Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Det går utför på prylfronten.

Nu är det äntligen semester, och det är dags att göra allt det man hade tänkt att man skulle hinna under sommaren. Hittills har jag hunnit med både att lösa korsord, läsa en bok och sticka lite yllebyxor i barnstorlek inför vintern, så det har börjat bra med tanke på att det ännu bara är början av juli. Det är värre på utrustningsfronten...

Jag har efter många års hårdnackat motstånd gett efter för grupptrycket och marknadskrafterna och inhandlat ett par illgröna foppatofflor. Jag hade förstås inte behövt välja just illgröna om det hade funnits andra färger i min storlek i den butik jag släntrade in i när jag äntligen tagit beslutet att köpa ett par, akut. Det skär i mig att gå omkring i något så sanslöst smaklöst och fult, men jag måste ju medge att de nog är det mest praktiska skopar jag äger. Sköna är de dessutom. Och de väger ju knappt något alls.

I början av sommaren var jag ägare till en underbar digital systemkamera. Dessvärre slarvade vi bort den i Danmark, och som väntat har den inte lämnats in på den lokala polisstationen. (Tips, märk era anonyma kameror med namn och telefonnummer för säkerhets skull - OM någon ärlig människa skulle råka hitta dem...) Nu är den ersatt med en enklare och betydligt mindre kompaktkamera. Den är visserligen en jättebra semesterkamera eftersom den - till skillnad från systemkameran - ryms i byxfickan, men visst känns det som ett tråkigt och onödigt dyrt nerköp.

Det positiva i kråksången är att jag och maken äntligen verkar ha hittat en helg när vi skulle kunna få tid att ge oss ut på en kortare fjällvandring. Nu gäller det bara att våra presumtiva barnvakter är lediga den helgen...

Nej, imorgon plockar vi upp maken efter jobbet och åker iväg på picknickmiddag till Västanåfallet. Det ska bli mysigt. Nya vattenfall är ju aldrig fel!

2010-07-06 22:18   BrittMarie
Jag kapitulerade för de där eländigt fula tofflorna förra året, fast jag nöjde mej med billiga kopior och de är jättebra att vada fjällbäckar med!

Svar 2010-07-07 00:11   Öhrnell
Naturligtvis har jag också billiga kopior! Det skulle inte falla mig in att dessutom betala överpris för dem! De funkar fint i regnvåta gräsmattor på camping, samt har riktigt bra grepp när man ska gå på hala stenar, har jag märkt. Jag ser fram emot att få testa dem i fjällbäck.

2010-07-07 07:27   peter1969
Jag lider med dig angående kameran. Finns inget värre när semestertider stundar och kameran inte kan vara med. Men kompakter går ju också att använda, dom har också en tendens att få följa med oftare än systemkameran.

Ha en trevlig sommar!

2010-07-07 08:48   brigas
Fast mina gula orginal fungerar än efter säkert fyra års flitigt nyttjade året om,må vara att sulorna börjar bli blanka.

Tänk att vintern var så viktig

Äntligen sportlov! Dags för årets viktigaste ledighet, med vita fjäll, vida vidder, och bilen som får stå orörd en hel vecka. Exotiskt så det förslår, och definitivt något vi behöver för att ladda batterierna. I år kändes det extra viktigt att få detta tillfälle till friluftsliv och vila, med tanke på hur sanslöst usel vintern varit. Fjällresan till nyår blev inte av på grund av snöbrist. Istället satt vi och hörde ösregnet smattra mot taket. Det blev pussel istället för skidor.  Trekaffe istället för bastu.

Men det gjorde trots allt inte så mycket. Man kunde tåla att inte få testa längdskidorna trots att man blev sporrad av de svenska damernas framgångar i Sotji. Det gick att leva med att man inte ville ge sig ut och ta en kvällspromenad i regnet och slasket.

För och nackdelar med vackert väder

Vädret i fjällen var fantastiskt under sportlovet.  Solen strålade från klarblå himmel och skidbackarna var perfekta.

Det var därför med viss vånda jag i början av mars loggade in på Facebook och såg alla vänners underbara sportlovsbilder medan jag själv var kvar i stan och jobbade. Med så härligt sportlovsväder, hur stora var då chanserna att påsken också skulle bli fin? Med tanke på min vanliga tur - närmast försumbara!

Solig påsk och mullrande sjö

Vid vissa tillfällen har man bara sanslöst tur med vädret. Som den här påsken till exempel. Efter den onaturliga värmeböljan i mars var man ju fullt inställd på att det skulle vara otänkbart att ge sig ut på isen i stugan för att pimpla. Men se det var inga problem! Hela borren gick åt, så man behövde inte alls vara skraj för att trampa igenom. Och snön var hård och lätt att gå på.