smyyyga förbi då man skulle upp till hotellet där jag jobbade. Ugh!

Tänk att vintern var så viktig

Äntligen sportlov! Dags för årets viktigaste ledighet, med vita fjäll, vida vidder, och bilen som får stå orörd en hel vecka. Exotiskt så det förslår, och definitivt något vi behöver för att ladda batterierna. I år kändes det extra viktigt att få detta tillfälle till friluftsliv och vila, med tanke på hur sanslöst usel vintern varit. Fjällresan till nyår blev inte av på grund av snöbrist. Istället satt vi och hörde ösregnet smattra mot taket. Det blev pussel istället för skidor.  Trekaffe istället för bastu.

Men det gjorde trots allt inte så mycket. Man kunde tåla att inte få testa längdskidorna trots att man blev sporrad av de svenska damernas framgångar i Sotji. Det gick att leva med att man inte ville ge sig ut och ta en kvällspromenad i regnet och slasket.

För och nackdelar med vackert väder

Vädret i fjällen var fantastiskt under sportlovet.  Solen strålade från klarblå himmel och skidbackarna var perfekta.

Det var därför med viss vånda jag i början av mars loggade in på Facebook och såg alla vänners underbara sportlovsbilder medan jag själv var kvar i stan och jobbade. Med så härligt sportlovsväder, hur stora var då chanserna att påsken också skulle bli fin? Med tanke på min vanliga tur - närmast försumbara!

Solig påsk och mullrande sjö

Vid vissa tillfällen har man bara sanslöst tur med vädret. Som den här påsken till exempel. Efter den onaturliga värmeböljan i mars var man ju fullt inställd på att det skulle vara otänkbart att ge sig ut på isen i stugan för att pimpla. Men se det var inga problem! Hela borren gick åt, så man behövde inte alls vara skraj för att trampa igenom. Och snön var hård och lätt att gå på.