Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Bättre lycka nästa år...

OK. Vi - barnen - har sportlov vecka 10. Det har liksom blivit en av årets höjdpunkter; något att se fram emot. En hel ledig vecka med vinter, sol, skidåkning och varm choklad.

Under stora delar av året längtar jag till denna vecka, och ser då något sånt här för min inre syn.

Och den här bilden är faktiskt tagen den enda dagen vi hade vackert väder - premiärlördagen!

Sedan kom skitvädret. Det blåste så att toppliftarna var stängda alla dagar utom två, och dessutom så pass att det var svårt att sova på grund av stormandet. Det var plusgrader så att snön smälte och gjorde backarna isiga. Det snöade, haglade och regnade (!) från sidan. Detta sammantaget med kvinnligt hormonellt betingade månatliga humörsvängningar gjorde att just detta sportlov kanske inte var mitt livs bästa.

Så här såg det ut en av dagarna med bättre väder, när vi trots allt kunde ta oss bort till Fjällhalsen för att få oss lite varm choklad och gofika på serveringen.

Ylva fick feber och åt knappt på flera dagar. Den enda som jag tror riktigt njöt var Ida, som fick gå på skidskola och lärde sig om korsbaggar, snöbjörnar och annat oknytt som kan göra så att man ramlar i backen. (Just korsbaggarna gör till exempel så att skidorna korsar sig. De bor företrädesvis i drivor). Hon fick också åka flera skogsspår som hon sedan visade oss, med följd att jag nog kommer att ha ont i lårmusklerna nån vecka till...

När Ylva väl hade piggnat till kunde vi äntligen åka hela familjen tillsammans. Här ger hon ett litet prov på hur det kan se ut när en gymnast ger sig på skidåkning. Kanske har hon en framtid inom freestyle?

Skitvädret gjorde att vi åkte hem en dag tidigare, bara för att mötas av ett snöknäckt altantak...

Det ska bli skönt att åka till Idre nästa helg. Då jäklar får det se till att bli finväder!

2010-03-13 19:56   peter1969
Jäpp, samma sportlovsväder för mig. Lördagen var fin och sen i princip bara skitväder. Men vi var i alla fall inte till fjälls och i skogslandet går det ju att ha hyfsat kul även om det blåser och snöar. Men det är bra mycket roligare när solen skiner!

Svar 2010-03-13 22:45   Öhrnell
Visst. Särskilt när man har sett ut ett antal perfekta platser att gräva solgrottor på för att kunna sitta ute i solen och fika. Avskilt, lä, bra sluttning och allt. Och så lyser den dumma solen med sin frånvaro...

2010-03-13 22:38   Thomas Traneving
Ledsen att berätta men Sthlm har haft sol och åter sol senaste veckan. Gillar Ylvas stil. Vilken vacker och grasiös vurpa! Inte fy skam att vara gymnast i backen om man kan göra sådana konster.

Svar 2010-03-13 22:42   Öhrnell
Det är lugnt. Jag är ändå så retad jag kan bli över vädret. Svågern som hade stugan vecka 9 hade kanonväder, om än lite kallt. Och så kommer vi och drar snömolnen med oss... Men Ylva gör ingen vurpa, hon bara stretchar lite.

2010-03-14 18:08   päeng
Om man läser det här inlägget och slår ihop det med ditt förra verkar det som att du har lite uppförsbacke just nu. Du får väl trösta dej med att hur motigt det än är kan det alltid bli värre. Fast oftast blir det bättre.
Pär

Svar 2010-03-14 21:08   Öhrnell
Så sant. Det kunde alltid ha varit värre.

Tänk att vintern var så viktig

Äntligen sportlov! Dags för årets viktigaste ledighet, med vita fjäll, vida vidder, och bilen som får stå orörd en hel vecka. Exotiskt så det förslår, och definitivt något vi behöver för att ladda batterierna. I år kändes det extra viktigt att få detta tillfälle till friluftsliv och vila, med tanke på hur sanslöst usel vintern varit. Fjällresan till nyår blev inte av på grund av snöbrist. Istället satt vi och hörde ösregnet smattra mot taket. Det blev pussel istället för skidor.  Trekaffe istället för bastu.

Men det gjorde trots allt inte så mycket. Man kunde tåla att inte få testa längdskidorna trots att man blev sporrad av de svenska damernas framgångar i Sotji. Det gick att leva med att man inte ville ge sig ut och ta en kvällspromenad i regnet och slasket.

För och nackdelar med vackert väder

Vädret i fjällen var fantastiskt under sportlovet.  Solen strålade från klarblå himmel och skidbackarna var perfekta.

Det var därför med viss vånda jag i början av mars loggade in på Facebook och såg alla vänners underbara sportlovsbilder medan jag själv var kvar i stan och jobbade. Med så härligt sportlovsväder, hur stora var då chanserna att påsken också skulle bli fin? Med tanke på min vanliga tur - närmast försumbara!

Solig påsk och mullrande sjö

Vid vissa tillfällen har man bara sanslöst tur med vädret. Som den här påsken till exempel. Efter den onaturliga värmeböljan i mars var man ju fullt inställd på att det skulle vara otänkbart att ge sig ut på isen i stugan för att pimpla. Men se det var inga problem! Hela borren gick åt, så man behövde inte alls vara skraj för att trampa igenom. Och snön var hård och lätt att gå på.