En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

Matinspiration - ett gästinlägg

Eftersom det säkert är många som har sina höstvandringar framför sig så passar jag på att dela S matinlägg här också. Kanske ger det lite inspiration till någon!

Detta är alltså en uppföljning till förra inlägget som handlar om själva turen... https://www.utsidan.se/blogs/nyingensblogg/stora-bla-pa-tur-genom-sarek.htm

I dubbel bemärkelse - god tur!

—————————-///—————-///—————————

S matinlägg:

Ja, maten förtjänar väl ett eget inlägg eftersom det blev en njutbar gourmetvandring...

Frukost och middag brukar vi rodda ihop själva. Lunch kör vi på färdiga rätter från t ex Real Turmat. Tidigare år har vi tre personer delat på två påsar, men nu krävde tonåringen en egen påse. Ibland delar vi föräldrar på en påse, men oftast blev det en egen till var och en.

Middagsmenyn lade jag upp innan turen, men tar den igen nedan med lite kommentarer. Allt fick höga betyg runt Triangiaköket, bara tonfisk med curry fick medelmåttligt omdöme. Jag försökte få till en variation i smakerna för att inte allt ska smaka lika.

1. Bönpasta med salami och tomatsås med linser och grönsaker - tomatsåsen delvis baserad på en tomatsås/soppmix köpt på Ica och delvis på egna kryddor och grönsaker. Mycket mustigt!

2. Couscous med halloumi, oliver och ölkorv - en standardrätt som revs av första kvällen eftersom halloumin var färsk (tung!).

3. Spagetti med köttfärssås - fräser på köttfärsen i så lite olja som möjligt (har ingen teflonpanna), saltar vid stekning och torkar sedan. Fick tag på torkat tomatpulver som blev en bra bas tillsammans med egentorkade tomater, chili, paprika och morötter.

4. Couscous med kokos, pinjenötter, grönsaker och kyckling - hittade kokosmjölkpulver som blandades i couscousen vid tillagning, vilket ger en rundare smak. Hade även med rostade kokosflarn för lite knaprighet med pinjenötterna.

5. Ris med viltkryddad köttfärs och grädde - köttfärs tillagad och torkad på samma sätt som spagetti med köttfärssås. Men här med torkade trattkantareller, rotfrukter och gräddpulver som tillägg. Variation alltså!

6. Risotto med karl johan, parmesan och skinka - färdig risottomix från Ica. Koktiden på 10 min halverades genom att mixen blötlades några timmar innan tillagning. Parmesanpulver fick duga, men det funkar att ha med en vällagrad parmesan på turen också. Lyxigare, men lite tyngre! Torkade vanlig, billig parmaskinka från Ica. Se till att få bort det mesta fettet eftersom det kan härskna. Detta var en av turens verkliga höjdare!

7. Lappskojs med rotfrukter - grovt rivna rotsaker som torkats blötläggs någon timme innan maten och kokas några minuter innan potatismospulver blandas i. Gärna lite extra gräddpulver eller smör. Som kött hade vi Beef Jerky på påse, men det hade säkert varit godare med egentorkat kött.

8. Nudlar med kyckling- och grönsakswouk - vanliga snabbnudlar och en grönsaksblandning med torkad kyckling. Sambal olek och soya i portionspåsar gav sting. Fräste på hackad vitlök och lite sesamfrön i lite olja som lite extra på toppen av rätten. Fick till grönsaksmix och kyddning bra, så detta blev en höjdare!

9. Ris med tonfiskcurry - torkade tonfisk (i vatten) och blandade med grönsaker. Tonfisk finns nu även som påskonserv om man inte vill ha torkat på turen. Då slipper man plåtburken i alla fall. Hade curryn separat för att minska risken att vi skulle få curry lite här och var. Av någon anledning fick jag inte till kryddningen riktigt, så det blev den minst goda rätten på turen. Men maten tog slut, så helt tokigt var det inte.

Jag hade torkat dessa grönsaker och försökte variera rätterna med det så det inte skulle bli morötter i allt:
Morötter
Broccoli
Kålrot
Vitkål

Även om jag gör en grundkryddning till respektive maträtt så finns i kryddpåsen:
Buljongtärningar: kött, grönsak, kyckling
Oliv- och rapsolja
Timjan och oreganomix
Salt
Peppar
Vitlöksklyftor

2018-08-16 19:35   skogsfia
Tack för fina tips! Älskar att laga och torka maten själv inför en vandring men tips till bra genvägar är aldrig fel. Man vill ju äta gott men bära lätt :o). Och färdig frystorkad mat är dyrt och ibland mindre bra. Jag har aldrig provat att torka vitkål men skall testa detta efter att ha läst ditt inlägg.

Svar 2018-08-26 20:55   Nyingen
Egengjord mat förhöjer verkligen känslan!

2018-08-23 00:47   fowwe
Detta var en mycket ambitiös matlista. Och jag tar tacksamt emot tipsen och recepten. Det ska bli förbättringar i min mathållning framöver! /Hans

Svar 2018-08-26 20:57   Nyingen
Inte nog med att det blir gott. Förberedelseskedet inför turen förlängs i och med att man får pyssla lite mer hemma i köket. Kul!

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 3 – inlägget som inte blev

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 2

Här är fortsättningen på sommarens fjälltur. Alla tre delarna är kronologiskt upplagda i stora drag, men jag använder inte den kronologiska tidslinjalen som bärande struktur i bemärkelsen att historien helt följer den. Istället är det tankar, känslor och enstaka händelser som (o)strukturerar det hela. Och vissa tidsmässiga hopp blir det ju om temat som jag skriver om hör hemma på mer än en plats rent tidsmässigt. Det var helt enkelt roligare att skriva så här den här gången... så håll till godo.

Tjärdoft och aluminiumbåtar

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 1

Högt över fjällen flyger en ko
hon flyger långt bort, där den kan finna ro

där västvinden sjunger sin eviga sång
som avslöjar allting en gång
Den sången som sjunger om livet som det är
och att det kan slösas till ingen nytta
Högt över fjällen flyger en ko
kanske den flyger för sin tro